Abstract
Parents involved in their child’s distance education process during the COVID-19 pandemic situation reflected on their acquired experiences and described them for this study. A qualitative analysis of 169 statements of respondents showed their critical attitude towards the way distance teaching is being implemented. Parents point out the inconveniences they face during their everyday help in their children’s learning process and organising family life. They assess the quality of remote teaching, highlighting its advantages and shortcomings. Respondents assess the teachers’ work thoroughly, appreciating their efforts but also pointing out deficiencies in their commitment and didactic skills. They emphasise the advantages of online teaching.
References
Bauman, T. (2001). Opracowanie danych jakościowych [Development of Qualitative Data]. In: T. Pilch & T. Bauman (eds.), Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe [Principles of Pedagogical Research. Quantitative and Qualitative Strategies] (pp. 344–362). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie “Żak”.
Dziewulak, D. (2012). Kształcenie na odległość w wybranych państwach europejskich [Distance Learning in Selected European Countries]. Analizy BAS, 18(85), 1–11.
Gurba, K. (2015). MOOC. Historia i przyszłość [MOOC: History and Future]. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UPJPII.
Heba, A. (2009). Nauczanie na odległość – wczoraj i dziś [Distance Learning – Yesterday and Today]. Nauczyciel i Szkoła, 3–4(44–45), 145–152.
Juszczyk, S. (2003). Kształcenie na odległość (online) [Distance Learning (Online)]. In: T. Pilch (ed.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku [Pedagogical Encyclopedia of the 21st Century], t. 5 (pp. 872–879). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie “Żak”.
Konieczek, M. (2017). E-learning – nowoczesna forma edukacji [E-learning – A Modern Form of Education]. Rynek – Społeczeństwo – Kultura, 1(22), 36–40.
Kurkowski, M. (2006). Podręcznik dla autorów kursów prowadzonych z zastosowaniem metody e-learningu [Handbook for Authors of Courses Conducted with the Use of the E--learning Method]. Wodzisław Śląski: Partnerstwo na Rzecz Rozwoju.
Michałowski, R. & Myka, W. (2014). Jak wdrażać kształcenie na odległość w kształceniu ustawicznym w formach pozaszkolnych krok po kroku [How to Gradually Implement Distance Learning into Lifelong Learning in Extracurricular Forms]. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.
Ministerstwo Edukacji Narodowej (2020). Kształcenie na odległość. Poradnik dla szkół [Distance Learning. Handbook for Schools], https://dokumenty.men.gov.pl/Ksztal-cenie_na_odleglosc_%E2%80%93_poradnik_dla_szkol [accessed: 28.05.2020].
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki [Ordinance of the Minister of National Education and Sport of 9 April 2002 on the Conditions for Innovative and Experimental Activities by Public Schools and Institutions]. (Dz.U. z dnia 15 maja 2002 r.), § 1.1.
Rozporządzenie MEN z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 [Ordinance of the Ministry of Education of 20 March 2020 on Special Solutions in the Period of Temporary Limitation of the Functioning of Units of the Educational System in Connection with Preventing, Counteracting and Combating COVID-19] (Dz.U. 2020 poz. 493, z późn. zm).
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii [Ordinance of the Minister of Health of 20 March 2020 on the Announcement of the State of the Epidemic on the Territory of the Republic of Poland] (Dz.U. 2020 poz. 491).
Słownik Języka Polskiego PWN [Dictionary of the Polish Language, PWN], https://sjp. pwn.pl/sjp/przymus;2512307.html [accessed: 1.06.2020].
Smal, T. (2009). Nauczanie na odległość (e-learning) [Distance Learning (E-learning)]. Zeszyty Naukowe WSOWL, 3(153), 105–114.
Tomczyk, Ł. (2020). Czego możemy nauczyć się od tych, którzy prowadzą zdalną edukację od dawna? [What Can We Learn from Those Who Have Been Providing Remote Education for a Long Time?]. In: J. Pyżalski (ed.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele [Education during the COVID-19 Pandemic. With a Pinch of Salt about What We Are Currently Doing as Teachers]. Warszawa: EduAkcja.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe [Act of 14 December 2016. Educational Law], art. 1, p. 18 (Dz.U. z 2019 r. poz. 1148).
Wedeł-Domaradzka, A. & Raczyńska, A. (2013). Jak skutecznie prowadzić zajęcia na platformie edukacyjnej? Poradnik [How to Effectively Conduct Classes on an Educational Platform? Handbook]. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej.
In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.
Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.