Activation of early school education students with the use of coding mats
pdf (Język Polski)

Keywords

activation of students
early childhood education
intellectual activity
coding mat
construction blocks
augmented reality

How to Cite

GIERLAK, W.; WARCHOŁ, T. Activation of early school education students with the use of coding mats. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 20, p. 133–145, 2023. DOI: 10.19265/kp.2023.1.20.377. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/377. Acesso em: 16 may. 2024.

Abstract

Student activation is one of the most important aspects at all levels of education. The key to success is a properly selected activation method and teaching resources that will interest students and encourage them to act. This article presents suggestions for teaching materials that can be used to activate students at the early school education level. The proposed teaching materials are building blocks, augmented reality technology and a coding mat. The article shows how to apply the given teaching resources and suggests practical examples of tasks. All the proposed teaching materials can be used both for the study of Polish, mathematics and science education, as well as other subjects. One of the most popular at the present time is the coding mat. This is a very simple didactic means that can be used for education, having an additional advantage of the possibility to be prepared independently or together with students. With its help, it is possible to implement educational content at different educational levels, as well as encourage students to learn in an enjoyable, subconscious way.

https://doi.org/10.19265/kp.2023.1.20.377
pdf (Język Polski)

References

Barczak, A. (2014). Wykształcenie, aktywność umysłowa i socjalna jako czynniki protekcyjne otępienia. Aktualności Neurologiczne, 14(3), 161–166. DOI: 10.15557/ AN.2014.0018.

Biedrzycka, A. (2014). Znaczenie aktywizowania wyobraźni ucznia w procesie rozwijania działań twórczych a myślenie dywergencyjne. Przegląd Naukowo-Metodyczny Edukacja dla Bezpieczeństwa, 3(24), 155–157.

Ciemcioch, K. (2016). Klocki LEGO – rozwijanie kreatywności uczniów w cyfrowym świecie. Interdyscyplinarne Studia Społeczne, 2, 101–119.

Czaja-Chudyba, I. (2006). Pedagogika zabawy w osobowym i profesjonalnym przygotowaniu do zawodu nauczyciela. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Fechner-Sędzicka, I., Ochmańska, B. i Odrobina, W. (2012). Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych uczniów klas I–III szkoły podstawowej. Poradnik dla nauczyciela. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Gierlak, W. (2022). Technologia rozszerzonej rzeczywistości szansą czy zagrożeniem dla nauczania edukacji przyrodniczej. W: W. Walat i T. Warchoł (red.), Zastosowania rozszerzonej rzeczywistości w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Raport z badań zrealizowanych przez studentów z Koła Naukowego „Edukacja bez granic” (s. 77–84). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

GOV (2021). Laboratoria Przyszłości. Pobrane z: https://www.gov.pl/web/laboratoria [dostęp: 1.03.2022].

Jamrozik, P. (2022). Oddziaływanie rzeczywistości rozszerzonej na wyobraźnię uczniów szkół podstawowych w edukacji przyrodniczej. W: W. Walat i T. Warchoł (red.), Zastosowania rozszerzonej rzeczywistości w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Raport z badań zrealizowanych przez studentów z Koła Naukowego „Edukacja bez granic” (s. 56–65). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Jitsupa, J., Nilsook, P., Songsom, N., Siriprichayakorn, R. i Yakeaw, Ch. (2022). Early Childhood Imagineering: A Model for Developing Digital Storytelling. International Education Studies, 15(2), 89–101. DOI: 10.5539/ies.v15n2p89.

Konior, J. (2000). Oś liczbowa i jej rola w nauczaniu szkolnym matematyki. Nauczyciel i Szkoła, 2(9), 131–143.

Krzyżewska, J. (1998). Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej. Suwałki: AU Omega.

Maruszewski, T. (2001). Psychologia poznania. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.

Nęcka, E. (2005). Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Strelau, J. (2004). Psychologia ogólna. Tom II. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Śliwa, S. (2016). Aktywność poznawcza jako jeden z elementów profilaktyki pozytywnej we wczesnej edukacji. Czasopismo IPPIS, 2(8), 51–59.

Świć, A. (2019). Kodowanie nie tylko na dywanie, Od aktywności na macie do Scratcha Juniora. Gdańsk: Edusense.

Świć, A. (2021). Obrazki w rymowankach ukryte. Gdańsk: Fundacja Rozwoju Edukacji Cyfrowej.

Warchoł, T. (2015). Rozszerzona rzeczywistość jako nowoczesne techniczno-informatyczne narzędzie dydaktyczne. Kwartalnik Edukacyjny, 4(83), 50–57.

Warchoł, T. (2021). Wybrane rodzaje aktywności uczniów szkoły podstawowej w edukacji pozaformalnej. Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Pedagogical Contexts

Downloads

Download data is not yet available.