Abstract
The article presents theoretical considerations and empirical analyses – based on research conducted among 5–6-year-old preschool children and pupils of early school education (Grades 1–3 of elementary school) – dealing with the issue of the difficult task of illustrating movement in drawings by children. The analysis of 1,471 drawings proved that the children examined by the author generally created pictures which lack in dynamics (51.3%). However, they occasionally undertake to express motion, their attempts being more or less successful. They most frequently do this through drawing bent limbs, different placements of the body, sometimes by application of different sizes of silhouettes or may suggest movement by the use of an arrow, stroke or a streak meant to stress the dynamic character of the situation. Among the less frequently used means, there are representation of a figure in profile, from the side and by bending the trunk of the human body. The research proved also that the sex is a factor which varies the skill of expressing movement in drawings – girls, generally, coping with the task with more expertise than boys. The comparison between the skill of illustrating motion typical of contemporary children and that reported on by researchers in the past points to the fact that today’s children more often undertake to illustrate motion in their pictures than their counterparts examined, for instance, by Stefan Szuman or Bolesław Hornowski about 90 and 50 years ago, respectively. On the whole, technical difficulties do not pose a serious problem for a child attempting self-expression through drawing – he or she will find a way to somehow illustrate movement.
References
Affolter, F. (1997). Spostrzeganie, rzeczywistość, język [Perception, Interaction and Language], transl. T. Duliński. Warszawa: WSiP.
Arnheim, R. (2004). Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka [Art and Visual Perception. A Psychology of the Creative Eye], transl. J. Mach. Gdańsk: Słowo/ Obraz Terytoria.
Chermet-Carroy, S. (2004). Zrozum rysunki dziecka, czyli jak interpretować rysunki małych dzieci [Understanding the Drawings of a Child, or How to Interpret the Drawings of Young Children], transl. J. Kluza. Kraków: Wydawnictwo Ravi.
Didkowska, B. (2015). Rysunek dziecka w wieku od 3 do 12 lat a język wizualny nowych mediów [The Drawing of a Child Aged from 3 to 12 Years and the Visual Language of the New Media]. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Fleck-Bangert, R. (2001). O czym mówią rysunki dzieci. Dostrzeganie i rozumienie zawartych w nich znaków [What Children’s Drawings Tell Us. Interpretation on Children’s Drawing and Children Psychology], transl. M. Jałowiec. Kielce: Jedność.
Hornowski, B. (1970). Badania nad rozwojem psychicznym dzieci i młodzieży na podstawie rysunku postaci ludzkiej [Studies on the Psychic Development of Children and Youth on the Basis of Drawing the Human Figure]. Wrocław–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Jędrzejowska, E. (2010). Kolorystyka prac plastycznych dzieci przedszkolnych [Colouring in Artistic Works of Preschool Children]. In: E. Smak & S. Włoch (eds.), Pedagogika kreatywna wyzwaniem edukacji XXI wieku [Creative Pedagogy – a Challenge to the Education of the 21st Century] (pp. 339–346). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Jędrzejowska, E. (2011). Tematyka twórczości plastycznej dzieci przedszkolnych [The Problem Area of Artistic Creativity of Preschool Children]. In: E. Smak & S. Włoch (eds.), Ku integralności edukacji wczesnoszkolnej [Towards Integrity of Early School Education] (pp. 176–183). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Jędrzejowska, E. (2012). Rozwijanie ekspresji plastycznej dziecka przedszkolnego sposobem kreowania jego podmiotowości [Developing Artistic Expression of Preschool Children by Means of Creating Their Subjectivity]. In: N. Majchrzak, N. Starik & A. Zduniak (eds.), Podmiotowość w edukacji wobec odmienności kulturowych oraz społecznych zróżnicowań [Subjectivity in Education Towards Cultural Diversities and Social Differences] (pp. 49–57). Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa.
Jędrzejowska, E. (2014). Twórczość plastyczna dzieci w wieku przedszkolnym. Wybrane aspekty [Artistic Creativity of Children at Preschool Age. Selected Aspects]. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Karczmarczyk, M.A. (2014). Co znaczą rysunki dziecięce? [What Do Child’s Drawings Mean?]. Gdańsk: ANWI.
Kielar-Turska, M. (2001). Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny [The Mid-Childhood. Preschool Age]. In: B. Harwas-Napierała & J. Trempała (eds.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka [Psychology of Human Development. Characteristics of the Periods of Human Life] (pp. 83–129), Vol. 2. Warszawa: PWN.
Krauze-Sikorska, H. (1998). Graficzny świat dziecka [The Graphic World of a Child]. Poznań: ERUDITUS.
Krauze-Sikorska, H. (2006). Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka [Education Through Art. On Educational Values of Child’s Artistic Creativity]. Poznań: UAM.
Malicki, Z. & Zwolińska, K. (1999). Słownik terminów plastycznychi [A Dictionary of Terms of Fine Art], 5th edition. Warszawa: „Wiedza Powszechna”.
Ligęza, M. (2004). Rysunek dziecka – aspekt diagnostyczny i terapeutyczny [A Child’s Drawing – the Diagnostic and Therapeutic Aspect]. In: M. Knapik & W.A. Sacher (eds.), Sztuka w edukacji i terapii [Art in Education and Therapy]. Kraków: Impuls.
Lowenfeld, V. & Brittain, W. (1977). Twórczość a rozwój umysłowy dziecka [Creative and mental growth], transl. K. Polakowski. Warszawa: PWN.
Löfstedt, U. (1997). Głosy dziecięcych rysunków [Voices of Children’s Drawings], paper delivered in Opole University on 14 October 1997.
Łapot-Dzierwa, K. (2018a). Techniki plastyczne w pracy z dziećmi. Inspirujące propozycje dla nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej [Techniques of Fine Art in Work with Children. Inspiring Propositions for Teachers of Preschool and Early School Education]. Kraków: CEBP Sp. z o.o.
Łapot-Dzierwa, K. (2018b). Tekst literacki jako źródło do twórczości plastycznej dziecka [A Literary Text as a Source of Artistic Creativity of the Child]. In: W. Chęcińska (ed.), Dziecko i sztuka w kontekście wczesnej edukacji [A Child and Art in the Context of Early Education] (pp. 161–169). Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Parnowska-Kwiatowska, M. (1960). Bazgrota i rysunek dziecka [Scrawling and Child’s Drawing]. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Popek, S. (1978). Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży [Psychological Analysis of Artistic Creativity of Children and Youth]. Warszawa: WSiP.
Popek, S. (1988). Aktywność twórcza dzieci i młodzieży [Artistic Activity of Children and Youth]. Warszawa: WSiP.
Popek, S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja [Colours and Psyche. Perception, Expression, Projection]. Lublin: UMCS.
Popek, S. (2010). Psychologia twórczości plastycznej [Psychology of Artistic Creativity]. Kraków: Impuls.
Posłuszna-Owcarz, M. (2002). Niepełnosprawność a rysunek [Disability and Drawing]. In: Z. Tarkowski & G. Jastrzębowska (eds.), Człowiek wobec ograniczeń. Niepełnosprawność, komunikowanie, diagnoza, terapia [Man Towards Limitations. Disability, Communicating, Diagnosis, Therapy] (pp. 267–280). Lublin: Wydawnictwo Fundacji „ORATOR”.
Sanmiquel, D. (ed.) (1998). Podręcznik Malarstwa. Perspektywa i Kompozycja [A Handbook of Painting. Perspective and Composition], transl. M. Mach. Łódź: Galaktyka.
Szuman, S. (1990[1927]). Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej dziecka [Child’s Art. Psychology of Child’s Artistic Creativity]. Warszawa: WSiP.
Szuścik, U. (2016). Edukacja plastyczna dziecka w wieku wczesnoszkolnym – założenia i celowość kształcenia [Art Education of Children at Early School Age – Assumptions and Purposefulness of Educating]. Konteksty Pedagogiczne, 1(6), 57–66.
Szuścik, U. (2019). Bazgrota w twórczości plastycznej dziecka [Scrawling in Child’s Artistic Creativity]. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Tisseron, S. (2006). Dziecko w świecie obrazów: pytania zadaje Brigitte Canuel [A Child in the World of Pictures: Questions Asked by Brigitte Canuel], transl. E. Burakowska. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Wallon, P., Cambier, A. & Egelhard, D. (1993). Rysunek dziecka [The Drawing of a Child], transl. R. Gałkowski. Warszawa: WSiP.
In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.
Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.