Preschoolers’ Aptitudes in their Parents’ View
Konteksty Pedagogiczne nr 2(15)/2020
pdf

Keywords

talents
abilities
success
parents
kindergarten

How to Cite

SZYMCZYK, L. Preschoolers’ Aptitudes in their Parents’ View. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 2, n. 15, p. 183–205, 2020. DOI: 10.19265/kp.2020.2.15.277. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/277. Acesso em: 21 dec. 2024.

Abstract

The article addresses the issue of the giftedness of preschool children. Based on research and literature analysis, issues related to the development of preschoolers’ talents were discussed. The most frequently observed aptitudes, their diagnosis and ways of supporting a gifted child are presented. The necessity of cooperation between parents and the kindergarten was emphasized. Attention was paid to the difficulties faced by parents of gifted children. The conclusions, practical advice and tips resulting from the research and analysis of the literature on the subject can be used in pedagogical practice to stimulate the development of children’s talents.

https://doi.org/10.19265/kp.2020.2.15.277
pdf

References

Bates, J. & Munday, S. (2005). Dzieci zdolne, ambitne i utalentowane [Able, Gifted and Talented], transl. R. Waliś. Warszawa: Wydawnictwo Liber.
Czelakowska, D. (2007). Inteligencja i zdolności twórcze dzieci w początkowym okresie edukacji [Intelligence and Creative Abilities of Children in the Initial Period of Education]. Kraków: Impuls.
De Bono, E. (1995). Naucz się myśleć kreatywnie. Podręcznik twórczego myślenia dla dorosłych i dla dzieci [De Bono’s Thinking Course], transl. M. Madaliński. Warszawa: Wydawnictwo Prima.
Dobrodzicka, G. (1999). Ewolucja wartości rodzinnych [Evolution of Family Values]. In: L. Beskid (ed.), Zmiany w życiu Polaków w gospodarce rynkowej [Changes in the Lives of Poles in the Market Economy] (pp. 141–158). Warszawa: Wydawnictwo IFiSPAN.
Fecher-Sędzicka, I., Ochmańska, B. & Odrobina, W. (2012). Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych uczniów klas I–III szkoły podstawowej. Poradnik dla nauczyciela [Developing Mathematical Interests and Skills of Students in Grades 1–3 of Primary School. Teacher’s Guidebook]. Warszawa: Wydawnictwo Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Giza, T. (2008a). Dziecko zdolne w przedszkolu [Gifted Child in Kindergarten]. In: I. Stańczak (ed.), Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Teoria i praktyka [Supporting the Development of Students’ Aptitudes in Early Childhood Education. Theory and Practice] (pp. 25–26). Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.
Giza, T. (2008b). Problemy diagnozowania zdolności dzieci [Problems in Diagnosing Children’s Aptitudes]. In: I. Stańczak (ed.), Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Teoria i praktyka [Supporting the Development of Students’ Aptitudes in Early Childhood Education. Theory and Practice] (pp. 13–15). Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.
Giza-Poleszczuk, A. (2000). Przestrzeń społeczna [Social Space]. In: A. Giza-Poleszczuk, M. Maroda & A. Richard (eds.), Strategie i system. Polacy w obliczu zmiany społecznej [Strategies and the System. Poles in the Face of Social Change] (pp. 97–166). Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Gruszczyk-Kolczyńska, E. (ed.) (2009). Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji [Supporting Mental Development and Mathematical Education of Children in the Last Year of Preschool Education and in the First Year of School Education]. Warszawa: Wydawnictwa Nowa Era.
Gruszczyk-Kolczyńska, E. (ed.) (2012). O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli [About Mathematically Gifted Children. A Book for Parents and Teachers]. Warszawa: Wydawnictwo Nowa Era.
Gruszczyk-Kolczyńska, E. & Zielińska, E. (2004). Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się [Supporting the Mental Development of Three-year-olds and Older Children who Develop Slowly]. Warszawa: Wydawnictwo Nowa Era.
Grzeszczyk, E. (2003). Sukces. Amerykańskie wzory – polskie realia [Success. American Patterns – Polish Realities]. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Hornowski, B. (1978). Rozwój inteligencji i uzdolnień specjalnych [Development of Intelligence and Special Aptitudes]. Warszawa: WSiP.
Klim-Klimaszewska, A. (2010). Pedagogika Przedszkolna [Preschool Pedagogy]. Warszawa: Instytut Wydawniczy ERICA.
Kojs, W. (2012). Mądrość w rozwoju i edukacji [Wisdom in Development and Education]. In: G. Kryk & M. Szepelawy (eds.), Edukacyjne dylematy dzieciństwa [Educational Dilemmas of Childhood] (pp. 98–135). Racibórz: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej.
Kopp, I. & Lippitz, W. (2003). Moje nieczyste sumienie jest superwrażliwe. Badania nad dzieciństwem w Niemczech [My Impure Conscience is Super Sensitive. Childhood Research in Germany]. In: D. Urbaniach-Zając & J. Piekarska (eds.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych [Qualitative Orientations in Pedagogical Research]. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Lewis, G. (1998). Jak wychowywać utalentowane dziecko [How to Raise a Gifted Child], transl. A. Pawełczak. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Lewis, M. & Louis, B. (1990). Young Gifted Children. In: N. Colangelo & G.A. Davis (eds.), Handbook of Gifted Education (pp. 365–381). Boston: Allyn and Bacon.
Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować [A Gifted Student. How to Recognize and Work with Them]. Sopot: GWP.
Lipnicka, B. (2000). Kształtowanie zdolności i talentu dziecka – wspierająca funkcja rodziców [Shaping the Child’s Aptitude and Talent – the Supporting Role of Parents]. Kraków: Wydawnictwo Barbara.
Nosal, C. (1990). Psychologiczne modele umysłu [Psychological Models of the Mind]. Warszawa: PWN.
Nycz-Drąg, M. (2005). Dzieci wysokiej jakości w ponowoczesnym świecie. Esej o konieczności ryzyku i instytucjonalności dzieciństwa [High Quality Children in the Postmodern World. An Essay on the Necessity of Risk and the Institutional Nature of Childhood]. In: M. Nyczaj-Drąg & M. Głażewski (eds.), Współczesne przestrzenie edukacji [Contemporary Spaces of Education] (pp. 145–157). Kraków: Impuls.
Palska, H. (2000). Czy nowe style życia Polaków? Wybrane wymiary stylu życia „ludzi sukcesu” [New Polish Lifestyles? Selected Dimensions of the Lifestyle of “Successful People”]. In: H. Domański & A. Ostrowska (eds.), Jak żyją Polacy [How Do Poles Live?] (pp. 335–362). Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Pufal-Struzik, I. (2008). O przekraczaniu granic własnych ograniczeń. Z perspektywy psychotransgresjonizmu [On Crossing the Limits of One’s Own Limitations. From the Perspective of Psychotransgressionism]. Kraków: Impuls.
Puślecki, W. (1998). Wspieranie elementarnych zdolności twórczych uczniów [Supporting Elementary Creative Abilities of Students]. Kraków: Impuls.
Przetacznik-Gierowska, M. (2002). Zmiany rozwojowe aktywności i działalności jednostki [Developmental Changes in the Activities of an Individual]. In: M. Przetacznik-Gierowska & M. Tyszkowa (eds.), Psychologia rozwoju człowieka [Psychology of Human Development] (pp. 151–188).Warszawa: PWN.
Stańczak, I. (2008). Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Teoria i praktyka [Supporting the Development of Students’ Aptitudes in Early Childhood Education. Theory and Practice]. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.
Strelau, J. (1997). Inteligencja człowieka [Human Intelligence]. Kraków: Wydawnictwo “Żak”.
Szewczuk, W. (1990). Psychologia [Psychology]. Warszawa: WSiP.
Tyszkowa, M. (1995). Zdolności, osobowość i działalność uczniów [Students’ Aptitudes, Personalities, and Activities]. Warszawa: PWN.
Zyzik, E. & Grelowska, W. (2008). Po czym poznać dziecko zdolne [How to Recognize a Gifted Child]. In: I. Stańczak (ed.), Wspieranie rozwoju zdolności uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Teoria i praktyka [Supporting the Development of Students’ Abilities in Early Childhood Education. Theory and Practice] (pp. 27–31). Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.