Abstract
The article focuses on the educational leadership of the school principal. This issue is particularly important in an era of intense changes in the world that create new challenges that modern schools must face. The currently observed social, economic and cultural phenomena and processes affect new expectations towards the teacher, related to their openness to these changes and the readiness to face them. This will only be possible under appropriate conditions created by the school principal, whose roles and tasks have also evolved. The main direction of these changes is the transition from the administrative management of the school-institution to the model of the principal as an educational leader. The process of educational leadership is particularly important in school practice, where the main task is to create conditions for the development and operation of teachers and build the culture of a learning organization.
References
Armstrong, M. (2005). Zarządzanie zasobami ludzkimi [Human Resource Management], transl. M. Loska, ed. 3. extended. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Avery, G.C. (2009). Przywództwo w organizacji: paradygmaty i studia przypadków [Understanding Leadership. Paradigms and Cases], transl. G. Dąbkowski. Warszawa: PWE.
Czarnecki, J.S. (2007). Architektura dla lidera [Architecture for the Leader]. In: J.M. Michalak (ed.), Przywództwo w szkole [School Leadership] (pp. 19–36). Kraków: Impuls.
Czarnecki, J.S. (2010). Stereotypy w zarządzaniu szkołą [Stereotypes in School Management]. In: S.M. Kwiatkowski & J.M. Michalak (eds.), Przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce [Educational Leadership in Theory and Practice] (pp. 93–118). Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Goleman, D., Boyatzis, R. & McKee, A. (2002). Naturalne przywództwo. Odkrywanie mocy inteligencji emocjonalnej [Primal Leadership. Realizing the Power of Emotional Intelligence], transl. D. Cieśla, A. Kamińska & K. Drozdowski. Wrocław–Warszawa: Jacek Santorski.
Griffin, R.W. (2004). Podstawy zarządzania organizacjami [Fundamentals of Management], transl. M. Rusiński. Warszawa: PWN.
Harvey, M. (2006). Leadership and the Human Condition. In: G.R. Goethals & G.L.J. Sorenson (eds.), The Quest for a General Theory of Leadership (pp. 39–45). Northampton: Edgar Elgar Publishing Limited.
Kwiatkowski, S.M. (2010). Miejsce i rola przywództwa w edukacji [The Place and Role of Educational Leadership]. In: S.M. Kwiatkowski & J.M. Michalak (eds.), Przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce [Educational Leadership in Theory and Practice] (pp. 13–24). Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Kwiatkowski, S.M. (2011). Typologie przywództwa [Leadership Typologies]. In: S.M. Kwiatkowski, J.M. Michalak & I. Nowosad (eds.), Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu [Educational Leadership in School and Its Surroundings] (pp. 13–22). Warszawa: Difin.
Kwiatkowski, S.M. (2018). Przywództwo edukacyjne w kontekście więzi społecznych specyficznych dla grup (podgrup) wewnątrzszkolnych [Educational Leadership in the Context of Social Bonds Specific for intra-school groups and subgroups]. In: J.M. Michalak (ed.), Przywództwo nauczycieli [Teachers’ Leadership] (pp. 56–73). Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Leżucha, M. (2020). Przywództwo edukacyjne dyrektora szkoły a twórcze orientacje nauczycieli [Educational Leadership of the School Principal and the Creative Orientations of Teachers]. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny (unpublished doctoral dissertation).
Mazurkiewicz, G. (2010). Przywództwo edukacyjne – nowy paradygmat zarządzania w oświacie [Educational Leadership – a New Management Paradigm in Education]. In: S.M. Kwiatkowski & J.M. Michalak (eds.), Przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce [Educational Leadership in Theory and Practice] (pp. 119–134). Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Mazurkiewicz, G. (2015). Przywództwo edukacyjne. Zaproszenie do dialogu [Educational Leadership. Invitation to Dialogue]. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Mazurkiewicz, G. (2018). Przyszłość przywództwa edukacyjnego. Tylko martwe ryby płyną z prądem [The Future of Educational Leadership. Only Dead Fish Go with the Flow]. In: J.M. Michalak (ed.), Przywództwo nauczycieli [Teachers’ Leadership] (pp. 102–133). Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Mentrak, A. (2004). Nowa szkoła. Skuteczne zarządzanie w praktyce [New School. Effective Management in Practice], Vol. 1. Warszawa: Raabe.
Michalak, J.M. (2007). The essence and models of educational leadership. In: J.M. Michalak (ed.), Leadership at school (pp. 63–80). Krakow: Impuls.
Michalak, J.M. (2014). Przywództwo w zarządzaniu szkołą [Leadership in School Management], Ośrodek Rozwoju Edukacji, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/618/ przywodztwo_w_zarzadzaniu_szkola.pdf, [accessed: 7.04.2020].
Mroziewski, M. (2005). Style kierowania i zarządzania. Wybrane koncepcje [Styles of Leadership and Management. Selected Concepts]. Warszawa: Difin.
Pocztowski, A. (2007). Zarządzanie zasobami ludzkimi [Human Resource Management]. Warszawa: PWE.
Reber, A. (2000). Słownik psychologii [Dictionary of Psychology], transl. B. Jarasiewicz- Kruszyńska. Warszawa: Scholar.
Reddin, B. (2005). Testy dla menedżerów stawiających na efektywność [Tests for the Output Orientated Manager: A Self-assessment Guide], transl. M. Gizmajer. Warszawa: Alma-Press.
Senge, P.M. (2006). Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się [The Fifth Discipline. The Art and Practice of the Learning Organization], transl. H. Koralewska- Mróz. Kraków: Wolters Kluwer Polska.
Stolarska, D. (2012). Umiejętność wywierania wpływu na ludzi jako kluczowa kompetencja współczesnego menedżera i przywódcy – studium teoretyczno-empiryczne [The Ability to Influence People as a Key Competence of a Modern Manager and Leader – Theoretical and Empirical Study]. Ekonomia i Zarządzanie, 4(3), 182–196.
Szempruch, J. (2013). Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne [Pedeutology. A Theoretical and Pragmatic Study]. Kraków: Impuls.
Sztompka, P. (2004). Socjologia [Sociology]. Kraków: Znak.
Tannenbaum, A.S. (1968). Leadership. Sociological Aspects. In: D.L. Sills (ed.), International Encyclopedia of the Social Sciences, Vol. 9 (pp. 101–107). New York: Macmillan.
In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.
Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.