Przedmiot i cel pytań i stwierdzeń uczniów w edukacji wczesnoszkolnej w opiniach nauczycieli i uczniów
PDF

Słowa kluczowe

pytania
stwierdzenia
edukacja wczesnoszkolna

Jak cytować

OELSZLAEGER-KOSTUREK, B. Przedmiot i cel pytań i stwierdzeń uczniów w edukacji wczesnoszkolnej w opiniach nauczycieli i uczniów. Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 1, n. 6, 2016. DOI: 10.19265/kp.2016.1.6.109. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/109. Acesso em: 21 lis. 2024.

Abstrakt

W tekście pt. Przedmiot i cel pytań i stwierdzeń uczniów w edukacji wczesnoszkolnej w opiniach nauczycieli i uczniów podjęto wątek pytań i stwierdzeń uczniów zgłaszanych spontanicznie podczas zajęć edukacyjnych. Wskazano na pytania i stwierdzenia jako wypowiedzenia niosące informacje. Zasygnalizowano, że inicjatorami aktów komunikacyjnych znajdujących się u podstaw procesu edu-kacyjnego mogą być uczniowie, którzy o coś pytając bądź coś stwierdzając, od-krywają przed nauczycielem przedmiot swoich zainteresowań i kierunek działań (cel). Nauczyciel odbierający te informacje może zmodyfikować lub wykreować proces edukacyjny zgodnie z ich możliwościami i potrzebami poznawczymi.

https://doi.org/10.19265/kp.2016.1.6.109
PDF

Bibliografia

Adamek I., Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 1997.

Ajdukiewicz K., Logika pragmatyczna, Warszawa 1974.

Andrukowicz A., Edukacja integralna,Kraków 2001.

Babbie E., Badania społeczne w praktyce,przeł. W. Betkiewicz i in., red. nauk. A. Klo-skowska-Dudzińska, Warszawa 2004.

Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzed-miotowieniem a podmiotowością, Warszawa 2009.

Barnes D., Nauczyciel i uczniowie. Od porozumiewania się do kształcenia,przeł. J. Ra-dzicki, Warszawa 1988.

Białecka-Pikul M., Co dzieci wiedzą o umyśle i myśleniu. Badania i opis dziecięcej repre-zentacji stanów mentalnych,Kraków 2002.

Biłos E., Wypowiedzenia pytajne w nauczaniu języka polskiego,Częstochowa 1992.

Bochno E., Rozmowy ucznia z nauczycielem. Jakich doświadczeń nabywają uczniowie w czasie rozmów z nauczycielami? Jaka jest uczniowska perspektywa ujmowania roz-mów z nauczycielami?, „Życie Szkoły” 2005, nr 6.

Bochno E., Wychowawczy kontekst rozmów między nauczycielką i uczniem, „Edukacja” 2003, nr 4.

Bokus B., Shugar G.W., Psychologia języka dziecka – stare pytania, nowe dane, nowe hipotezy, [w:] Psychologia języka dziecka, przeł. E. Haman i in., red. B. Bokus, G.W. Shugar, Gdańsk 2007.

Czarnawska M.M., Przyjazne porozumiewanie się. Wzajemny szacunek, wzajemna ak-ceptacja, radość z kontaktu,Gdańsk 2004.

Danielewiczowa M., Krzyżowanie się punktów widzenia jako kategoria organizująca znacze-nie leksykalne (na przykładzie czasowników epistemicznych), [w:] Punkt widzenia w języku i kulturze,red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, R. Nycz, Lublin 2004.

Dąbrówka A., Geller E., Turczyn R., Słownik synonimów, Warszawa 1997.

Filipiak E., Aktywność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz 1996.

Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, przeł. E. Hornowska, red. J. Brzeziński, Poznań 2001.

Gabzdyl J., Szkice do prakseodydaktycznej teorii celów, poleceń i pytań w kształceniu wczes-noszkolnym, Racibórz 2012.

Grzegorczykowa R., Punkt widzenia nadawcy w znaczeniach leksemów,[w:] Punkt widzenia w języku i kulturze,red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, R. Nycz, Lublin 2004.

Grzeszkiewicz B., Wstęp,[w:] Współczesność i przyszłość edukacji elementarnej,red. B. Grzeszkiewicz, Szczecin 2006.

Ingarden R., O języku i jego roli w nauce, [w:]R. Ingarden, Z teorii języka i filozoficznych podstaw logiki, Warszawa 1972.

Kasáčová B., Cabanová M., Pedagogická diagnostika: Teória a metódy diagnostikovania v elementárnej edukácii (Vysokoškolská učebnica), Banská Bystrica 2011.

Klus-Stańska D., W stronę dydaktyki interakcyjnej, [w:] Nauczyciel i uczeń w przestrze-niach szkoły. Szkice z teorii i praktyki kształcenia, red. M. Nowicka, Olsztyn 2002.

Kochanowska E., Dzieckojako pytający i pytany, [w:] Dziecko w świecie szkoły. Szkice o wychowaniu, red. B. Dymara, Kraków 1998.

Koć-Seniuch G., Komunikacyjny charakter procesów edukacyjnych,[w:] Nauczyciel i uczniowie w dyskursie edukacyjnym. Wybrane problemy do zajęć konwersatoryj-nych z pedagogiki, red. G. Koć-Seniuch, A. Cichocki, Białystok 2000.

Kojs W., Działanie jako kategoria dydaktyczna,Katowice 1994.

Kołodziejski M., Twórczość codzienna w teorii i praktyce edukacyjnej – wybrane refleksje, aspekty i wymiary, [w:] Wielorakie wymiary twórczości codziennej w teorii i praktyce edukacyjnej, red. M. Kołodziejski, Płock 2010.

Kosová B., Teoretická reflexia praxe a profesijný rozvoj učiteľa. Križovatky na cestách k učiteľstvu. Recenzovaný zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie, Štrbské pleso, 19.–20. september 2013, [w:] Križovatky na cestách k učiteľstvu medzinárodná vedecká konferencja, red. J. Ferencová, I. Ištván, B. Kasáčová, M. Bačová, Prešov 2013.

Kosová B., Kasáčová B., Základné pojmy a vzťahy v edukacji,Ústí nad Labem 2009.

Kozieł R., „Mędrzec na scenie” czy „przewodnik stojący z boku”, [w:] Sztuka byciaczłowie-kiem. Wychowanie a poszukiwanie wartości i sensów życia.Artykuły, eseje, wspomnienia, notatki, szkice, red. B. Dymara, B. Cholewa-Gałuszka, E. Kochanowska, Kraków 2011.

Kuszak K., Mechanizmy kształtowania się kompetencji komunikacyjnych dziecka, [w:] Wymiary społecznego uczestnictwa w życiu. Między dzieciństwem a dorosłością, red. H. Krauze-Sikorska, Poznań 2011.

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych,Kraków 2000.

Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych,Kraków 1999.

Mieszalski S., Dylematy myślenia pedagogicznego o stosunkach społecznych w procesie edu-kacyjnym,[w:] Nauczyciel – uczeń, między przemocą a dialogiem: obszary napięć i typy interakcji,red. M. Dudzikowa, Kraków 1996.

Muszyński Z., Punkt widzenia a relatywizm,[w:] Punkt widzenia w języku i kulturze,red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, R. Nycz, Lublin 2004.

Nagajowa M., O tak zwanej swobodnej wypowiedzi, [w:] Tekst – wypowiedź – dyskurs w dydaktyce szkolnej. Materiały z III Konferencji „Z Badań nad Kompetencją i Świado-mością Językową Dzieci i Młodzieży”, red. J. Porayski-Pomsta, J. Podracki, Warszawa 1988 (Studia Pragmalingwistyczne, t. 2).

Oelszlaeger B., Charakter zajęć w kształceniu zintegrowanym a samorzutne stwierdzenia uczniów (komunikat z badań), [w:] Edukacja w społeczeństwie wiedzy. Niejednoznacz-ność rzeczywistości edukacyjnej, społecznej i kulturowej, red. S. Juszczyk, M. Musioł, A. Watoła, Katowice 2007.

Oelszlaeger B., Samorzutne pytania i stwierdzenia uczniów w toku edukacji, [w:] Eduka-cja jutra. XI Tatrzańskie Seminarium Naukowe, red. F. Bereźnicki, K. Denek, Szcze-cin 2005.

Oelszlaeger B., Zmiana stopnia pewności podmiotu względem posiadanych i odbieranych w toku kształcenia informacji (wybrane aspekty analizy samorzutnych pytań i stwier-dzeń uczniów klas młodszych),[w:] Modalne aspekty treści kształcenia, red. W. Kojs, Chowanna 2009.

Ostrowska U., Proces dydaktyczny, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku,t. 4,red. T. Pilch, Warszawa 2005.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla sześcioletnich szkół podstawowych i gimnazjów (Dz. U. z dnia 15.02.1999 r. Nr 14, poz. 129 z późn. zm., Dz. U. z dnia 6.11.2003 r. Nr 189).

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych (Dz. U. z dnia 15.01.2009 r. Nr 4, poz. 17).

Przybysz-Zaremba M., Jakubowicz P., Style nauczania oraz sposoby przyswajania wiedzy szkolnej przez uczniów klas początkowych – ustalenia i propozycje, „Studia Pedago-giczne” 2014, t. 24.

Putkiewicz E., Proces komunikowania się na lekcji. Analiza wypowiedzi nauczycieli i uczniów, Warszawa 1990.

Retter H., Komunikacja codzienna w pedagogice, przeł. M. Wojdak-Piątkowska, wstęp i oprac. B. Śliwerski, Gdańsk 2005.

Rostańska E., Rozmowa w szkole. Mówienie i słuchanie w klasach początkowych, War-szawa–Kraków 1995.

Shugar G.W., Smoczyńska M., Nowe kierunki badań nad językiem dziecka, [w:] Bada-nia nad rozwojem języka dziecka,przeł. Z. Babska i in., wybórprac, red. G.W. Shu-gar, M. Smoczyńska, Warszawa 1980.

Słownik języka polskiego,t. 2, red. H. Szkiłądź, H. Bik, S. Pakosz, C. Szkiłądź, War-szawa 1984.

Szmidt K.J., Jak stymulować zdolności „myślenia pytajnego”, „Życie Szkoły” 2004, nr 7.Szumna D., Relacje nauczyciel – uczeń w świetle zasad skutecznejkomunikacji, „Społe-czeństwo i Rodzina” 2010, nr 22.

Śliwerski B., Myśleć jak pedagog,Gdańsk 2010.

Šimik O., Pojetí a význam přírodovědného pokusu na 1.stupni zš v současné přípravě učitelů primární školy na katedře pedagogiky primárního a alternativního vzdělávání pedagogické fakulty v Ostravě, [w:] Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna w sytua-cji zmiany społecznej, kulturowej i oświatowej. Studia – rozprawy – praktyka, red. S. Juszczyk, M. Kisiel, A. Budniak, Katowice 2011.

Tabakowska E., O językowych wyznacznikach punktu widzenia,[w:] Punkt widzenia w języku i kulturze,red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, R. Nycz, Lu-blin 2004.

Walijewska U., Dialog w edukacji wczesnoszkolnej, „Edukacja i Dialog” 1999, nr 6.

Wawrzyniak-Beszterda R., Język w klasie szkolnej. Czego uczą się uczniowie w relacjach komunikacyjnych z nauczycielem?, „Nowa Szkoła” 2005, nr 10.Z

aczyński W., Praca badawcza nauczyciela,Warszawa 1995.

Zalewska-Bujak M., Wybrane aspekty komunikacji nauczyciel–uczeń w społeczeństwie informacyjnym, [w:] Komunikowanie się a jakość życia człowieka. Perspektywa pedago-giczna, red. A. Musioł, Racibórz 2009.

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.