Abstract
The article raises issues related to building a positive self-image by creating a supportive educational environment that enables the implementation of various needs of students at a younger school age. Pedagogical practice is conducive to reflection on the creation of educational situations that support the formation of adequate self-esteem through the student’s individual research activity, independence and taking over responsibility for the learning process. In this way, students develop a wide variety of competences. The implemented and described year-long project “Gościnne czytanie” (hospitable reading) is an example of the activity inspired by the assumptions of educational action research, enabling conscious and reflective work on children’s language competence.
References
Aleksandrzak, M. (2004). Metodologia action research w badaniach nad autonomią ucznia. W: M. Pawlak (red.), Autonomia w nauce języka obcego. Poznań–Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Poznaniu.
Biernat, R. (2016). Troska o poczucie własnej wartości dzieci w rzeczywistości szkolnej – wymiar teoretyczny i praktyczne implikacje. Społeczeństwo. Edukacja. Język, 4, 149–167.
Brzezińska, A.I. (2008). Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się. W: E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy (s. 35–50). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Červinková, H. i Gołębniak, B.D. (red.). (2013). Edukacyjne badania w działaniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Cywińska, M. (2017). Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka. Wybrane aspekty. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Czelakowska, D. (2009). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Czerepaniak-Walczak, M. (2010). Badanie w działaniu. W: S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Filipiak, E. (2008). Uczenie się w klasie szkolnej w perspektywie socjokulturowej. W: E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy (s. 17–34). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Gołębniak, B.D. (red.). (2002). Uczenie metodą projektów. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Góral, A., Jałocha, B., Mazurkiewicz, G. i Zawadzki, M. (2019). Badania w działaniu. Książka dla kształcących się w naukach społecznych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Grelowska, W. (2016). Doniosła rola wzorowego czytania. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 2(24), 11–26.
Greenwood, D.J. (2012). Action research, czyli o badaniach w działaniu. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie. T. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Heydenrych, J. (2001). Improving educational practice: action research as an appropriate methodology. Progressio, 23(2), 37–51.
Jędrzejewska, A. (2016). Samoocena dziecka – źródła i komunikaty weryfikujące. Zbliżenia Cywilizacyjne, 1(1), 144–161. DOI: 10.21784/ZC.2016.005.
Juszczyk, S. (2013). Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Kemmis, S., McTaggart, R., i Nixon, R. (2014). The Action Research Planner: Doing Critical Participatory Action Research. Singapur: Springer.
Klus-Stańska, D. i Nowicka, M. (2009). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kubinowski, D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – metodyka – ewaluacja. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Kuszak, K. (2011). Kompetencje językowe uczniów klas młodszych szkoły podstawowej. W: H. Sowińska (red.), Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej (s. 171–208). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Lewandowska-Kidoń, T. i Wosik-Kawala, D. (2009). Rozwijanie poczucia własnej wartości u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Marek, E. (2016). Pedagogiczna interpretacja metody projektów w programach kształcenia zintegrowanego. Konteksty Pedagogiczne, 1(6), 19–42. DOI: 10.19265/KP. 2016.1.6.101.
Michalak, R. (2016), Edukacja najmłodszych kontekstem kształtowania motywacji do uczenia się. Ogląd zjawiska w badaniach własnych. Konteksty Pedagogiczne, 2(7), 81–95. DOI: 10.19265/kp.2016.2.7.119.
Michalak, R. (2020). Kierunki zmian samooceny uczniów o zróżnicowanych doświadczeniach edukacyjnych. Forum Pedagogiczne, 10(1), 31–44. DOI: 10.21697/fp. 2020.1.03.
Murawska, B. (2011). Pozwólmy dzieciom czytać. Warszawa: Centralna Komisja Edukacyjna.
Niemiec, C.P. i Ryan, R.M. (2009). Autonomy, competence, and relatedness in the classroom. Applying self-determination theory to educational practice. Theory and Research in Education, 7(2), 133–144. DOI: 10.1177/1477878509104318.
Nowak, J. (2015). Edukacja wczesnoszkolna – w stronę modelu partycypacyjnego. Przegląd Pedagogiczny, 1, 41–50. DOI: 10.34767/PP.2015.01.04.
Newton, P. i Burgess, D. (2008). Exploring Types of Educational Action Research: Implications for Research Validity. International Journal of Qualitative Methods, 7(4), 18–30. DOI: 10.1177/160940690800700402.
Olejnik, D. (2001), Kształtowanie umiejętności czytania w edukacji wczesnoszkolnej. Nauczyciel i Szkoła, 1–2(10–11), 63–66.
Pankowska, D. (2008). Podłoga ważniejsza od ucznia, czyli o ukrytym programie szkoły. Psychologia w Szkole, 3, 29–38.
Pilch, T. i Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Puślecki, W. (2009). Konstruktywistyczna metoda projektów i jej stosowanie we wczesnej edukacji. W: S. Włoch (red.), Wczesna edukacja dziecka – perspektywy i zagrożenia. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Ryan, R.M. i Deci, E.L. (2000). Self-determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-being. American Psychologist, 55, 68–78. DOI: 10.1037110003-066X.55.1.68.
Sterna, D. (2014). Uczę (się) w szkole. Warszawa: Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Stróżyński, K. (2010). Ocenianie kształtujące w polskiej szkole. W: B. Niemierko i M.K. Szmigel, Teraźniejszość i przyszłość oceniania szkolnego (s. 111–117). Kraków: Grupa Tomami.
Szulawski, M. i Szapiro, J. (2016). W kierunku motywacji wewnętrznej w edukacji: implikacje teorii autodeterminacji w środowisku szkolnym. Psychologia Wychowawcza, 10, 257–266. DOI: 10.5604/00332860.1234538.
Szymańska, M. (2018). Wprowadzenie do badań w działaniu w implementacji kreatywno- transformacyjnej praktyki edukacyjnej. W: M. Szymańska, M. Ciechowska, K. Pieróg i S. Gołąb, Badania w działaniu w praktyce pedagogicznej. Wybrane przykłady. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
Szymański, M.S. (2010). O metodzie projektów. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Tłuściak-Deliowska, A. i Czyżewska, M. (2020). Tu chodzi o wspieranie mojego ucznia… czyli studium teoretyczno-empiryczne o ocenianiu kształtującym i klimacie szkoły. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Wołodźko, E. (2010). Badania w działaniu. Refleksja – wiedza – emancypacja. W: H. Kędzierska (red.), Jakościowe inspiracje w badaniach edukacyjnych. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.
Żytko, M. (2010). Pozwólmy dzieciom mówić i pisać – w kontekście badań umiejętności językowych trzecioklasistów. Warszawa: Centralna Komisja Edukacyjna.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Pedagogical Contexts