Abstrakt
Problematyka seksualności osób będących po urazie rdzenia kręgowego nie należy do często poruszanych w literaturze przedmiotu. Zarówno w słowackich, jak i europejskich badaniach brakuje empirycznych doniesień na temat życia seksualnego tej grupy osób. W niniejszym artykule zaprezentowanoprzegląd literatury na temat seksualności dorosłychosób będących po urazach rdzenia kręgowegoz licznymi i potrzebnymi odwołaniami do neurofizjologicznych uwarunkowań opisywanych kwestii. Jednocześnie wskazane zostały, na podstawie przytoczonych badań, psychopedagogiczne konsekwencje problemów w zakresie realizacji potrzeb seksualnych.
Bibliografia
Andreánska V., Aspekty psychologiczne stylu życia osób niepełnosprawnych, Bratislava: UK 2005.
Andreánska V., Niepełnosprawność fizyczna, [w:] A. Heretik et al., Psychologia kliniczna, Nové Zámky 2007. Angielsko-czeski, czesko-angielski słownik medyczny,Praha 1991.
Bartko D., Neurologia, Martin 1985.
Baštecká B., Goldman P., Podstawy psychologii klinicznej, Praha 2001.
Beneš V., Uszkodzenie rdzenia kręgowego,Praha 1986.
Breza J., Zaburzenia erekcji,Bratislava 1994.
Capponi V. et al., Słownik seksuologiczny,Praha 1994.
Ciało ludzkie,praca zbiorowa, Bratislava 1991.
Cole T.M., Sexuality and physical disabilities,„Arch. Sex. Behav.” 1975, vol. 4.Čačka O., Psychologia warstw odczuć psychicznych osobowości i ich autodiagnostyka, Brno 1997.
Čáp J., Psychologia wielostronnego rozwoju człowieka, Praha 1990.
Drobný I., Drobná M., Biologia dziecka dla pedagogów specjalnych II,Bratislava 1987.
Griffith E., Trieschmann R., Sexual functioning in women with spinal cord injuries,„Arch. Phys. Med. Rehabil.” 1975.
Handbook of Clinical Neurology, ed.H.L. Frankel, 1992.
Hynie J., Seksuologia medyczna,Bratislava 1970.
Jackson R.W., Sexual rehabilitation after cord injury,„Paraplegia” 1972, vol. 10.Kubíček V., Męska inferylność i zaburzenia erekcji,Praha 1996.
Lesný I., Šitz J., Neurologia i psychiatria dla pedagogów specjalnych, Praha 1989.
Lesný I., Dziecięce porażenie mózgowe, Praha 1985.
Linc R. et al., Anatomia człowieka I,Bratislava 1992.
Nábělková A. et al., Neurologia i psychiatria,Bratislava: UK. 1986.
Pondelíčková J., Niedojrzała seksualność,Praha 1990.
Renotiérová M., Ludíková L. et al., Pedagogika specjalna, wyd. 2, Olomouc 2004.
Rozinajová N., Seks, małżeństwo, rodzicielstwo, Martin 1980.
H., Podstawy wychowania w rodzinie, Bratislava 1992.
Russell J.D., Rosenbaum P.L. et al., Gross Motor Function Measure (GMFM-66 & GMFM-88) User’s Manual, Cambridge 2002.
Sagala J.F., Pastoral approaches, [w:] Sexual Rehabilitation ofthe Spinal Cord Injured Patient, ed. J.F.J. Leyson, Clifton, NJ 1991.
Schnabl S., Mężczyzna i kobieta intymnie,Bratislava 1998.
Vajda P. et al., Neurologia specjalna dla somatopedów, Bratislava 1992.
Vančová A., Niepełnosprawność złożona – aktualny problem pedagogiki specjalnej, „Pedagogika Specialis X” 1999.
Vančová A., Niektóre specyficzne problemy edukacji osób z niepełnosprawnością złożoną, „Pedagogika specialis XXI”2002.
Vančová A., Pedagogika osób z niepełnosprawnością złożoną, Bratislava: UK 2010.
Vítková M., Aspekty somatopedyczne , Brno 2006.
Vítková M., Paradygmaty somatopedii, Brno 1998.
Vojta V., Peters A., Vojtuv princip-svalové souhryv reflexní lokomoci a motorická onto-geneze. (Metoda Vojta – współdziałanie mięśni w lokomocji refleksyjnej i antogeneza motoryczna),Praha 1995.
Výrost J., Slaměnník I., Psychologia socjalna, Praha 1997.
Výrost J., Slaměnník I., Stosowana psychologia socjalna I, Praha 1998.
Vysokajová M., Prawa gospodarcze, społeczne, kulturalne a niepełnosprawni zdrowotnie, Praha 2000.
Zvěřina R., Seksuologia medyczna,Praha 1991
Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:
Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).
Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA