Special pedagogue/educator as a reflective practitioner and innovator – contemplations in the context of academic education, teachers’ work and current civilization challenges
pdf (Język Polski)

Keywords

reflective practitioner
innovator
teacher
special pedagogue/educator
mechanisms of change
academic education
diploma/master thesis

How to Cite

BARAN, J.; DYDUCH, E. Special pedagogue/educator as a reflective practitioner and innovator – contemplations in the context of academic education, teachers’ work and current civilization challenges. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 2, n. 17, p. 11–25, 2021. DOI: 10.19265/kp.2021.2.17.316. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/316. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

The study provides considerations for becoming a reflective practitioner and innovator by special educators in the context of transformations of the modern world. In the reference to the pedagogical literature of the subject, such competences are considered important in preparing for the profession and day-to-day work of each teacher, including a special educator, but this is not sufficiently evident in the academic education and practice carried out. The text of the article is separated by subtitles. First, there are discussed the unexpected challenges and dynamic changes that education practices encountered at the turn of the second and third decades of the 21st century, mainly due to the Covid-19 pandemic. Subsequently, attention has been drawn to the changing needs, but also to the drawbacks in the training of special educators and the possibility of pursuing the profession of special education teacher in an era of transformation of the education system. The presented considerations take into account the current context, in reference to the mechanisms of change taking place in the 21st century, focused on technological, political and cultural issues. As an important part of shaping the competence of a reflective practitioner and an innovator in the university students there is also considered their participation in the diploma seminar and their preparation of the thesis. This is discussed in conjunction with their academic activity which is created with the framework of their study plan in earlier years. The experiences acquired in this way should allow the future teachers the acquisition of skills for the daily work based on using scientific knowledge, doing research and diagnostic procedures (evidence-based practice). The current state of facts has been critically assessed, though. The conclusions inform that the need for and action taken to shape reflection and innovation in the academic education of future special educators as well as the need to improve these competences for active professionals is underestimated. It is therefore proposed to introduce changes in this regard.

https://doi.org/10.19265/kp.2021.2.17.316
pdf (Język Polski)

References

Banach, C. (2004). Nauczyciel. W: J. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 3 (s. 548–553). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Chrzanowska, I. i Szumski, G. (2019). Kompetencje zawodowe – jakie wyzwania? W: I. Chrzanowska, G. Szumski (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole (s. 54–61). Warszawa: Wydawnictwo Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.

Czerepaniak-Walczak, M. (1997). Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela. Toruń–Poznań: Wydawnictwo Edytor.

Czerwińska, K. (2017). Refleksyjność w pracy dydaktycznej z uczniem z niepełno¬sprawnością wzroku – wybrane aspekty teoretyczne. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, XXXVI(2), 59–73. DOI: 10.17951/lrp. 2017.36.2.59.

Gajdzica, Z. (2019). Zasady organizacji kształcenia w edukacjach inkluzyjnych uczniów z niepełnosprawnością. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 33, 26–39.

Gaś, Z.B. (2001). Doskonalący się nauczyciel. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kosakowski, C. (2003). Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”.

Kuźma, J. (2005). Postęp, nowatorstwo i innowacje w procesie pedagogicznym. W: J. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 4 (s. 749–755). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

MNiSW (2019a). Rozporządzenie MNiSW w sprawie standardu kształcenia przygoto¬wującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Standard kształcenia przygotowują¬cego do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego, nauczyciela logopedy i nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Dz.U., poz. 1450, Załącznik 3.

MNiSW (2019b). OPI: niemal co dziesiąta praca dyplomowa może być plagiatem, https:// naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C78634%2Copi-niemal-co-dziesiata-praca-dyplomowa-moze-byc-plagiatem.html [dostęp: 4.05.2021].

Paris, S.G. i Ayres, L.R. (1997). Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem, tłum. M. Janowski i M. Micińska. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Perkowska-Klejman, A. (2018). Refleksyjność w kontekście uczenia się. Poszukiwanie pojęć, modeli i metod. Przegląd literatury przedmiotu, https://www.researchgate.net/ publication/330168715_Refleksyjnosc_w_kontekscie_uczenia_sie_Poszukiwanie_ pojec_modeli_i_metod [dostęp: 25.04.2021].

Półturzycki, J. (2003). Innowacja pedagogiczna. W: J. Pilch (red.), Encyklopedia peda¬gogiczna XXI wieku, t. 2 (s. 332–333). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Ratuś, A. (2004). Nowatorstwo pedagogiczne. W: J. Pilch (red.), Encyklopedia pedago¬giczna XXI wieku, t. 3 (s. 703–708). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Rock, M. L., Spooner, F., Nagro, S., Vasquez, E., Dunn, C., Leko, M., Luckner, J., Bausch, M., Donehower, C. i Jones, J.L. (2016). 21st Century Change Drivers: Considerations for Constructing Transformative Models of Special Education Teacher Development. Teacher Education and Special Education, 39(2), 98–120.

Rose, D.H., Gravel, J.W. i Gordon, D.T. (2014). Universal Design for Learning. W: L. Florian (red.), Sage Handbook of Special Education (s. 475–489). Los Angeles– London–New Delhi–Singapore–Washington DC: Sage.

Schön, D. (1987). The Reflective Practitioner. How Professionals Think in Action. New York: Basic Books.

Sekułowicz, M. (2005). Nauczyciele szkolnictwa specjalnego wobec zagrożenia wypaleniem zawodowym. Analiza przypadków. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.

Siemak-Tylikowska, A., Kwiatkowska, H. i Kwiatkowski, S.M. (red.). (1998). Edukacja nauczycielska w perspektywie wymagań zmieniającego się świata. Warszawa: Wydaw¬nictwo Akademickie „Żak”.

Szempruch, J. (2012). Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Szumski, G. (2019). Koncepcja edukacji włączającej. W: I. Chrzanowska i G. Szumski (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole (s. 14–25). Warszawa: Wydawnictwo Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.

Szymczak, J. (2009). Bycie (stawanie się) refleksyjnym nauczycielem. Perspektywa socjokulturowa. Forum Dydaktyczne, 5–6, 50–58.

Szymczak, J. (2017). Typologia nauczycielskiej refleksji dotyczącej pracy z uczniami. Problemy Wczesnej Edukacji, 3(38), 50–60.

Wojnar, I. i Kubin, J. (red.). (1998). Edukacja wobec wyzwań XXI wieku. Warszawa: Elipsa.

Woronowicz, W. (2006). Refleksyjny praktyk. W: J. Pilch (red.), Encyklopedia peda¬gogiczna XXI wieku, t. 5 (s. 72–74). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Zaorska, M. (2012). Rola i miejsce pedagoga specjalnego w kreowaniu działalności edukacyjno-terapeutycznej. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika XXVIII. Nauki Humanistyczno-Społeczne, 405, 13–23.

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.