Abstract
Developmental social and communication disorders are immanent in small children with autism. However, occurrence and intensity of rigid behavior patterns in children aged under three years do not follow a uniform template. Symptoms of limited, repeated and stereotypical patterns of behavior and in-terests are key elements for diagnosing autism, yet the range of these behaviors, interests and improper behavior patterns is extremely diverse in children.An attempt was made to analyze the above-mentioned symptom types based on the author’s recent research. The obtained results may aid a deeper understanding of the functioning of autistic children not only in the sphere characterized above but also in the social and communication spheres.
References
Ardizzone I., Soletti L., Panunzi S., Carratelli T.I., Autistic dimension in obsessive-com-pulsive disorder in adolescence, „Riv Psichiatr” 2010, nr 45, s. 94–101.
Asperger H., „Psychopatia autystyczna” okresu dzieciństwa, [w:] Autyzm i zespół Aspergera, red. U. Frith, Warszawa 2005, s. 49–114.
Autyzm i zespół Aspergera, red. U. Frith, Warszawa 2005.
Baron-Cohen S., Bolton P., Wheelwright S., Short L., Mead G., Smith A., Scahill V., Autism occurs more often in families of physicists, engineers, and mathematicians, „Au-tism” 1998, nr 2, s. 296–301.
Blanc R., Adrien J.L., Roux S., Barthélémy C., Dysregulation of pretend play and com-munication development in children with autism, „Autism” 2005, nr 9, s. 229–245.
Błeszyński J., Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala Oceny Zachowań Autystycznych, Gdańsk 2011.
Bryńska A., Lipińska E., Matelska M., Objawy obsesyjno-kompulsyjne, tiki, stereotypie ruchowe czy dążność do zachowania stałości otoczenia? Występowanie powtarzalnych aktywności u pacjentów z całościowymi zaburzeniami rozwoju – opis przypadków, „Psy-chiatria Polska” 2011, t. XLV, nr 5, s. 759–768.
Cuxart F., Różnorodność objawów autystycznych, „Impuls Krakowski” 2004, nr 21, s. 29–45.
Filipek P.A., Accardo P.J., Baranek G.T., Cook E.H., Dawson G., Gordon B., Gravel J.S., Johnson C.P., Kallen R.J., Levy S.E., Minshew N.J., Ozonoff S., Prizant B.M., Rapin I., Rogers S.J., Stone W.L., Teplin S., Tuchman R.F., Volkmar F.R, The scre-ening and diagnosis of autistic spectrum disorders, „Journal of Autism and Develop-mental Disorders” 1999, nr 29, s. 439–484.
Frith U., Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy, przeł. M. Hernik, Sopot 2008.
Gillberg Ch.L., Kliniczne i neurobiologiczne aspekty zespołu Aspergera na podstawie sze-ściu badań rodzin, [w:] Autyzm i zespół Aspergera, red. U. Frith, Warszawa 2005.
Goldman S., Wang C., Salgado M.W., Greene P.E., Kim M., Rapin I., Motor ste-reotypies in children with autism and other developmental disorders, „Developmental Medicine & Child Neurology” 2009, nr 51, s. 30–38.
Gregušova H., Wolski A., Význam a využitie výtvarného prejavu detí s poruchou auti-stického spektra v špeciálnopedagogickej diagnostike, [w:] Umenie v kontexte špeciálnej pedagogiky, red. A. Gajdošíková, Bratislava 2011.
Johnson Ch., Myers S., Identification and Evaluation of Children With Autism Spec-trum Disorders, American Academy of Pediatrics,http://pediatrics.aappublications.org/content/120/5/1183.full [dostęp: 20.06.2013].
Kanner L., Autistic Disturbances of Affective Contact, „Nervous Child” 1943, nr 2, s. 217––250, http://neurodiversity.com/library_kanner_1943.html [dostęp: 18.07.2013].
Kruk-Lasocka J., Trudności diagnostyczno-terapeutyczne wśród małych dzieci ze spektrum autyzmu,[w:] Wczesna diagnoza i terapia dzieci z utrudnieniami w rozwoju: interdy-scyplinarne problemy, red. J. Kruk-Lasocka, M. Sekułowicz, Wrocław 2004, s. 55–61.
Landa R.J., Holman K.C., Garrett-Mayer E., Social and communication development in toddlers with early and later diagnosis of autism spectrum disorders, „Archives of General Psychiatry”2007, nr 64, s. 853–864.
Matson J.L., Dempsey T., Fodstad J.C., Stereotypies and repetitive/restrictive behaviours in infants with autism and pervasive developmental disorder, „Research in Develop-mental Disabilities” 2009, t. 12, nr 3, s. 122–127. Mihlewicz S., Problemy w diagnozowaniu psychologicznym małych dzieci z objawami dys-funkcji mózgowych, [w:] Wczesna diagnoza i terapia dzieci z utrudnieniami w rozwoju: interdyscyplinarne problemy, red. J. Kruk-Lasocka, M. Sekułowicz, Wrocław 2004.Militerni R., Bravaccio C., Falco C., Fico C., Palermo M., Repetitive behaviors in au-tistic disorder, „European Journal of Child and Adolescent Psychiatry” 2002, nr 11, s. 210–218.
Olechnowicz H., Wokół autyzmu. Fakty, skojarzenia, refleksje, Warszawa 2004.
Pisula E., Małe dziecko z autyzmem, Sopot 2005.
Pisula E., Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2010.
Pisula E., Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej, Sopot 2012.
Rapin I., Autism in search of a home in the brain, „Neurology” 1999, nr 52, s. 902–904.
Robins D., Fein D., Barton M., Green J., The Modified Checklist for Autism in Toddlers: An initial study investigating the early detection of autism and pervasive developmental disorders, „Journal of Autism and Developmental Disorders” 2001, nr 31, s. 131–144.
Russell A.J., Mataix-Cols D., Anson M., Murphy D.G., Obsessions and compulsions in Asperger syndrome and high-functioning autism, „The British Journal of Psychiatry” 2005, nr 186, s. 525–528.
Senator D., Przejawy autyzmu w pierwszym roku życia, „Pediatria Polska” 2006, nr 2, s. 126–133.
Skórzyńska M., Wczesne diagnozowanie autyzmu perspektywy i dylematy, [w:] Autyzm. Na granicy zrozumienia, red. B. Winczura, Kraków 2009.
Shumway S., Wetherby A.M., Communicative acts of children with autism spectrum di-sorders in the second year of life, „JournalofSpeech, Language, and HearingResearch”2009, nr 52, s. 1139–1156.
Szatmari P., Uwięziony umysł, Kraków 2007.
Volkmar F.R., Chazarska K., Autyzm u niemowląt. Stan obecny, „Medycyna Praktyczna--Psychiatria” 2009, nr 4, s. 67–71.
Winczura B., Dlaczego on tak ciągle się kołysze i macha rękami?, „Rewalidacja” 2012, nr 2, s. 4–25.
Winczura B., Wczesne wykrywanie zaburzeń autystycznych w świetle koncepcji teorii umy-słu, [w:] Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka,red.B. Cytow-ska, B. Winczura, Kraków 2008.
Wing L., Leekam L. et al., The Diagnostic Interview for Social and Communication Disorders: Background, inter-rater reliability and clinical use, „Journal of Child Psy-chology and Psychiatry” 2002, nr 43, s. 307–325.
Wing L., Związek między zespołem Aspergera i autyzmem Kannera,[w:] Autyzm i zespół Asperger, red. U. Frith, Warszawa 2005.
Zandt F., Prior M., Kyrios M., Repetitive behaviour in children with high functioning autism and obsessive compulsive disorder,„Journal of Autism and Developmental Disorders” 2007, nr 37, s. 251–259.
In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.
Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.