...jak dorożkarz, ...jak szewc, ...na czym świat stoi – kląć. O wulgaryzacji polszczyzny i jej antypedagogicznej obecności w mediach
PDF (Język Polski)

Keywords

Polish language
vulgarism
media
media pedagogy
network communities

How to Cite

PACUŁA, J. ...jak dorożkarz, ...jak szewc, ...na czym świat stoi – kląć. O wulgaryzacji polszczyzny i jej antypedagogicznej obecności w mediach. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 2, n. 11, p. 179–196, 2018. DOI: 10.19265/KP.2018.211179. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/32. Acesso em: 12 dec. 2024.

Abstract

The article refers to the vulgarization of the Polish language. The author presents the results of statistical surveys while referring to the linguistic and pedagogic issues. It was also suggested that the constant growth of vulga-risms, insults and curses was proportional to an universal access and use of media (particularly in the electronic communication).

https://doi.org/10.19265/KP.2018.211179
PDF (Język Polski)

References

Bakošová, Z. (2009). Perspektywy pedagogiki społecznej jako dyscypliny naukowej. W: Z. Bakosová i E. Jarosz (red.), Pedagogika społeczna w Europie Środkowej. Stan obecny i perspektywy (s. 32–42). Brno: Institut Mezioborových Studií.

Becela, J. i Gruszczyński, W. (2003). Polszczyzna na czatach. Studia Medioznawcze, 3(13), 74–92

.Biernacka-Ligięza, I. (1999). Wulgaryzmy a łamanie normy kulturowej. W: J. Miodek (red.), Mowa rozświetlona myślą. Świadomość normatywno-stylistyczna współczesnych Polaków (s. 166–181). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Biernacka-Ligięza, I. (2001). „Kląć na czym świat stoi” – analiza wulgaryzmów naj-częściej wykorzystywanych w języku polskim i angielskim. W: G. Habrajska (red.), Język w komunikacji, t. 2 (s. 255–262). Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Huma-nistyczno-Ekonomicznej.

Biernacka-Ligięza, I. (2001a). Funkcje wulgaryzmów we współczesnej polszczyźnie po-tocznej. Acta Universitatis Nicolai Copernici – Filologia Polska, 55, 13–23.

Biernacka-Ligięza, I. (2001b). Wulgaryzmy w języku młodzieży. W: J. Miodek i K. Baku-ła (red.), Kształcenie językowe, t. 1 (s. 73–97). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Bugajski, M. (2004). Komunikowanie i komunikowanie się w mediach. W: K. Micha-lewski (red.), Współczesne odmiany języka narodowego (s. 85–92). Łódź: Wydawnic-two Uniwersytetu Łódzkiego.

Dunaj, B., Przybylska, R. i Sikora, K. (1991). Język na co dzień. W: W. Pisarek (red.), Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, Kraków: Uniwer-sytet Jagielloński. Ośrodek Badań Prasoznawczych.

Feliksiak, M. (opr.) (2007). Wulgaryzmy w życiu codziennym. Komunikat z badań (BS/90/2007). Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej.

Feliksiak, M. (opr.) (2013). Wulgaryzmy w życiu codziennym. Komunikat z badań (BS/136/2013). Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej.

Grochowski, M. (1995). Słownik polskich przekleństw i wulgaryzmów. Warszawa: Wy-dawnictwo Naukowe PWN.

Grybosiowa, A. (2003). Język wtopiony w rzeczywistość. Katowice: Wydawnictwo Uni-wersytetu Śląskiego.

Grybosiowa, A. (2006). Destrukcja tradycyjnego polskiego modelu grzeczności. Nowe formuły globalne. W: K. Ożóg i E. Oronowicz-Kida (red.), Przemiany języka na tle przemian współczesnej kultury (s. 31–37). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Handke, K. (1994). Wulgaryzmy w języku Polek XX wieku. W: Cz. Łapicz (red.), Polszczyzna dawna i współczesna (s. 49–60). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uni-wersytetu Mikołaja Kopernika.

Izdebska, J. (1997). Dziecko w świecie mass mediów – wychowawcze aspekty i zagro-żenia. W: W. Strykowski (red.), Media a edukacja (s. 409–413). Poznań: eMPi2.

IQS (2016). Wulgaryzmy potocznie. Wyniki badania IQS, http://www.grupaiqs.pl/wulgaryzmy-potocznie-wyniki-badania/ [dostęp: 16.01.2018].

Jachimczak, B. i Olszewska, B. (1997). Dziecko w świecie agresywnych mediów. W: W. Strykowski (red.), Media a edukacja (s. 415–423). Poznań: eMPi2.

Kowalikowa, J. (1994). Znaczenie i funkcja wyrazów tzw. brzydkich we współczes-nej polszczyźnie mówionej. W: Z. Kurzowa i W. Śliwiński (red.), Współczesna polszczyzna mówiona w odmianie opracowanej (oficjalnej) (s. 105–113). Kraków: Universitas.Kowalikowa, J. (2000). Wulgaryzmy we współczesnej polszczyźnie. W: G. Szpila (red.), Język trzeciego tysiąclecia (s. 121–132). Kraków: Krakowskie Towarzystwo Populary-zowania Wiedzy o Komunikacji Językowej „Tertium”.

Kurus, M. (2012). Wulgarny internauta, czyli kilka słów o zgorszeniu w sieci. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura, 4, 132–147.

Kwiek, J. (1997). Faktyczne i wyimaginowane zagrożenia wynikające ze stosowania mediów. W: W. Strykowski (red.), Media a edukacja (s. 91–95). Poznań: eMPi2.

Lalak, D. i Pilch, T. (2009). Pedagogika społeczna wobec problemów współczesności. W: Z. Bakosová i E. Jarosz (red.), Pedagogika społeczna w Europie Środkowej. Stan obecny i perspektywy (s. 510–517). Brno: Institut Mezioborových Studií.

Loska, K. (2001). Dziedzictwo McLuhana – między nowoczesnością a ponowoczesnością. Kraków: Rabid.

Mosiołek-Kłosińska, K. (2000). Wulgaryzacja języka w mediach. W: J. Bralczyk i K. Mosiołek-Kłosińska (red.), Język w mediach masowych (s. 112–119). Warszawa: Upowszechnianie Nauki – Oświata „UN–O”.

Pereświet-Sołtan, A. (2013). Język agresji w mediach – aspekty psychologiczne. Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego, 7, 304–314.

Pisarek, W. (2015). Prof. Pisarek o chwastach i kwiatkach języka w polskich mediach[rozmowę przeprowadził Szymon Łucyk]. Nauka w Polsce, http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C404430%2Cprof-pisarek-o-chwastach-i-kwiatkach-jezyka-w-polskich-mediach.html [dostęp: 18.01.2018].

Pisarek, W. i Zgółkowa, H. (1995) (red.). Kultura języka dziś. Poznań: Wydawnictwo KURPISZ.

Polański, K. (red.). (1999). Encyklopedia językoznawstwa ogólnego. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

RJP (2010). Stanowisko Rady Języka Polskiego w sprawie wulgaryzmów w powieści ra-diowej, http://www.rjp.pan.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1128:wulgaryzmy-w-powieci-radiowej&catid=46&Itemid=53 [dostęp: 17.01.2018].

Rejter, A. (2008). Relacja język a emocje w perspektywie międzykulturowej. Poradnik Językowy, 3, 12–23.

Rosiński, D. (1998). Agresja i przemoc wśród młodzieży. Próba analizy zjawiska. W: J. Miluska (red.), Psychologia rozwiązywania problemów społecznych. Wybrane zagadnienia (s. 167–189). Poznań: Bonami.

Satkiewicz, H. (2000). Językowe przejawy agresji w mediach. W: J. Bralczyk, K. Mosio-łek-Kłosińska (red.), Język w mediach masowych (s. 28–33). Warszawa: Upowszech-nianie Nauki – Oświata „UN–O”.

Staszewska, J. (2010). Wulgaryzacja przekazu jako wyróżnik języka w komunikacji na forach internetowych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 45, 197–208.

Strykowski, W. (1996). Technologia kształcenia i pedagogika medialna jako nauki o mediach, Neodidagmata, 22, 4–14.

Szpunar, M. (2006). Rozważania na temat komunikacji internetowej. W: J. Mazur i M. Rzeszutko-Iwan (red.), Teksty kultury – oblicza komunikacji w XXI wieku(s. 219–231). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Urbańska, J. (1997). Wpływ telewizji na postawy młodego człowieka. W: W. Strykow-ski (red.), Media a edukacja (s. 436–443). Poznań: eMPi2.

Wach, A. (2001). Gry komputerowe – niewinna zabawa czy zagrożenie? Edukacja Me-dialna, 1, 30–34.

Wallace, P. (2001). Psychologia Internetu. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.

Wciórka, B. (opr.) (1999). Opinie o używaniu przez Polaków słów niecenzuralnych. Komunikat z badań (BS/187/99). Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej.

Wciórka, B. (opr.) (2001). Wulgaryzmy w codziennym języku Polaków. Komunikat z badań (BS/122/2001). Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej.

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.