Teacher professiolect used in the formulation of descriptive behavioural grades on school certificates. Exploratory study
pdf (Język Polski)

Keywords

school assessment
behaviour assessment
teacher
early school education
descriptive assessment
professiolect

How to Cite

MAGDALENA KARAPUDA, J. Teacher professiolect used in the formulation of descriptive behavioural grades on school certificates. Exploratory study. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 20, p. 73–83, 2023. DOI: 10.19265/kp.2023.1.20.373. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/373. Acesso em: 16 may. 2024.

Abstract

The aim of this article is to present an interesting area for empirical exploration, which is the analysis of the teacher’s professiolect used in editing descriptive grades on school certificates. The analysis of descriptive behavioural as-sessments on school certificates has been highlighted, with particular emphasis on professiolect used to formulate the grades. Teachers preparing a descriptive assessment of behaviour on a school certificate should prepare it in the form of individual descriptions of behaviour formulated separately for each pupil in the class. In their assessment, teachers should consider the pupil’s progress in emotional and social development and the child’s personal achievements. Based on the results of the ex-ploratory study, I present the examples proving that teachers, when formulating descriptive assessments of students’ behav-iour on school certificates, use a teacher professiolect that may not be fully understood by students and their parents – the most important recipients to whom behaviour assessment in early childhood education is addressed.

https://doi.org/10.19265/kp.2023.1.20.373
pdf (Język Polski)

References

Brzezińska, A.I. (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Brzezińska, A. i Misiorna, E. (1998). Ocena opisowa w edukacji wczesnoszkolnej. Poznań: Wojewódzki Ośrodek Metodyczny.

Czerepaniak-Walczak, M. (2008). Nie myśl, bądź posłuszny – dyskursy władzy w szkole. W: M. Dudzikowa i M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. T. 4. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Dziagacz, J. (2011). Profesjolekt dziennikarski. https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/ dokument/Olostiak2/subor/33.pdf. [dostęp: 16.03.2023].

Gołębniak, B.D. (2004). Egzaminy i ocenianie szkolne. W: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Grabias, S. (1993). Środowiskowe i zawodowe odmiany języka – socjolekty. W: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Grabias, S. (1997). Język w zachowaniach społecznych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Jarosz, B. (2018). O (nie)tożsamości pojęć język specjalistyczny, język specjalny, język fachowy, język profesjonalny, język zawodowy, profesjolekt, technolekt. https://polonica.ijp.pan. pl/index.php/polonica/article/view/127 [dostęp: 5.03.2023].

Kamińska, J. (2000). Ocenianie osiągnięć uczniów w edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Krukowska, S., Koszela, K. i Woldańska-Okońska, M. (2020). Communicatio medica, czyli specyfika porozumiewania się intermedycznego. Prace Filologiczne, 73, 153–163. DOI: 10.32798/pf.489.

Łuczewski, M. i Bednarz-Łuczewska, P. (2012). Analiza dokumentów zastanych. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia. T. 2 (s. 163–185). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 14 września 2022 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o systemie oświaty (2022). Dz.U. 2022 poz. 2230.

Peräkylä, A. (2009). Analiza rozmów i tekstów. W: N.K. Denzin i Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych. T. 2 (s. 325–350). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rau, K. i Chodoń, I. (1999). Ocenianie opisowe a rozwój dziecka. Poznań: Wydawnictwo G&P.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (2019). Dz.U. 2019 poz. 373.

Rudnicka-Fira, E. (2017). Profesjolekt górniczy w dobie współczesnych przemian cywilizacyjnych (morfologiczne i syntaktyczne sposoby jego wzbogacania). https://repozytorium. uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/9719/1/E_Rudnicka-Fira_Profesjolekt_gorniczy_w_dobie_wspolczesnych_przemian.pdf. [dostęp: 16.03.2023].

Wileczek, A. (2022). Belferomowa. Uwagi o współczesnym profesjolekcie nauczycieli. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_31261_ PS_P_2022_29_10 [dostęp: 17.03.2023].

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Pedagogical Contexts

Downloads

Download data is not yet available.