The “spiral of kindness” as a tool of social support of a person with intellectual disability
pdf (Język Polski)

Keywords

social support
“spiral of kindness”
a person with intellectual disability
autonomy

How to Cite

PASTECZKA-CHOLEWA, M. The “spiral of kindness” as a tool of social support of a person with intellectual disability. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 16, p. 55–75, 2021. DOI: 10.19265/kp.2021.1.16.308. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/308. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The aim of the article is to present a proposal for the use of the social support model known as the “spiral of kindness” in the design of activities supporting people with intellectual disabilities. The article consists of an introduction, four main parts with subtitles and a summary. The first part highlights the theoretical approach to the notion of social support according to Stanisław Kawula. The second part discusses theoretical assumptions of the “spiral of kindness” created by the same author. The next part analyzes the current trends in the approach to providing support to people with intellectual disabilities. In the fourth part, the author proposes to use the “spiral” as a tool for creating the environment supportive of people with intellectual disabilities. Apart from the interpretation of the theoretical framework of the discussed social support model, an attempt has been made to graphically present the space of the “spiral of kindness” and the support process which takes place in it. In the summary part, the author points to the topicality of the idea of the “spiral” in specifying the approach to supporting people with intellectual disabilities.

https://doi.org/10.19265/kp.2021.1.16.308
pdf (Język Polski)

References

van Asselt-Goverts, A.E., Embregts, P.J.C.M. i Hendriks, A.H.C. (2015). Social Networks of People with Mild Intellectual Disabilities: Characteristics, Satisfaction, Wishes and Quality of Life. Journal of Intellectual Disability Research, 59(5), 450–461.

Böhnisch, L. i Schröer, W. (2011). Social Pedagogy of the Life Stage s. W: J. Kornbeck i N. R. Jensen (red.), Social Pedagogy for the Entire Lifespan (s. 15–29). Bremen: EHV.

Böhnisch, L. i Schröer, W. (2017). Social Work. Berlin–Boston:Walter de Gruyter.

Borowska-Beszta, B. (2012). Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych i teoretycznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Bujnowska, A. (2004). Sieć i natężenie społecznego wsparcia młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim. W: J. Głodkowska i A. Giryński (red.), Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia. Teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością umysłową od dzieciństwa do późnej dorosłości (s. 192–200). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Ciczkowska-Giedziun, M. (2017). (Nie)odkryte możliwości wspierania rodziny w środowisku lokalnym. Pedagogika Społeczna, 1(63), 83–96.

Ćwirynkało, K. i Antoszewska, B. (2010). Aktualne podejścia w pedagogice osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: S. Przybyliński (red.), Pedagogika specjalna – tak wiele pozostaje dla nas tajemnicą… (s. 93–104). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Dykcik, W. (2007). Problemy autonomii, integracji społecznej i normalizacji życia osób niepełnosprawnych w środowisku. W: W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna (s. 355–378). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Elżanowska, H. (2014). Rodzinne uwarunkowania życzliwości u młodzieży. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Gaweł, A., Madej-Babula, M. i Urlińska, M.M. (2014). Eurosieroctwo seniorów a jakość ich życia – nowe wyzwania dla pedagogiki społecznej. Studia Edukacyjne, 32, 135–145.

Giesbers, S.A.H., Hendriks, A.H.C., Jahoda, A., Hastings, R.P. i Embregts, P.J.C.M. (2019). Living with Support: Experiences of People with Mild Intellectual Disability. Journal of Intellectual Disability Research, 32(2), 446–456.

Jaworowska-Obłój, Z. i Skuza, B. (1986). Pojęcie wsparcia społecznego i jego funkcje w badaniach naukowych. Przegląd Psychologiczny, 29(3), 733–745.

Kazanowski, Z. (2015). Społeczny wymiar współczesnej koncepcji niepełnosprawności intelektualnej. Annales Universitatis Marie Curie- Skłodowska, 28(1), 33–43.

Kawula, S. (1996). Spirala życzliwości: od wsparcia do samodzielności. Wychowanie na co dzień, 10–11, 14–17.

Kawula, S. (2004). Człowiek w relacjach socjopedagogicznych. Szkice o współczesnym wychowaniu. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Kawula, S. (2009). Czynniki i sieć wsparcia społecznego w życiu człowieka. W: S. Kawula (red.), Pedagogika społeczna. Dokonania – aktualność – perspektywy (s. 115–134). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kawula, S. (2012). Pedagogika społeczna dzisiaj i jutro. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Kocór, M. (2018). Szkoła jako miejsce wsparcia w trudnych sytuacjach. Edukacja – Technika – Informatyka, 9(1), 218–224.

Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych (2006). Nowy Jork: ONZ.

Kopeć, D., i Tylewska-Nowak, B. (1996). Autonomia osób z głębszym upośledzeniem umysłowym w opinii społecznej. W: W. Dykcik (red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych (s. 251–259). Poznań: Wydawnictwo Eruditus.

Kosakowski, C. (1997). Problem podmiotowości i autorewalidacji w pedagogice specjalnej. W: H. Machel (red.), Problem podmiotowości człowieka w pedagogice specjalnej (s. 37–47). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kozielecki, J. (2000). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Krause, A. (2004). Ryzyko osłabienia wsparcia społecznego jako podstawowy dylemat współczesnej rehabilitacji. W: Z. Palak i Z. Bartkowicz (red.), Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji (s. 47–54). Lublin: Wydawnictwo Naukowe UMCS.

Krause, A. (2011). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kupisiewicz, C. i Kupisiewicz, M. (2018). Słownik pedagogiczny. Warszawa: PWN.

Majewska-Opiełka, I. (1994). Droga do siebie. O miłości, wartościach i nowej psychologii rozwoju duchowego. Warszawa: Wydawnictwo Medium.

Matyjas, B. (2010). Pedagog społeczny w pracy z rodziną – formy pomocy i wsparcia. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 19, 101–110.

Nowacka, M. (2005). Autonomia pacjenta jako problem moralny. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Nowakowski, M. (2004). Pojęcie wsparcia społecznego i problemy jego pomiaru ze szczególnym uwzględnieniem populacji seniorów. W: J. Kowaleski i P. Szukalski (red.), Nasze starzejące się społeczeństwo. Nadzieje i zagrożenia (s. 292–300). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Obuchowska, I. (1994). Autonomia niepełnosprawnej młodzieży. W: J. Fenczyn i J. Wyczesany (red.), Problemy edukacji i integracji osób niepełnosprawnych ze społeczeństwem (s. 111–119). Kraków: Polskie Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych.

Okoń, W. (2001). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Raport tematyczny. Włączenie w społeczeństwo, niezależne życie w społeczności lokalnej (2017), https://www.dzp.pl/files/shares/Publikacje/Raport_tematyczny_art.19.pdf [dostęp: 6.06.2021].

Roll, A.E. i Koehly, L.M. (2020). One Social Network, Two Perspectives: Social Networks of People with Down Syndrome Based on Self-reports and Proxy Reports. Journal of Intellectual Disability Research, 33(6), 1188–1198.

Russack, N.W. (1984). Amplification: The Spiral. Journal of Analytical Psychology, 29, 125–134.

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.