Abstrakt
W tekście omówiono wyniki badań odnoszących się do uwarun-kowań postaw twórczych nauczycieli wczesnej edukacji. W wyniku procedury diagnostycznej ustalono inhibitory i stymulatory wspierające postawy twórcze badanych nauczycieli. Ukazano swoistość postaw nauczycieli wobec twórczości.
Bibliografia
Ferenz K., Cele bliskie i dalekie edukacji, [w:] Przestrzeń edukacyjna – dylematy, do-świadczenia i oczekiwania społeczne. Obszary pracy współczesnej szkoły, red. K. Ferenz, K. Błaszczyk, I. Rudek, Kraków 2011.
Gajdzica A., Portret zbiorowy nauczycieli aktywnych. Między zaangażowaniem a oporem wobec zmian, Cieszyn–Toruń 2013.
Gofron A., Interpretacja jako kategoria poznawcza pedagogiki. Pytanie o efektywność prak-tyczno-dydaktyczną konstruowania tożsamości podmiotu, [w:] Podmiot w dyskursie pe-dagogicznym, red. A. Gofron, B. Łukasik, Kraków 2010 (Podstawy Edukacji, t. 3).
Karwowski M., Pawłowska K., Klimat dla kreatywności, „Ergonomia”, 2009, nr 9.
Kłosińska T., Uwarunkowania postawy twórczej w poglądach nauczycieli, [w:] Kompeten-cje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka, red. I. Adamek, J. Bałachowicz, Kraków 2013.
Kretschmann R., Stres w zawodzie nauczyciela, przeł. J. Mink, Gdańsk 2003.
Marek E., Nauczyciel wczesnej edukacji w zmieniającej się szkole, [w:] Nauczyciel w świe-cie współczesnym, red. B. Muchacka, M. Szymański,Kraków 2008.
Michalak J.M., Przestrzeń uczenia się nauczycieli– idea społecznej teorii uczenia się we wspólnocie praktyków Etienne’a Wengera, [w:] Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć, red. J. Surzykiewicz, M. Kulesza, Łódź 2010.
Pedagogika. Leksykon PWN, red. B. Milerski, B. Śliwerski, Warszawa 2000.
Popek S., Zdolności i uzdolnienia twórcze – podstawy teoretyczne, [w:] Aktywność twórcza dzieci i młodzieży, red. S. Popek, Warszawa 1988.
Smak E., Problematyka twórczości w poglądach nauczycieli wczesnej edukacji, [w:] Na-uczyciel wczesnej edukacji, red. E. Smak, Opole 2009.
Szmidt K.J., Pedagogika twórczości. Idee – aplikacje – rady na twórczą drogę, Kraków 2005.
Sztuka nauczania, t. 2, Szkoła, red. K. Konarzewski, Warszawa 2002.
Witkowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, t. 1, Warszawa 2007.
Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:
Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).
Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA