Abstrakt
Słowo (język) już od pierwszych lat życia człowieka jest narzędziem aktywnego uczestnictwa obywatelskiego, pojmowanym jako możliwość dawania słowa i nadawania znaczenia światu. W artykule zostaje podjęte studium dzieł Freirego, Don Milaniego, Rodariego, autorów, którzy na różne sposoby podkreślają, iż opanowanie języka jest również kompetencją społeczną. Słowa są dla dziecka „zabawką poetycką” do mówienia, do bawienia się, do myślenia, komunikowania, relacjonowania się, wyobrażania, tworzenia.
Bibliografia
Beccaria G.L., Il mare in un imbuto,Torino 2010.
Bruner J., Il linguaggio del bambino. Come il bambino impara ad usare il linguaggio, Roma 1999.
Caselli M.C., Pasqualetti P., Stefanini S., Parole e frasi nel „primo vocabolario del bambino”, Milano 2007.
Don Milani, Chiamo uomo chi è padrone della sua lingua,[w:] La lingua italiana oggi: un problema scolastico e sociale, ed. L. Renzi, M. Cortellazzo, Bologna 1977.
Don Milani, Lettera a una professoressa, Firenze 1967.
Fink E., Il gioco come simbolo del mondo, Firenze 1991.
Fioril E.M., Imparare a parlare. Il metodo di alfabetizzazione di Paulo Freire, [w:] P.Freire La pedagogia degli oppressi, Torino 2004.
Frabboni F., Pinto Minerva F., Trebisacce G., La scuola degli alfabeti, Firenze 1990.
Freire P., La pedagogia degli oppressi, Torino 2004.
La lingua italiana oggi: un problema scolastico e sociale, ed. L. Renzi, M. Cortellazzo,Bologna 1977.
Manuzzi P., Pedagogia del gioco e dell’animazione, Milano 2002.
Milan G., L’educazione come dialogo. Riflessioni sulla pedagogia di Paulo Freire, „Studium Educationis”, Erickson, Trento luty 2008, vol. 1, no. 1.
Pinto Minerva F., Frabboni F., La scuola dell’infanzia, Roma–Bari 2008.
Raccontare ancora. La scrittura e l’editoria per ragazzi. Vita e pensiero,ed.S.Blezza, Milano 2007.
Rodari G., Esercizi di fantasia, Roma 1981.
Rodari G., Grammatica della fantasia, Trieste 2010.
Rodari G., Il secondo libro delle filastrocche, Torino 1996.
Rodari G., Perché ho dedicato il mio ultimo libro alla città di Reggio Emilia, Konferencja z 17 kwietnia 1974 r. w Reggio Emilia,http://www.rodaricentrostudiorvieto.org/site/9894/default [dostęp: 13.08.2013].
Spitz R.A., Dialoghi dall’infanzia. Raccolta di scritti, Roma 2000.http://www.giscel.org/dieciTesi.htm [dostęp: 13.08.2013].
Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:
Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).
Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA