Abstract
This article aims to highlight the changes in higher education that are taking place in the context of the challenges of educating students with diverse needs. Societal understanding of disability brings with it the need to improve the situation, and the Accessibility for Persons with Diverse Needs Act motivates universities to increase accessibility. This article reflects on the education of students with disabilities and attempts to answer the question of the place of a person with special needs in higher education system. It also presents good practices having been implemented for years at the University of Silesia in Katowice and current activities aimed at realizing the idea of equal opportunities by implementing the assumptions of the Accessibility Act.
References
Bełza, M., Gajdzica, Z. i Prysak, D. (2017). Niełatwe drogi wchodzenia w dorosłość przez osoby z niepełnosprawnością. Cieszyn: Wydawnictwo ARKA.
Jóźwiak, J. (2013). Społeczna odpowiedzialność uczelni. W: J. Woźnicki (red.), Misja i służebność uniwersytetu w XXI wieku (s. 297–302). Warszawa: Instytut Społeczeństwa Wiedzy, Fundacja Rektorów Polskich.
Kupisiewicz, M. (2013). Słownik pedagogiki specjalnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ostrowska, A., Sikorska, J. i Gąciarz, B. (2001). Osoby niepełnosprawne w Polsce w latach dziewięćdziesiątych. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Wzrasta dostępność polskich uczelni, https://dostepnosc.pfron.org.pl/aktualnosci/news/wzrasta-dostepnosc-uczelni-wyzszych [dostęp: 15.01.2023].
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Pedagogical Contexts