Abstract
The article deals with the treatment of patients with aphasia – a disorder of speech expression and/or reception. The introduction defines the concept of aphasia and language development disorders. Then, the conditions of diagnosis have been discussed, emphasizing the importance of interdisciplinary cooperation in the process and its importance for the selection of appropriate forms of therapeutic interaction. The next part of the article is a review of therapeutic methods in aphasia treatment with a reflection on specialist qualifications necessary to achieve therapeutic goals (as well as an attempt to formulate them), including alternative and augmentative communication methods (AAC).
References
Cummings, J. (2005). Neuropsychiatria, tłum. B. Gmiński i in. Wrocław: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner.
ICD-10 (2008). Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. Rewizja dziesiąta, t. 1. Warszawa: Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia.
ICD-11 (2018). International Classification of Diseases 11th Revision. The Global Standard for Diagnostic Health Information. World Health Organization, https://icd.who.int/ en [dostęp: 11.02.2023].
Dingwall, W. (2005). Biologiczne podstawy zachowań komunikacyjnych człowieka. W: J. Gleason i N. Ratner (red.), Psycholingwistyka, tłum. J. Bobryk i in. (s. 65–120). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kądzielawa, D. (2001). Neuropsychologia kliniczna. Charakterystyka dyscypliny. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (s. 649–662). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Markuc, E. (2014). Wspomaganie niezależności komunikacyjnej dziecka niemówiącego w rodzinie za pomocą programu MÓWik. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica, III, 152.
Milewski, S., Przebinda, E., Kaczorowska-Bray, K. i Michalik, M. (2022). Building Communicative Competence in People with Prelingual Speech Impairment Using the “Mówik” Speech Prosthesis. W: A. Arinushkina i I. Korobeynikov (red.), Education of Children with Special Needs (s. 361‒370). New Delhi‒London: Sage Publications.
Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Dz.U,. poz. 1309.
Oszwa, U. (2019). Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Pilarska, E. (2017). Zaburzenia mowy u dzieci. W: B. Steinborn (red.), Neurologia wieku rozwojowego (s. 311‒560). Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Sitek, E., Kluj-Kozłowska, K., Kozłowski, M., Krzyżon, A., Narożańska, E., Wieczorek, D. i Sławek, J. (2015). Wykorzystanie analizy próbek mowy opisowej pacjentów z afazją pierwotną postępującą (PPA) w diagnostyce różnicowej wariantu PPA. Forum Logopedyczne, 23, 75‒83.
Zawadzka, E. i Domańska, Ł. (2007). Zasady organizacji procesu rehabilitacji neuropsychologicznej. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin-Polonia. Sectio J, XX.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Pedagogical Contexts