Abstrakt
Współcześni bohaterowie filmów animowanych znacznie różnią się od swoich poprzedników pod względem charakteru oraz prezentowanych postaw. Nowe typy bohaterów, będące ważnym składnikiem opowiadania filmowego, oddziałują na odbiorcę nie tylko pod względem emocjonalnym. Wykreowane, złożone pod względem charakterologicznym postaci posiadają ogromny poten-cjał wpływu poznawczego. Dzięki poruszanym problemom bliskim odbiorcom możliwe jest zidentyfikowanie się z percypowanymi bohaterami, zasymilowanie z ich sytuacją lub uruchomienie innych mechanizmów oddziaływania. Postaci współczesnych filmów animowanych nie są już prostymi podmiotami opisanymi za pomocą głównego przymiotu lub alegorycznego odniesienia. Ważnym aspek-tem jest odchodzenie od prezentacji względnie stałej osobowości na rzecz prze-mian zachowania i wyznawanych wartości. Fakt ten stwarza doskonałą okazję do wykorzystania poszczególnych animowanych dzieł filmowych w ramach działań wychowawczych i terapeutycznych.
Bibliografia
Anomalisa, Duke Johnson, Charlie Kaufman, USA, 2015.
Big Hero 6, Don Hall, Chris Williams, USA, 2014.
Book of Life, Jorge R. Gutiérrez, USA, 2014.
Brave, Mark Andrews, Brenda Chapman, USA, 2012.
Cars, John Lasseter, USA, 2006.
Coco, Lee Unkrich, Adrian Molina, USA, 2017.
Ferdinand, Carlos Saldanha, USA, 2017.
Frozen, Chris Buck, Jennifer Lee, USA, 2013.
How to Train Your Dragon, Dean DeBlois, Chris Sanders, USA, 2010.
Inside Out, Pete Docter, USA, 2015.
Le Petit Prince, Mark Osborne, France, 2015.
Lion King, Rob Minkoff, Roger Allers, USA, 1994.
Moana, Ron Clements, John Musker, USA, 2016.
Persepolis, Vincent Paronnaud, MarjaneSatrapi, France, USA, 2007.
Rango, Gore Verbinski, USA, 2011.
Ratatouille, Brad Bird, USA, 2007.
Rise of the Guardians, Peter Ramsey, USA, 2012.
Shrek, Andrew Adamson, Vicky Jenson, USA, 2001.
Sing, Garth Jennings, Japonia, USA, 2016.
Snow White and the Seven Dwarfs, David Hand, USA, 1937.
Song of the Sea, Tomm Moore, Belgium, Denmark, France, Ireland, Luxemburg, 2014.
The Boss Baby, Tom McGrath, USA, 2017.
The Good Dinosaur, Peter Sohn, USA, 2015.
The Princess and the Frog, Ron Clements, John Musker, USA, 2009.
The Secret of Kells, Tomm Moore, Belgium, France, Ireland 2009.
Toy Story, John Lasseter, USA, 1995.
Up, Pete Docter, Bob Peterson, USA, 2009.
WALL-E, Andrew Stanton, USA, 2008.
Zootopia, Byron Howard, Rich Moore, USA, 2016 .
Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:
Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).
Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA