Sexuality of people suffering from spinal cord injury
PDF (Język Polski)

Keywords

sexuality
spinal cord injury
sexuality of individuals with spinal cord injury

How to Cite

HARČARÍKOVÁ, T. . Sexuality of people suffering from spinal cord injury. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 2, n. 3, 2014. DOI: 10.19265/kp.2014.2.3.64. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/64. Acesso em: 18 dec. 2024.

Abstract

The issues of sexuality of people suffering from spinal cord injury are not frequently discussed in the literature of the subject. Both Slovak and Euro­pean research lacks empirical reports on the sexual life of this group of people. This article presents a review of the literature on the sexuality of adults who have spinal cord injury with references to neurophysiological conditions of the described issue. At the same time the study sheds light on the psychopedagogic consequences of the problems with meeting the sexual needs of people with spinal cord injury.

https://doi.org/10.19265/kp.2014.2.3.64
PDF (Język Polski)

References

Andreánska V., Aspekty psychologiczne stylu życia osób niepełnosprawnych, Bratislava: UK 2005.

Andreánska V., Niepełnosprawność fizyczna, [w:] A. Heretik et al., Psychologia kliniczna, Nové Zámky 2007. Angielsko-czeski, czesko-angielski słownik medyczny,Praha 1991.

Bartko D., Neurologia, Martin 1985.

Baštecká B., Goldman P., Podstawy psychologii klinicznej, Praha 2001.

Beneš V., Uszkodzenie rdzenia kręgowego,Praha 1986.

Breza J., Zaburzenia erekcji,Bratislava 1994.

Capponi V. et al., Słownik seksuologiczny,Praha 1994.

Ciało ludzkie,praca zbiorowa, Bratislava 1991.

Cole T.M., Sexuality and physical disabilities,„Arch. Sex. Behav.” 1975, vol. 4.Čačka O., Psychologia warstw odczuć psychicznych osobowości i ich autodiagnostyka, Brno 1997.

Čáp J., Psychologia wielostronnego rozwoju człowieka, Praha 1990.

Drobný I., Drobná M., Biologia dziecka dla pedagogów specjalnych II,Bratislava 1987.

Griffith E., Trieschmann R., Sexual functioning in women with spinal cord injuries,„Arch. Phys. Med. Rehabil.” 1975.

Handbook of Clinical Neurology, ed.H.L. Frankel, 1992.

Hynie J., Seksuologia medyczna,Bratislava 1970.

Jackson R.W., Sexual rehabilitation after cord injury,„Paraplegia” 1972, vol. 10.Kubíček V., Męska inferylność i zaburzenia erekcji,Praha 1996.

Lesný I., Šitz J., Neurologia i psychiatria dla pedagogów specjalnych, Praha 1989.

Lesný I., Dziecięce porażenie mózgowe, Praha 1985.

Linc R. et al., Anatomia człowieka I,Bratislava 1992.

Nábělková A. et al., Neurologia i psychiatria,Bratislava: UK. 1986.

Pondelíčková J., Niedojrzała seksualność,Praha 1990.

Renotiérová M., Ludíková L. et al., Pedagogika specjalna, wyd. 2, Olomouc 2004.

Rozinajová N., Seks, małżeństwo, rodzicielstwo, Martin 1980.

H., Podstawy wychowania w rodzinie, Bratislava 1992.

Russell J.D., Rosenbaum P.L. et al., Gross Motor Function Measure (GMFM-66 & GMFM-88) User’s Manual, Cambridge 2002.

Sagala J.F., Pastoral approaches, [w:] Sexual Rehabilitation ofthe Spinal Cord Injured Patient, ed. J.F.J. Leyson, Clifton, NJ 1991.

Schnabl S., Mężczyzna i kobieta intymnie,Bratislava 1998.

Vajda P. et al., Neurologia specjalna dla somatopedów, Bratislava 1992.

Vančová A., Niepełnosprawność złożona – aktualny problem pedagogiki specjalnej, „Peda­gogika Specialis X” 1999.

Vančová A., Niektóre specyficzne problemy edukacji osób z niepełnosprawnością złożoną, „Pedagogika specialis XXI”2002.

Vančová A., Pedagogika osób z niepełnosprawnością złożoną, Bratislava: UK 2010.

Vítková M., Aspekty somatopedyczne , Brno 2006.

Vítková M., Paradygmaty somatopedii, Brno 1998.

Vojta V., Peters A., Vojtuv princip-svalové souhryv reflexní lokomoci a motorická onto-geneze. (Metoda Vojta – współdziałanie mięśni w lokomocji refleksyjnej i antogeneza motoryczna),Praha 1995.

Výrost J., Slaměnník I., Psychologia socjalna, Praha 1997.

Výrost J., Slaměnník I., Stosowana psychologia socjalna I, Praha 1998.

Vysokajová M., Prawa gospodarcze, społeczne, kulturalne a niepełnosprawni zdrowotnie, Praha 2000.

Zvěřina R., Seksuologia medyczna,Praha 1991

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.