Abstract
The aim of this article is to present contemporary research and theoretical positions regarding the sexuality of people with disabilities, which clearly shows that adults with intellectual disabilities have sexual needs and are able to lead relatively satisfactory partner and sexual life. The article also highlights the importance of sex education as a priority mission of contemporary special education. The scientific study presents the results of the KEGA No 119UK4/2011 project .
References
Arpáš R., Kruzslíková E., Plan tematyczny– Wychowanie seksualne, Bratislava 2011.
Drobný I., Drobná M., Biologia dziecka dla pedagogów specjalnych,Bratislava 1987.
Jesenský J., Andragogika i gerontagogika handicapowanych, Praha 2000.
Jesenský J., Wprowadzenie do rehabilitacji niepełnosprawnych zdrowotnie, Praha 1995.
Karta praw seksualnych i rozrodczych IPPF, http://www.rodicovstvo.sk/ippf_charta.htm [dostęp: 19.09.2012].
Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych zdrowotnie, Bratislava 2009, http://www.zpmpvsr.sk/dokum/dohovorOSN.pdf [dostęp: 15.10.2013].
Kruzslíková E., Poradnictwo dla rodziców klientów niepełnosprawnych intelektualnie w zakresie wychowania seksualnego w Domu Opieki Społecznej im. prof. Karola Matu-laya,praca końcowa, Bratislava 2003.
Kvapilík J., Černá M., Zdrowy sposób życia niepełnosprawnych intelektualnie, Praha 1990.
Matulay K., Niepełnosprawność intelektualna, Martin 1986.
McCarthy M., Thompson D., A Prevalence Study of Sexual Abuse of Adults with In-tellectual Disabilities Referred for Sex Education, „Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities” 1997, vol. 10, no. 2.
Popper M., Specyfika wychowania seksualnego u osób niepełnosprawnych intelektualnie, „Informacje ZPMP v SR” 2002, t. 10, cz. 4.
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, http://www.amnesty.sk/article_files/file/UDHRvSVK.pdf [dostęp: 14.09.2012].
Prevendárová J., Seksualność i wychowanie seksualne osób niepełnosprawnych intelektual-nie, „Efeta” 2001, t. 11, cz. 4.
Pružinská J., Psychologia osobowości,Bratislava 2005.
Seksualność niepełnosprawnych intelektualnie, praca zbiorowa,Praha 2004.
Seksualność niepełnosprawnych intelektualnie – II, praca zbiorowa,Praha 2009.
Šprunk K., O obowiązku, „Distance – Revue Pro Kritické Myšlení” („Distance – Revue Krytycznego Sposobu Myślenia”) 1998, nr 1, http://www.distance.cz [dostęp: 25.10.2013].
Šustrová M., Niepełnosprawność intelektualna. Praca socjalna na rzecz ludzi niepełno-sprawnych intelektualnie,Bratislava 2008.
Švarcová I., Niepełnosprawność intelektualna, wyd.4, Praha 2011.
Vančová A., Podstawypedagogiki niepełnosprawnych intelektualnie, Bratislava 2005.
Vančová A. et al., Edukacja niepełnosprawnych intelektualnie,Bratislava 2010.
Venglářová M., Brožová V., Nowe trendy w wychowaniu seksualnym,Praha 2009.
http://www.who.int/reproductivehealth/topics/gender_rights/sexual_health/en/, [dostęp: 17.09.2012].
In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.
Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.