Teachers of early education and creativity in school area
PDF (Język Polski)

Keywords

creative teacher
early education
determinants of creativity

How to Cite

KŁOSIŃSKA, T. . Teachers of early education and creativity in school area. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 6, 2016. DOI: 10.19265/kp.2016.1.6.108. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/108. Acesso em: 23 nov. 2024.

Abstract

In this paper are discussed results of studies related to conditions of creative approaches of early education teachers. Inhibitors and simulators sup-porting creative attitudes of teachers were specified as the result of this diagnostic procedure. The specificity of teachers’ attitudes towards creativity was also shown.

https://doi.org/10.19265/kp.2016.1.6.108
PDF (Język Polski)

References

Ferenz K., Cele bliskie i dalekie edukacji, [w:] Przestrzeń edukacyjna – dylematy, do-świadczenia i oczekiwania społeczne. Obszary pracy współczesnej szkoły, red. K. Ferenz, K. Błaszczyk, I. Rudek, Kraków 2011.

Gajdzica A., Portret zbiorowy nauczycieli aktywnych. Między zaangażowaniem a oporem wobec zmian, Cieszyn–Toruń 2013.

Gofron A., Interpretacja jako kategoria poznawcza pedagogiki. Pytanie o efektywność prak-tyczno-dydaktyczną konstruowania tożsamości podmiotu, [w:] Podmiot w dyskursie pe-dagogicznym, red. A. Gofron, B. Łukasik, Kraków 2010 (Podstawy Edukacji, t. 3).

Karwowski M., Pawłowska K., Klimat dla kreatywności, „Ergonomia”, 2009, nr 9.

Kłosińska T., Uwarunkowania postawy twórczej w poglądach nauczycieli, [w:] Kompeten-cje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka, red. I. Adamek, J. Bałachowicz, Kraków 2013.

Kretschmann R., Stres w zawodzie nauczyciela, przeł. J. Mink, Gdańsk 2003.

Marek E., Nauczyciel wczesnej edukacji w zmieniającej się szkole, [w:] Nauczyciel w świe-cie współczesnym, red. B. Muchacka, M. Szymański,Kraków 2008.

Michalak J.M., Przestrzeń uczenia się nauczycieli– idea społecznej teorii uczenia się we wspólnocie praktyków Etienne’a Wengera, [w:] Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć, red. J. Surzykiewicz, M. Kulesza, Łódź 2010.

Pedagogika. Leksykon PWN, red. B. Milerski, B. Śliwerski, Warszawa 2000.

Popek S., Zdolności i uzdolnienia twórcze – podstawy teoretyczne, [w:] Aktywność twórcza dzieci i młodzieży, red. S. Popek, Warszawa 1988.

Smak E., Problematyka twórczości w poglądach nauczycieli wczesnej edukacji, [w:] Na-uczyciel wczesnej edukacji, red. E. Smak, Opole 2009.

Szmidt K.J., Pedagogika twórczości. Idee – aplikacje – rady na twórczą drogę, Kraków 2005.

Sztuka nauczania, t. 2, Szkoła, red. K. Konarzewski, Warszawa 2002.

Witkowski L., Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność, t. 1, Warszawa 2007.

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.