Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest przegląd współczesnych badań zaj-mujących się wpływem stymulacji słuchowej metodą Tomatisa na takie aspekty trudności w uczeniu się zaobserwowane wśród badanych uczniów szkół podsta-wowych jak: trudności w czytaniu, komunikacji czy zachowaniu. Zaprezento-wane rezultaty wskazują na pozytywny wpływ stymulacji słuchowej na wymie-nione wyżej trudności w uczeniu się. Pozytywne efekty metody Tomatisa zostały stwierdzone zarówno, jeżeli chodzi o same rezultaty w nauce, jak i, w niektórych przypadkach, w zachowaniu badanych osób, co może stanowić potwierdzenie skuteczności tej metody w terapii służącej dzieciom mającym trudności w ucze-niu się.
Bibliografia
Gilmor T., The efficacy of the Tomatis Method for children with learning and communi-cation disorders: A Meta-Analysis, “International Journal of Listening” 1999, 13, 1.
Kurkowski Z.M.,Tomatis method applied in the diagnosis and speech therapy,“Logopedia” 2013, 42.
Metoda Tomatisa. Publikacja końcowa projektu „Uwaga! Sposób na sukces”, red. J. Ratyńska, Gdańsk 2013.
Mularzuk M., Skuteczność terapii Tomatisa u dzieci ze specjalnymi potrzebami nauczania na podstawie wyników badań własnych, [w:] Metoda Tomatisa. Publikacja końcowa projektu „Uwaga! Sposób na sukces”, red. J. Ratyńska, Gdańsk 2013.
Ratyńska J., „Uwaga! Sposób na sukces”. Słuchanie a słyszenie. Czym jest Metoda Tomatisa. Doświadczenia międzynarodowe (materiały konferencyjne).
Ross-Swain D.,The Effects of The Tomatis Method of Auditory Stimulation on Auditory Processing Disorder: A Summary of Findings,“International Journal of Listening” 2007, vol. 21, no. 2.
Sandislands M., The Tomatis Listening Training Program: A Quasi-Experimental Field Evaluation, “International Journal of Special Education” 1989.
Sollier P., Listening for Wellness – An Introduction to the Tomatis Method, Hong Kong 2005.
Thompson B., Andrews S.C., An Historical Commentary of Physiological Effects of Music: Tomatis, Mozart and Neuropsychology, “Integrative Physiological and Behavioral Sci-ence” 2000, vol. 35, 3.
Tomatis A.A., The Conscious Ear, New York 1991.
Tomatis A.A., The Ear and the Language, Ontario 1996.
Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:
Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).
Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA