Visual arts education in the primary school – objectives and assumptions
PDF (Język Polski)

Keywords

education
child
the fine arts
visual perception
stimulation
school curriculum

How to Cite

SZUŚCIK, U. . Visual arts education in the primary school – objectives and assumptions. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 6, 2016. DOI: 10.19265/kp.2016.1.6.103. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/103. Acesso em: 4 dec. 2024.

Abstract

he article points to the wisdom and the value of visual arts educa-tion in children of primary school age. This education is of essential importance to the development of child's enactive, iconic and symbolic spheres. On the basis of her own programme, the author shows the universal premises of visual arts education. The programme is based on the analytical psychology approach to shaping of visual perception that is considered to be a stimulator of child's art activities. We are confronted by an innovative and interesting approach to visual arts education in children of primary school age.

https://doi.org/10.19265/kp.2016.1.6.103
PDF (Język Polski)

References

Bruner J.S., Poza dostarczone informacje. Studia z psychologii poznawania,przeł. B. Mro-ziak, Warszawa 1978. Lowenfeld V., Brittain W.L., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka,przeł. K. Polakowski, Warszawa 1977.

Szuścik U., Dom i szkoła w rysunkach dziecka,[w:] Dziecko w świecie rodziny. Szkice o wychowaniu,red. B. Dymara, Kraków 1998.

Szuścik U., Edukacja plastyczna dziecka w klasach I–III szkoły podstawowej,[w:] Na-uczyciel. Teoretyczno-empiryczne konteksty edukacji wczesnoszkolnej,red. B. Kasáčová, S. Kariková, B. Oelszlaeger-Kosturek i in., Cieszyn 2015.

Szuścik U., Kształtowanie percepcji wzrokowej jako stymulator działań plastycznych dziec-ka,Cieszyn 1999.

Szuścik U., „Plastyka” wczoraj i dziś, [w:] Kształcenie pedagogów realizujących wychowa-nie plastyczne w świetle aktualnych potrzeb edukacyjnych i uwarunkowań społeczno--kulturowych,red. K. Olbrycht, Cieszyn 1998.

Szuścik U., Program autorski z zakresu kształcenia plastycznego dziecka w młodszym wie-ku szkolnym (klasy I–III) przeznaczony dla I etapu edukacyjnego szkoły podstawowej. Program nauczania, Katowice 1999 [wyd. 2, Warszawa 2000] (Numer dopuszczenia do użytku szkolnego MEN/DKW-4014-29/99).

Szuścik U., Rozwój percepcji wzrokowej i aktywności plastycznej dzieci w młodszym wieku szkolnym, „Annales Universitas Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J” 1998, t . 11.

Śliwerski B., Studium dziecka. Studium pajdocentryzmu,Gdańsk 2007.

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.