They are like “wings” for a young musician. On the literary works of Joanna Kulmowa in the psychological and pedagogical support of students in a primary music school
pdf (Język Polski)

Keywords

music psychology
music pedagogy
fairy tale therapy
aesthetic education
primary music school

How to Cite

SŁAWIŃSKA, A. They are like “wings” for a young musician. On the literary works of Joanna Kulmowa in the psychological and pedagogical support of students in a primary music school. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 20, p. 101–113, 2023. DOI: 10.19265/kp.2023.1.20.375. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/375. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

Alongside many benefits, education in a primary music school comes with potential risks, as young musicians often exhibit symptoms of anxiety, stress, and a fear of stage performance. The reason is that students experience frequent social exposure in the form of individual musical public performances – exams, competitions, concerts – during which they are subject to formal evaluation. Bearing in mind that such students constitute a group highly sensitive to the beauty of visual arts, literature, and music, it should be assumed that they require psychological and pedagogical support tailored to their specific needs. For this purpose, the school psychologist, school counselor, as well as other adults significant in a student’s life, can apply non-standard therapeutic methods, communicating with students through the language of art, being the closest to children educated in music. The author, therefore, proposes it to be the language of Joanna Kulmowa. The works of the mentioned poetess have therapeutic functions beneficial for the psyche of young musicians, somewhat fitting into the goals of fairy tale therapy and they introduce students to the world of spiritual and aesthetic values. The article is the first part of a series devoted to the use of Joanna Kulmowa’s creative work in music education. Its purpose is to present and analyze the volume titled “Fairy Tales” in terms of the function it can play in the psychological and pedagogical support of students in a primary music school.

https://doi.org/10.19265/kp.2023.1.20.375
pdf (Język Polski)

References

Adasiewicz, E. (2015). Rola wychowawcy klasy w zapobieganiu niepowodzeniom szkolnym. Pedagogika Rodziny, 5(3), 151–161.

Chęcińska, U. (1998). O Leokadii, nadmiarze i dalszym ciągu. W: U. Chęcińska (red.), Joanna Kulmowa wobec świata literatury (s. 107–117). Szczecin: Książnica Pomorska.

Chęcińska, U. (2007). Poetka i paidia. O muzie dziecięcej Joanny Kulmowej. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.

Chęcińska, U. (2013). Pedagogika żartobliwa według Janusza Korczaka i Joanny Kulmowej. Prolegomena. W: A. Czernow (red.), Janusz Korczak. Pisarz (s. 155–165). Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich.

Diessner, R. (2019). Understanding the Beauty Appreciation Trait: Empirical Research on Seeking Beauty in All Things. London: Palgrave Macmillan.

Gaarder, J. (2018). Świat Zofii. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Głowacka, E. (2006). Artediagnoza. Psychologiczna specyfika twórczości plastycznej dzieci neurotycznych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Ingarden, R. (2017). Książeczka o człowieku. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Jordan-Szymańska, A. (2006). Psychologiczne uwarunkowania oceny wykonań muzycznych. W: M. Chmurzyńska i B. Kamińska (red.), Ocenianie wykonań muzycznych (s. 45–77). Warszawa: AMFC.

Kaleńska-Rodzaj, J. (2014). Motywacja do nauki gry na instrumencie muzycznym w świetle modelu Jachuelynne S. Eccles. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica, VII, 8–23.

Katra, G. (2020). Model roli psychologa szkolnego – propozycja własna. W: G. Katra, E. Sokołowska (red.), Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.

Konaszkiewicz, Z. (2015). Specyfika szkoły muzycznej w Polsce – szanse i zagrożenia. W: A. Delecka-Bury (red.), Współczesne wyzwania szkolnictwa muzycznego (s. 11–27). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Konaszkiewicz, Z. (2018). Wybrane problemy współczesnego dzieciństwa w kontekście edukacji muzycznej. Aspekty Muzyki, 8, 15–37.

Krasoń, K. (2009). Biblioterapia. W: K. Heska-Kwaśniewicz (red.), Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980). T. 2 (s. 225–283). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Kucharska-Babula, A. (2019). Jak przybliżyć lekturę do ucznia? Czytanie „Pana Tadeusza” w podstawowej szkole muzycznej. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia, 10(285), 144–156.

Kulmowa, J. (1971). Deszczowa muzyka. Kraków: Drukarnia Narodowa, Starodruk.

Kulmowa, J. (1991). Bajki skrzydlate. Szczecin: Glob.

Kulmowa, J. (1998). Psalm toastu. Szczecin: Książnica Pomorska.

Kumik, E. (2012). Szkoła muzyczna ważnym ośrodkiem życia kulturalnego. Wartości w Muzyce, 4, 334–347.

Labiak, D. (2021). Uczeń szkoły muzycznej I stopnia w edukacji wczesnoszkolnej – wypowiedzi nauczycieli klas I–III na temat wybranych aspektów funkcjonowania szkolnego początkujących muzyków. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 16(1), 23–40. DOI: 10.35765/eetp.2021.1659.02.

Lehmann, A.C., Sloboda, J.A. i Woody, R.H. (2007). Psychology for Musicians. Understanding and Acquiring the Skills. New York: Oxford University Press.

Ługowska, J. (1994). „Kto?” Joanny Kulmowej jako przykład współczesnej poezji dla młodego odbiorcy. W: U. Chęcińska (red.), Dziecko i jego światy w poezji dla dzieci (s. 41–48). Szczecin: Książnica Szczecińska.

Molicka, M. (2011). Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań: Media Rodzina.

Nogaj, A. (2008). Psychologiczna analiza rozwoju talentu muzycznego Rafała Blechacza. W: W. Limont, J. Cieślikowska i J. Dreszer (red.), Zdolności, talent, twórczość, tom 2 (s. 29–42). Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Nogaj, A. (2012). Psychologiczna sytuacja ucznia. W: W. Jankowski (red.), Raport o stanie szkolnictwa muzycznego I stopnia. Diagnozy, problemy, wnioski modelowe (s. 135–157). Warszawa: Instytut Muzyki i Tańca.

Nogaj, A. (2014). Rola mistrza w rozwoju muzycznej tożsamości młodego adepta sztuki muzycznej. W: G.E. Kwiatkowska i J. Posłuszna (red.), Relacja mistrz-uczeń. Rozważania z perspektywy psychologii muzyki (s. 82–97). Kraków: Wydawnictwo Aureus.

Nogaj, A. i Ossowski, R. (2017). Cechy osobowości uczniów szkół muzycznych a poziom otrzymywanego wsparcia społecznego. Polskie Forum Psychologiczne, 22(1), 82–100. DOI: 10.14656/PFP20170105.

Nogaj, A. (2019). Psychologiczne kompetencje nauczycieli w świetle wybranych trudności uczniów szkół muzycznych. W: L. Kataryńczuk-Mania i G. Mania (red.), Konteksty kultury, konteksty edukacji – wielowymiarowość kształcenia artystycznego i upowszechniania kultury (s. 131–165). Kraków, Skarbona: Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów.

Peterson, C. i Seligman, M.E.P. (2004). Character strengths and virtues: a handbook and classification. Washington: American Psychological Association.

Seligman, M.E.P. (2005). Prawdziwe szczęście. Psychologia pozytywna a urzeczywistnienie naszych możliwości trwałego spełnienia. Poznań: Media Rodzina.

Stefańska-Klar, R. (2005). Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny. W: B. Harwas-Napierała i J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka (s. 130–162). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Stępień, U. (2002). O ocenianiu w edukacji wczesnoszkolnej raz jeszcze. Nauczyciel i szkoła, 3–4(16–17), 322–333.

Sufa, B. i Janas, M. (2018). Bajkoterapia jako skuteczna metoda wspomagająca rozwój dziecka. Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, 2(12), 413–425.

Szuman, S. (1938). Afirmacja życia. Lwów: Nowa Drukarnia Lwowska.

Szuman, S. (1975). O sztuce i wychowaniu estetycznym. Warszawa: WSiP.

Wilsz, N. (2012). Czy słuchanie muzyki ma korzystny wpływ na procesy poznawcze, strategie uczenia się i osiągnięcia w nauce? W: E. Czerniawska (red.), Muzyka i my. O różnych przejawach wpływu muzyki na człowieka (s. 145–160). Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Wojtanowska-Janusz, B. (2014). Wpływ muzyki i edukacji muzycznej na rozwój dzieci i młodzieży. W: A. Nogaj (red.), Zeszyty Psychologiczno-Pedagogiczne Centrum Edukacji Artystycznej (s. 35–46). Warszawa: Centrum Edukacji Artystycznej.

Zając, A. (2019). Lubię, jak na mnie patrzysz. Światło, piękno, spotkanie. Kraków: Bratni Zew Wydawnictwo Franciszkanów.

Zając, A. (2023). Bóg jest piękny! Duchowość franciszkańska zaktualizowana. Kraków: Bratni Zew Wydawnictwo Franciszkanów.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Pedagogical Contexts

Downloads

Download data is not yet available.