Współpraca z rodzicami jako element warsztatu pracy nauczyciela
Konteksty Pedagogiczne nr 2(15)/2020
pdf (English)

Słowa kluczowe

warsztat pracy
współpraca
rodzice
nauczyciele
dzieci
kontrola
plan

Jak cytować

MARZEC, B. Współpraca z rodzicami jako element warsztatu pracy nauczyciela. Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 2, n. 15, p. 137–152, 2020. DOI: 10.19265/kp.2020.2.15.274. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/274. Acesso em: 29 grudz. 2024.

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest spojrzenie na współpracę nauczyciela z rodzicami jako składową warsztatu pracy z perspektywy podejmowanych działań praktycznych. Podstawę rozważań stanowią wyniki przeprowadzonych badań, w tym analiza danych zastanych wynikających z przeprowadzonej w ciągu dwóch lat szkolnych – 2017/2018 i 2018/2019 – ewaluacji zewnętrznej w zakresie wymagania „Rodzice są partnerami przedszkola”. Ponadto analizie poddano plany współpracy z rodzicami na rok szkolny 2019/2020 oraz wyniki kontroli NIK w zakresie współpracy szkół z rodzicami w realizacji zadań wychowawczych. Istotne są wskazania praktyczne, które pomogą nauczycielom zbudować prawidłowe relacje, a tym samym dadzą podstawy dobrej współpracy z rodzicami.

https://doi.org/10.19265/kp.2020.2.15.274
pdf (English)

Bibliografia

Bębenek, B. & Mauduk, B. (2001). Formy współpracy nauczycieli i rodziców [Forms of Cooperation between Teachers and Parents]. In: I. Nowosad (ed.), Nauczyciele i rodzice – współpraca w wychowaniu [Teachers and Parents – Cooperation in Education] (pp. 101–110). Zielona Góra: Wydawnictwo Szkoły Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Błasiak, A. (2017). Współpraca szkoły i rodziny jako istotny czynnik optymalizacji procesów wychowania i kształcenia najmłodszego pokolenia [Cooperation of School and Family as an Important Factor in Optimizing the Processes of Upbringing and Educating the Youngest Generation]. Horyzonty Wychowania, 16(38), 11–26. DOI: 10.17399/HW.2017.163801.

Borek, A. (2010). Metody i narzędzia w ewaluacji zewnętrznej [Methods and Tools in External Evaluation]. In: G. Mazurkiewicz (ed.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Odpowiedzialność [Evaluation in Pedagogical Supervision. Responsibility] (pp. 25–36). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Duraj-Nowakowa, K. (2000). Nauczyciel. Kultura – osoba – zawód [Teacher. Culture – Person – Profession]. Kielce: Dom Wydawniczy Kosiński.

Dusza, B. (2018). Współpraca nauczycieli z rodzicami – perspektywa nauczycieli (raport z badań przeprowadzonych wśród nauczycieli klas gimnazjalnych) [Collaboration between Teachers and Parents – Teachers’ Perspective (Report from a Survey Carried out among Lower Secondary School Teachers)]. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 16, 147–155.

Ferenz, K. (2017). Nauczyciele wobec zróżnicowanych oczekiwań rodzicielskich [Teachers in the face of different parental expectations]. Konteksty Pedagogiczne, 1(8), 15–31. DOI: 10.19265/KP.2017.01815.

Kabat, M. (2017). Consistency and Variability of the Teacher’s Skills and Tools [Stałość i zmienność warsztatu pracy nauczyciela]. Rocznik Lubuski, 43(1), 115–127.

Kozłowski, J. (1966). Nauczyciel a zawód [Teacher and their Profession]. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Krajewski, M. (2006). Badania pedagogiczne w zarysie. Wybór bibliograficzny druków zwartych, czasopism pedagogiczno-przedmiotowych i witryn internetowych z wprowadzeniem [Outline of Pedagogical Research. Bibliographic Selection of Monographs, Pedagogical Journals and Websites, with an Introduction]. Płock: Novum.

Lorenc, J. (2018). Kompetencje wychowawcze nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w opiniach studentów [Educational Competences of Early Childhood Education Teachers in the Opinions of Students]. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 16, 181–189.

Łobocki, M. (1985). Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania [Teacher–parent Cooperation in the Process of Education]. Warszawa: Nasza Księgarnia.

NIK [Supreme Chamber of Control] (2018). Informacja o wynikach kontroli. Współpraca szkół z rodzicami w realizacji zadań wychowawczych [Information on the Inspection Results. Cooperation of Schools with Parents in the Implementation of Educational Tasks]. Warszawa: NIK.

Nowosad, I. (2001). Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów [Teacher-Educator of the Time of Polish Breakthroughs]. Kraków: Impuls.

Okoń, W. (2001). Nowy słownik pedagogiczny [New Pedagogical Dictionary]. Warszawa: Żak.

Piotrowska-Gromniak, E. (2012). Nadszedł czas rodziców [It’s Parents Time]. Psychologia w Szkole, 1, 99–102.

Plan współpracy z rodzicami na rok szkolny 2019/2020 w Przedszkolu Publicznym w Błażowej [Plan of Cooperation with Parents for the 2019/2020 School Year at the Public Kindergarten in Błażowa], www.przedszkole.blazowa.net›plan_wspolpracy_z_ rodzicami [accessed: 28.07.2020].

Plan współpracy z rodzicami 2019/2020 w Przedszkolu Miejskim nr 27 w Jaworznie [Plan of Cooperation with Parents for the 2019/2020 School Year at the Public Kindergarten No 27 in Jaworzno], http://pm27.jaworzno.edu.pl/p,105,plan-wspolpracy-z-rodzicami-2019-2020 [accessed: 28.07.2020].

Plan współpracy z rodzicami w Publicznym Przedszkolu nr 17 w Raciborzu na rok szkolny 2019/2020 [Plan of Cooperation with Parents for the 2019/2020 School Year at the Public Kindergarten No 17 in Racibórz], http://www.p17raciborz.pl/kacik-dla-rodzicow/1650-plan-wspolpracy-z-rodzicami-2019-20 [accessed: 28.07.2020].

Raporty ewaluacji zewnętrznej [External Evaluation Reports]. Platforma internetowa nadzoru pedagogicznego [Internet Platform of Pedagogical Supervision], http:// www.seo2.npseo.pl [accessed: 10.10.2019].

Reczek-Zymróz, Ł. (2018). Wychowanie jako platforma współpracy nauczycieli szkoły podstawowej i rodziców na podstawie badań porównawczych przeprowadzonych w Polsce i na Węgrzech [Upbringing as a Platform for Cooperation between Primary School Teachers and Parents on the Basis of Comparative Studies Conducted in Poland and Hungary]. Konteksty Pedagogiczne, 1(10), 109–125. DOI: 10.19265/ KP.2018.110109.

Regulation of the Minister of National Education of 11 August 2017 on Requirements for Schools and Institutions (Journal of Laws of 2017, item 1611 as amended).

Regulation of the Minister of National Education of 25 August 2017 on Pedagogical Supervision (Journal of Laws of 2017, item 1658, as amended).

Stańczak, M. (2015). Współpraca środowiska szkolnego i rodzinnego w opinii nauczycieli z małych szkół wiejskich [Cooperation of School and Family Environment in the Opinion of Teachers from Small Rural Schools]. Forum Oświatowe, 27(2), 131–151.

Strutyńska, E. & Karwowski, M. (2019). Kwestionariusz Roli Zawodowej Nauczyciela – założenia teoretyczne i właściwości psychometryczne wstępnej wersji narzędzia [Teacher’s Professional Role Questionnaire – Theoretical Assumptions and Psychometric Properties of the Initial Version of the Tool]. Przegląd Badań Edukacyjnych, 29(2), 177–208.

Surma, B. (2017). Uczestnicy (podmioty) procesu edukacyjnego w przedszkolu [Participants (Subjects) of the Educational Process in Kindergarten]. In: J. Karbowniczek, M. Kwaśniewska & B. Surma (eds.), Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką (pp. 147–187). Kraków: Akademia Ignatianum–Wydawnictwo WAM.

Szempruch, J. (2013). Pedeutologia [Pedeutology]. Kraków: Impuls.

Śliwerski, B. (2004). Możliwości rozpoznawania sensu współdziałania szkoły, rodziców i uczniów w społeczeństwie wolnorynkowym [Possibilities of Recognizing the Sense of Cooperation between Schools, Parents and Students in a Free Market Society]. In: I. Nowosad & M.J. Szymański (eds.), Nauczyciele i rodzice. W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy [Teachers and Parents. In Search of New Meanings and Interpretations of Cooperation] (pp. 39‒46). Zielona Góra–Kraków: Oficyna Wydawnicza UZ–AP.

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.