Distance learning contexts in the experience of primary school teachers
pdf (Język Polski)

Keywords

distance learning
the role of the teacher in distance learning
distance learning educational challenges
teachers’ experience during distance learning

How to Cite

AKSAMIT, E.; GIZIEWSKA, M. Distance learning contexts in the experience of primary school teachers. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 2, n. 17, p. 111–129, 2021. DOI: 10.19265/kp.2021.2.17.323. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/323. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This research article describes the experiences of teachers who had new professional challenges in the COVID-19 pandemic. Being in a hitherto unknown reality created an area for describing new contexts of a teacher’s work. The article presents the results of qualitative research. The aim was to describe and compare teachers’ narratives about the situation of change in the area of their tasks and roles, workplace, relationships, challenges and difficulties.

https://doi.org/10.19265/kp.2021.2.17.323
pdf (Język Polski)

References

Balsamska, M. (2005). Młodzi nas potrzebują. Uczyć Lepiej, 5(33), 1–4.

Bilicki, T. (2020). Jak pracować z uczniem w kryzysie pandemii COVID-19? W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (s. 16–19). Warszawa: EduAkcja.

Cohen, L., Manion, L. i Morrison, K. (2005). Research Methods in Education. London– New York: RoutledgeFalmer.

Czerwonka, E. i Waszkuć, E. (2020). Metodyka nauczania przedmiotów. Kielce: Wyższa Szkoła Handlowa im. Bolesława Markowskiego w Kielcach, https://wyszukiwarka. efs.men.gov.pl/product/materialy-dla-studentow/attachment/9 [dostęp: 25.05.2020].

FDDS (2020). Raport: Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii. Warszawa: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, https://fdds.pl/co-robimy/raporty-z-badan/2020/negatywne-doswiadczenia-mlodziezy-w-trakcie-pandemii-2020.html [dostęp: 18.10.2021].

Gibbs, G. (2011). Analizowanie danych jakościowych, tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska. Warszawa: PWN.

Grabowski, M. (2021). Raport: Badania postaw wobec nauczania zdalnego. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka, https://brpd.gov.pl/wp-content/uploads/2021/01/ Raport-z-badania-na-zlecenie-Rzecznika-Praw-Dziecka.pdf [dostęp: 18.10.2021].

Janus, A. (oprac.) (2012). Dobre praktyki. Zawód – nauczyciel. Poradnik. Pruszków: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Kultury Fizycznej i Turystyki im. Haliny Konopackiej.

Jaskulska, S. i Jankowiak, B. (2020a). Dobrostan nauczycieli i nauczycielek a ich postawy wobec kształcenia na odległość w czasie pandemii COVID-19. Przegląd Pedagogiczny, 1, 219–232.

Jaskulska, S. i Jankowiak, B. (2020b). Postawy nauczycielek i nauczycieli wobec kształcenia na odległość w czasie pandemii COVID-19. Studia Edukacyjne, 57, 47–65.

Konarzewski, K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Kucha, R. (2013). Jak być twórczym nauczycielem w odtwórczym świecie szkoły i edukacji? W: J. Krukowski i A. Włoch (red.), Szkoła twórcza w odtwórczym świecie (s. 14–32). Kraków: Wydawnictwo Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej.

Kuleczka, M. i Skierska-Pięta, K. (oprac.) (2011). Dobre praktyki: zawód – nauczyciel. Poradnik opracowany w ramach projektu: Praktyka na miarę szyta. Program praktyk pedagogicznych podnoszących jakość kształcenia w zawodzie nauczyciela. Łódź: Instytut Nauk Społeczno-Ekonomicznych.

Lasota, A. i Pisarzowska, E. (2016). Pożądane cechy osobowości nauczyciela-pedagoga w ujęciu klasycznych i współczesnych koncepcji. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 1(7), 77–88.

Leśniewska, G. (2016). Gotowość do zmiany nauczycieli szansą edukacji XXI wieku. Studia i Prace WNEIZ US, 1(46), 39–49.

Makaruk, K., Włodarczyk, J. i Szredzińska, R. (2020). Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii. Raport z badań ilościowych. Warszawa: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.

Mazur, P. (2015). Zawód nauczyciela w ciągu dziejów. Skrypt dla studentów z historii wychowania. Chełm: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa.

Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, https://www.gov.pl/web/zdrowie/ochrona-zdrowia-psychicznego-dzieci-i-mlodziezy [dostęp: 25.09.2021].

Ptaszek, G., Bigaj, M., Dębski, M., Pyżalski, J. i Stunża, G. (2021). Zdalna edukacja – gdzie byliśmy, dokąd idziemy? Wstępne wyniki badania naukowego „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa”, https://ug.edu. pl/news/sites/ug.edu.pl.news/files/2020-06/Badanie%20zdalnenauczanie_prezentacja_1.pdf [dostęp: 25.09.2021].

Pyżalski, J. (2020). Wstęp. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (s. 2–6). Warszawa: EduAkcja.

Pyżalski, J. (2021). Zdrowie psychiczne i dobrostan młodych ludzi w czasie pandemii COVID-19 – przegląd najistotniejszych problemów. Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka, 20(2), 92–115.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 roku w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. 2020, poz. 410).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 roku w sprawie szczegółowych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. 2020, poz. 493).

Rubacha, K. (2012). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

Stanowisko 10. zespołu ds. COVID-19 przy Prezesie PAN: Konsekwencje pandemii COVID-19 dla zdrowia psychicznego i edukacji dzieci i młodzieży, kijow.pan.pl/?p=612 [dostęp: 25.09.2021].

Strykowski, W. (2005). Kompetencje współczesnego nauczyciela. Neodidagmata, 27/28, 15–28.

Superczyńska, E. (2005). Nauczycielem być… Uczyć Lepiej, 5(33), 5.

Śliwerska, W. i Śliwerski, B. (2008). Edukacja w wolności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Ustawa z dnia 29 stycznia 1982 roku – Karta Nauczyciela (Dz.U. 1982, nr 3, poz. 19).

Wiśniewska, E. (2014). Funkcje i zadanie zawodowe współczesnych nauczycieli w Polsce. Випуск, 118, 249–259.

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.