Difficult communication. Contact between a child and a teacher in school environment
PDF (Język Polski)

Keywords

communication
education
school

How to Cite

ROSTAŃSKA, E. Difficult communication. Contact between a child and a teacher in school environment. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 10, p. 37–48, 2018. DOI: 10.19265/KP.2018.11037. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/167. Acesso em: 24 nov. 2024.

Abstract

School is a space of communication between a child and an adult. Child’s interaction with a teacher, performs various roles and it is capable to change. Its changes are multidimensional. Their particular properties are: asym-metry of the contact, relation, openness or lack of it, explaining and demonstrat-ing one’s self. Those properties form contact between a child and a teacher and they can determine difficulties and quality of the child’s education process.

https://doi.org/10.19265/KP.2018.11037
PDF (Język Polski)

References

Adamek, I. (2011). Uczenie uczenia się – wspieranie edukacyjne ucznia. W: I. Adamek i Z. Zbróg (red.), Wczesna edukacja dziecka wobec wyzwań współczesności (s. 11–30). Kraków: Libron.

Adler, R.B., Rosenfeld, L.B. i Proctor II, R.F. (2006). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Barnes, D. (1988). Nauczyciel i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia. Wa r-szawa: WSiP.

Brzezińska, A. i Lutomski, G. (red.). (1994). Dziecko w świecie ludzi i przedmiotów.Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Na-ukowe „Scholar”.

Buber, M. (1992). Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych. Warszawa: PAX.

Derbis, R. (2000). Doświadczanie codzienności. Częstochowa: WSP.

Filipiak, E. (2002). Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesno-szkolnym. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.Frydrychowicz, S. (2005). Sposoby i wymiary komunikowania interpersonalnego a rozwój człowieka. Psychologia Rozwojowa, 10(3), 93–100.

Gaweł-Luty, E. (2001). Komunikacja szkolna, jako podstawowy warunek socjalizacji ucznia. W: W. Kojs (red.), Procesy komunikacyjne w szkole. Wyznaczniki, tendencje, problemy (s. 231). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Gnitecki, J. (2001). Komunikacja symboliczna w systemach edukacyjnych opartych na metarealistycznych podstawach.W: W. Kojs (red.), Procesy komunikacyjne w szkole. Wyznaczniki, tendencje, problemy (s. 27–46). Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Grochowalska, M. (2004). Kompetencje komunikacyjne nauczycieli a edukacja. W: B. Mu-chacka i K. Kraszewski (red.), Kształcenie nauczycieli przedszkoli i klas początkowych w okresie przemian edukacyjnych (s. 28–39). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Aka-demii Pedagogicznej.

Harwas-Napierała, B. (2006). Komunikacja interpersonalna w rodzinie. Poznań: WN UAM.

Klus-Stańska, D. (2000). Konstruowanie wiedzy w szkole. Olsztyn: Wydawnictwo W-M.

Maleszyk, Z. (2000). Rozwijanie sprawności językowych w nauczaniu początkowym. W: R. Mrózek (red.), Język w przestrzeni edukacyjnej (s. 63–72). Katowice: Wydaw-nictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Marek, E. i Grochala, M. (2011). Sytuacja dziecka sześcioletniego w przestrzeni edukacyjnej. W: I. Adamek i Z. Zbróg (red.), Dziecko-uczeń a wczesna edukacja(s. 125–142). Kraków: Libron.

Meighan, R. (1994). Socjologia edukacji, przeł. E. Kiszkurno-Koziej, Z. Knutsen, P. Kwie-ciński. Toruń: UMK.

Ostrowska, U. (2000). Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym. Kraków: Impuls.

Retter, H. (2005). Komunikacja codzienna w pedagogice. Gdańsk: GWP.

Rittel, T. (1995). Podstawy lingwistyki edukacyjnej. Kraków: WN WSP.

Rostańska, E. (2010). Dziecko i dorosły w rozmowie. Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Rostańska, E. (1997). Klasa pierwsza – rodzina, dziecko, szkoła. W: I. Nowakowska--Kempny (red.), Śląsk w badaniach językoznawczych: Badanie pogranicza językowo--kulturowego polsko-czeskiego. T. 3: Rodzina: język – tradycja – tożsamość (s. 29–38).Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Rostańska, E. (1995). Rozmowa w szkole. Mówienie i słuchanie w klasach początkowych. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.

Rostańska, E. (2002). Wzorce językowe w edukacji zintegrowanej. W: J. Jakóbow-ski i A. Jakubowicz-Bryx (red.), Integracja w edukacji. Dylematy teorii i praktyki (s. 371–376). Bydgoszcz: WU Akademii Bydgoskiej.

Rutkowiak, J. (1992). O dialogu edukacyjnym. Rusztowanie kategorialne. W: J. Rut-kowiak (red.), Pytania, dialog, wychowanie (s. 13–53). Warszawa: PWN.

Schaffer, H.R. (2005). Psychologia dziecka, przeł. A. Wojciechowski. Warszawa: PWN.

Stewart, J. (red.). (2005). Mosty zamiast murów, przeł. J. Suchocki i in. Warszawa: PWN.

Wawrzyniak-Beszterda, R. (2002). Doświadczenia komunikacyjne uczniów w czasie lek-cji. Kraków: „Impuls”.

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.