Świadomość seksualna, związki a pogram The Gateway Award
PDF

Słowa kluczowe

The Gateway Award
edukacja seksualna osób niepełnospraw­nych intelektualnie

Jak cytować

NIXON, R. Świadomość seksualna, związki a pogram The Gateway Award. Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 2, n. 3, 2014. DOI: 10.19265/kp.2014.2.3.68. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/68. Acesso em: 22 grudz. 2024.

Abstrakt

Program The Gateway Award (Otwarta Droga) przeznaczony jest do pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Jego głównym zadaniem jest rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i psychospołecznych umożliwia­jących osobie niepełnosprawnej intelektualnie bycie niezależnym, odnalezienie własnego miejsca w społeczeństwie. Jest to program pełnej aktywizacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, dostosowany do wieku i indywidualnych możliwości. Program pozwala realizować personalistyczną edukację osób z nie­pełnosprawnością intelektualną dążącą do zmiany jakości ich życia, nakierowaną na naukę samodzielności, zaradności osobistej, budzenie aktywności do samo­dzielnego wypełniania ról społecznych, a w końcu do pełniejszej integracji ze społeczeństwem. Program opiera się na kilku zasadach, które respektują prawo każdego człowieka do pełnego, aktywnego i równego uczestnictwa we współczesnym społeczeństwie. Niniejszy artykuł jest prezentacją podstawowych założeń Programu, jawiącego się jako narzędzie służące do normalizowania życia osób z niepełnosprawnością intelektualną. Artykuł stanowi również ogólną refleksję na temat edukacji seksualnej osób niepełnosprawnych intelektualnie promowanej przez Program.

https://doi.org/10.19265/kp.2014.2.3.68
PDF

Bibliografia

Barker D., How to curb the fertility of the unfit, „Oxford Review of Education” 1983, vol. 9.

Blacker C., Eugenics in Retrospect and Prospect: Galton Society Lecture 1945, London 1950.

CHANGE in collaboration with Centre for Disability Studies, University of Leeds,Talking about sex and relationships – views of young people with learning disabilities, Final Report, 2010.

Craft A., Mental Handicap and Sexuality Issues and Perspectives, Costello 1987.

Dorset Residential Homes, drh Policy and Practice Guidance for Staff, People with Learning Disabilities – Relationships and Sexuality, 2008.

Drummond E., Mc Auley, Attitudes towards Sexuality. A pilot study in Ireland, „Learn­ing Disability Today” May 2008.

Garbutt R., Sexual Relationships for People with Learning Disabilities. A Challenge for Par-ents and Professionals, School of Sociology and Social Policy, University of Leeds 2008.Gateway Award, The Gateway Award Pack, Mencap 2008.

Grieve A. et al., Staff attitudes towards the sexuality of people with learning disabilities: a comparison of different professional groups and residential facilities, „British Journal of Learning Disabilities” 2009, vol. 37, issue 1.

Net Buddy, award winning website for learning disability, www.netbuddy.org.ukNursing Practice Review, Decisions about sex for people with learning disabilities, „Nurs­ing Times” May 2011, vol. 107.

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.