Prenatal, perinatal and infant development and the possibility of sensory dysfunctions – mothers’ stories
pdf (Język Polski)

Keywords

education
behavioural and emotional disorders
early development support
prevention
risk factors
sensory integration

How to Cite

ZAJĄC, A. Prenatal, perinatal and infant development and the possibility of sensory dysfunctions – mothers’ stories. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 20, p. 115–131, 2023. DOI: 10.19265/kp.2023.1.20.376. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/376. Acesso em: 16 may. 2024.

Abstract

Sensory processing disorders occur at about 5–15% of children causing a serious trouble in development. Due to therapeutic possibilities of early intervention, risk factors and symptoms of the disorder appearing in the early stages of a child’s development are under ongoing studies. Using the document analysis method, 305 interview questionnaires and diagnosis reports concerning children diagnosed with sensory integration dysfunction have been studied. The article presents the frequency of occurrence of pre-, peri- and postnatal factors in the study group and compares them with reports from foreign studies. The convergence of the indicators noticed in the study group with the existing knowledge on the etiology of sensory examination disorders has been demonstrated, and possible further research directions have been indicated.

https://doi.org/10.19265/kp.2023.1.20.376
pdf (Język Polski)

References

Acevedo, B.P., Aron, E.N., Aron, A., Sangster, M.D., Collins, N. i Brown, L.L. (2014). The highly sensitive brain: an fMRI study of sensory processing sensitivity and response toothers’ emotions. Brain and Behavior, 4(4).

Ayres, A.J. (2020). Dziecko a integracja sensoryczna. Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia.

Ayres, A.J. (2021). Integracja sensoryczna a zaburzenia uczenia się. Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia.

Chojak, M. (2019). Neuropedagogika, neuroedukacja i neurodydaktyka. Fakty i mity. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Cieszyńska-Rożek, J. (2020). Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego – ruch. Kraków: Centrum Metody Krakowskiej.

Cozolino, L.J. (2002). Neuronauka w psychoterapii. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Critchley, H.D. i Garfinkel, S.N. (2017). Interoception and emotion. Current Opinion in Psychology, 17.

Euro-Peristat (2019). Europejski raport dotyczący zdrowia okołoporodowego. Pobrano z: https://www.europeristat.com/index.php/reports/ephr-2019.html [dostęp: 10.05.2023].

Gagat-Matuła, A. (2021). Integracja sensoryczna jako terapia wspomagająca rozwój dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu z nadwrażliwością dotykową. W: K. Plutecka i A.K. Czyż (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci. Konteksty terapeutyczne i praktyczne rozwiązania. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Galiana-Simal, A., Vela-Romero, M., Romero-Vela V. i in. (2020). Sensory processing disorder: Key points of a frequent alteration in neurodevelopmental disorders. Cogent Public Health, 7.

Goddard-Blythe, S. (2010). Harmonijny rozwój dziecka, tłum. P. Karpowicz. Warszawa: Wydawnictwo Świat Książki.

Grzesiak, J. (2016). Integracja sensoryczna – metoda wspomagająca rozwój dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym. W: Z. Palak i M. Wójcik (red.), Terapia pedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Nowe oblicza terapii w pedagogice specjalnej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Keuler, M.M., Schmidt, N.L., Van Hulle, C.A., Lemery-Chalfant, K. i Goldsmith, H.H. (2011). Sensory Over-Responsivity: Prenatal Risk Factors and Temperamental Contributions. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, 7.

Kiesling, U. (2017). Integracja sensoryczna w dialogu, tłum. E. Skowrońska. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Klecka, M. i Palicka, I. (2018). Trauma rozwojowa u dzieci – perspektywa neurorozwojowa. Dziecko Krzywdzone. Teoria, Rozważania, Praktyka, 2.

Koomar, J., Kranovitz, C., Szklut, S., Balzer-Martin, L., Haber, E. i Sava, D.I. (2019). Integracja sensoryczna. Odpowiedzi na pytania zadawane przez nauczycieli. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Koscinski, C. (2019). Interwencje sensoryczno-motoryczne. Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia.

Kranovitz, C.S. (2012). Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Lionetti, F., Pastore, M., Moscardino, U., Nocentini, A., Pluss, K. i Pluss, M. (2019). Sensory processing sensitivity and its association with personality traits and affect: A meta-analysis. Journal of Research in Personality, 81.

Łobocki, M. (2009). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Maas, V.F. (2020). Uczenie się przez zmysły. Gdańsk: Grupa Wydawnicza Harmonia.

Majewska, J., Majewski, A., Parakiewicz, A. i Zaorska, M. (2016). Integracja sensoryczna w dialogu z psychomotoryką. Teoria i praktyka wspomagania rozwoju poprzez ruch. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Miller, L.J. (2016). Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego? Gdańsk: Harmonia Universalis.

Odowska-Szlachcic, B. (2021). Integracja sensoryczna w autyzmie. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Przyrowski, Z. (2012). Integracja sensoryczna. Wprowadzenie do teorii, diagnozy i terapii. Warszawa: Wydawnictwo Empis.

Pufund, D. (2019). „Zrozumieć niepojęte” – specyfika odbioru i oceny bodźców sensorycznych u dzieci ze spektrum autyzmu. Kultura i Wychowanie, 16(2).

Ryckman, J., Hilton, C., Rogers, C. i Pineda, R. (2017). Sensory Processing Disorder in Preterm Infants during Early Childhood and Relationships to Early Neurobehavior. Early Human Development, 113.

Shochat, T., Tzischinsky, O. i Engel-Yeger, B. (2009). Sensory hypersensitivity as a contributing factor in the relation between sleep and behavioral disorders in normal schoolchildren. Behavioral Sleep Medicine, 7.

Szmalec, J. (2021). Metody terapeutyczne stosowane w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością. Ruch i rozwój. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Wiśniewska, M. (2017). Trudności w zakresie przetwarzania bodźców zmysłowych u małych dzieci – wskazania do diagnozy i terapii. W: A. Mikler-Chwastek (red.), Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania występujące u małych dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Wiśniewska, M. (2021). Codzienne programy aktywności sensorycznych (PAS) w ramach diety sensorycznej. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Zamariola, G., Frost, N., Van Oost, A., Corneille, O. i Luminet, O. (2019). Relationship between interoception and emotion regulation: new evidence from mixed methods. Journal of Affective Disorders, 246.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Pedagogical Contexts

Downloads

Download data is not yet available.