Abstract
The article outlines in a synthetic way the idea of the creative school. Its understanding is presented in the context of some of the pedagogical concepts from the 1930s as well as contemporary approaches in Polish and world pedagogy. The features of a school supporting the creativity of students and teachers are highlighted. The concept of building a culture of creativity in school is presented, included in a discussion of the philosophy of change and development of the school as a learn-ing organization. The dialogical nature of activities undertaken in the educational environment by ethically engaged partici-pants of educational processes is emphasized as well as the role of the teacher as an authorized creator of the culture of creativ-ity, who reflects on his/her professional activity, perceives the school as a place for students’ development and realization of their own potential, and appreciates the thinking and creative actions of students and colleagues. The article also indicates the specific features of a culture conducive to creativity in school, enabling the learning of creativity and creative learning, as well as shaping creative life orientations of students and teachers.
References
Cudowska, A. (2004). Kształtowanie twórczych orientacji życiowych w procesie edukacji [Shaping Creative Life Orientations in the Education Process]. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Cudowska, A. (2009). Twórcze orientacje życiowe nauczycieli [Teachers’ Creative Life Orientations]. Edukacja, 3(107), 47–55.
Cudowska, A. (2017). Twórcze orientacje życiowe, zdrowie i dobrostan [Creative Life Orientations, Health and Well-Being]. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Dalin, P. & Rust, V.D. (1983). Can Schools Learn? Windsor: NFER-NELSON.
Dalin, P. & Rolff, H.G. (1993). Changing the School Culture. London: Cassell.
Fullan, M. (2015). The New Meaning of Educational Change. New York–London: Teachers College Press–Columbia University.
Gołębniak, B.D. (2004). Szkoła wspomagająca rozwój [The Development-Fostering School]. In: Z. Kwieciński & B. Śliwerski (eds.), Pedagogika. Podręcznik akademicki [Pedagogy. Academic Textbook], Vol. 2 (pp. 98–122). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hildebrandt, A. (2001). Koncepcja rozwoju organizacyjnego szkoły Pera Dalina [The Concept of Organizational Development of the Per Dalin School]. In: E. Potulicka (ed.), Szkice z teorii i praktyki zmiany oświatowej (pp. 61–138). Poznań: Wydawnictwo Eruditus.
Korniłowicz, K. (1930). Pomoc w tworzeniu jako zadanie pracy kulturalnej [Assistance in Craetion as a Cultural Work Task]. In: K. Korniłowicz (ed.), Zagadnienia oświaty dorosłych. Dwie konferencje (pp. 64–85). Warszawa: Wydawnictwo Federacja Oświatowa Organizacyj Społecznych.
Kwieciński, Z. (2000). Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza [Tracks – Traces – Trials. Studies and Sketches in Pedagogy of Borderland]. Poznań–Olsztyn: Edytor.
Modrzejewska-Świgulska, M. (2014). Twórczość codzienna w narracjach pedagogów [Everyday Creativity in Educators’ Narratives]. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
National Advisory Committee on Creative and Cultural Education (1999). All Our Futures. Creativity, Culture and Education. London: DFEE.
Potulicka, E. (2001). Paradygmat zmiany edukacyjnej Michaela Fullana [Michael Fullan’s Paradigm of Educational Change]. In: E. Potulicka (ed.), Szkice z teorii i praktyki zmiany oświatowej (pp. 11–60). Poznań: Wydawnictwo Eruditus.
Rabczuk, W. (2007). Polityka edukacyjna Unii Europejskiej. Nowe konteksty [Educational Policy of the European Union. New Contexts]. Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP.
Radlińska, H. (1979). Oświata i kultura wsi polskiej. Wybór pism [Education and Culture of the Polish Countryside. Selection of Letters]. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Robinson, K. & Lou, A. (2015). Creative schools. A Grass-Up Revolution That Changed Education, transl. A. Baj. Krakow: Element Publishing House.
Rowid, H. (1926). Szkoła twórcza: podstawy teoretyczne i drogi urzeczywistnienia „nowej szkoły” [Creative School: Theoretical Foundations and Ways of Making the “New School” Reality]. Kraków: Skład Główny Gebethner i Wolff.
Rowid, H. (1933). Rozbrojenie duchowe a nowa szkoła [Spiritual Disarmament and the New School]. Kraków: Skład Główny Gebethner i Wolff.
Rowid, H. (1934). Jednostka a społeczeństwo w wychowaniu współczesnym (na tle koncepcji osobowości w Chowannie Trentowskiego) [The individual and the Society in Contemporary Education (In Light of the Concept of Personality in Trentowski’s Chowanna)]. Kraków: Skład Główny Gebethner i Wolff.
Senge, P. (1990). The Fifth Discipline: The Art and Practice of the Learning Organization. New York: Currency Doubleday.
Szmidt, K.J. (2002). Wcześniej niż Fromm i Maslow: Korniłowicza i Radlińskiej koncepcje postawy twórczej na tle współczesnym [Earlier than Fromm and Maslow: Korniłowicz’s and Radlińska’s Concepts of a Creative Attitude Against a Contemporary Background]. In: K.J. Szmidt & K.T. Piotrowski (eds.), Nowe teorie twórczości. Nowe metody pomocy w tworzeniu (pp. 19–45). Kraków: Impuls.
Szmidt, K.J. (2013). Pedagogika twórczości [The Pedagogy of Creativity]. Sopot: GWP.
Śliwerski, B. (2013). Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu [Diagnosis of the Socialization of the Public Education of the Third Republic of Poland in the Corset of Centralism]. Kraków: Impuls.
Váňová, M. (2006). Pedagogika porównawcza [Comparative Pedagogy]. In: B. Śliwerski (ed.), Pedagogika, Vol. 2: Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych (pp. 49–105). Gdańsk: GWP.
Witkowski, L. (2009). Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej (przechadzki krytyczne w poszukiwaniu dyskursu dla teorii) [Challenges of Authority in Social Practice and Symbolic Culture (Critical Walks in Search of Discourse for Theory)]. Kraków: Impuls.
Witkowski, L. (2013). Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia, teoria, krytyka [A Breakthrough of Duality in Polish Pedagogy. History, Theory, Criticism]. Kraków: Impuls.
In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.
Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.