Personal concepts of pedagogy in relation to preferred types of help for students
PDF (Język Polski)

Keywords

personal concepts
folk pedagogies
support in development
types of help

How to Cite

FERENZ, K. Personal concepts of pedagogy in relation to preferred types of help for students. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 10, p. 13–24, 2018. DOI: 10.19265/KP.2018.11013. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/165. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

In the progress of their work teachers are building their personal educational concepts concerning children’s thinking and learning. From this result implemented ways of conducting the process of teaching-learning. The prerequisites to build own opinions on the profession, professional experience from work with various groups in different socio-cultural environments, as well as current social demands. Differentiation of students and possibilities obliges teachers to choose the form of students help, in some manner deviating from the main group of peers. In the article the models folk pedagogies (by J. Bruner) was opposed to convictions of Polish teachers.

https://doi.org/10.19265/KP.2018.11013
PDF (Język Polski)

References

Adamek, I. (2014). Jakość edukacji dziecka/ucznia – nauczyciele jako przewodnicy w uczeniu się. W: I. Adamek i B. Olszewska (red.), Pomiędzy dwiema edukacjami. Nauczyciele wczesnej edukacji dziecka wobec czasu zmiany (s. 15–25). Łódź: Wydaw-nictwo Naukowe WSP.

Bruner, J. (2006). Kultura edukacji, przeł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz. Kraków: Universitas.

Ferenz, K. (2003). Konteksty edukacji kulturalnej. Społeczne interesy i indywidualne wy-bory. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski.

Fromm, E. (2005). Niech się stanie człowiek. Z psychologii etyki, przeł. R. Saciuk. War-szawa: PWN.

Gordon, T. (1995). Wychowanie bez porażek w szkole, przeł. A. Makowska, E. Sujak. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Jarosz, E. (2007). Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Seria Pedagogika. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Kochanowska, E. (2015). Pozaszkolne doświadczenia i wiedza potoczna dziecka jako przestrzeń szkolnych działań edukacyjnych. W: E. Jezierska-Wiejak i J. Malinow-ska (red.), Dziecko w sytuacjach uczenia się. Konteksty i przestrzenie edukacyjne(s. 95–109). Wrocław: ATUT.

Kozielecki, J. (1998). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: PIW.

Mihilewicz, S. (2002). Znaczenie nauczania zintegrowanego dla rozwoju dziecka i efek-tywności edukacji. W: M. Prokosz (red.), Nauki Pedagogiczne we współczesnej huma-nistyce (s. 72–80). Toruń: Adam Marszałek. Muchacka, B. (2000). Stymulowanie aktywności poznawczej w przedszkolu. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Orstein, A.C. i Hunkins, F.P. (1999). Program szkolny. Założenia, zasady, problematyka, przeł. K. Kruszewski. Warszawa: WSiP.

Skibska, J. (2015). Umiejętności dzieci 6-letnich rozpoczynających edukację w I klasie. W: E. Jezierska-Wiejak i J. Malinowska (red.), Dziecko w sytuacjach uczenia się. Kon-teksty i przestrzenie edukacyjne (s. 171–186). Wrocław: ATUT.

Włodarczyk, R. (2016). Ideologia, teoria, edukacja. Myśl Ericha Fromma jako inspiracja dla pedagogiki współczesnej. Kraków: Impuls.

Zajdel, K. (2016). Znaczenie oceniania w przebiegu życia. Zielona Góra: Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego.

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.