Cooperation with Parents as an Aspect of the Teacher’s Skills and Tools
Konteksty Pedagogiczne nr 2(15)/2020
pdf

Keywords

teacher’s skills and tools
cooperation
parents
teachers
children
control
plan

How to Cite

MARZEC, B. Cooperation with Parents as an Aspect of the Teacher’s Skills and Tools. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 2, n. 15, p. 137–152, 2020. DOI: 10.19265/kp.2020.2.15.274. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/274. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The purpose of this article is to look at the teacher’s cooperation with parents as an important aspect of the skills and tools used by teachers from the perspective of practical activities. The basis for these considerations is the results of conducted research, including analysis of existing data resulting from the external evaluation carried out in the course of two school years (2017/2018 and 2018/2019) regarding the “Parents are kindergarten partners” requirement. In addition, plans for cooperation with parents for the 2019/2020 school year and the results of the NIK audit regarding cooperation of schools with parents in terms of the implementation of educational tasks were analyzed. Practical guidelines are important to help teachers build proper relationships, and thus provide the basis for good cooperation with parents.

https://doi.org/10.19265/kp.2020.2.15.274
pdf

References

Bębenek, B. & Mauduk, B. (2001). Formy współpracy nauczycieli i rodziców [Forms of Cooperation between Teachers and Parents]. In: I. Nowosad (ed.), Nauczyciele i rodzice – współpraca w wychowaniu [Teachers and Parents – Cooperation in Education] (pp. 101–110). Zielona Góra: Wydawnictwo Szkoły Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Błasiak, A. (2017). Współpraca szkoły i rodziny jako istotny czynnik optymalizacji procesów wychowania i kształcenia najmłodszego pokolenia [Cooperation of School and Family as an Important Factor in Optimizing the Processes of Upbringing and Educating the Youngest Generation]. Horyzonty Wychowania, 16(38), 11–26. DOI: 10.17399/HW.2017.163801.

Borek, A. (2010). Metody i narzędzia w ewaluacji zewnętrznej [Methods and Tools in External Evaluation]. In: G. Mazurkiewicz (ed.), Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Odpowiedzialność [Evaluation in Pedagogical Supervision. Responsibility] (pp. 25–36). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Duraj-Nowakowa, K. (2000). Nauczyciel. Kultura – osoba – zawód [Teacher. Culture – Person – Profession]. Kielce: Dom Wydawniczy Kosiński.

Dusza, B. (2018). Współpraca nauczycieli z rodzicami – perspektywa nauczycieli (raport z badań przeprowadzonych wśród nauczycieli klas gimnazjalnych) [Collaboration between Teachers and Parents – Teachers’ Perspective (Report from a Survey Carried out among Lower Secondary School Teachers)]. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 16, 147–155.

Ferenz, K. (2017). Nauczyciele wobec zróżnicowanych oczekiwań rodzicielskich [Teachers in the face of different parental expectations]. Konteksty Pedagogiczne, 1(8), 15–31. DOI: 10.19265/KP.2017.01815.

Kabat, M. (2017). Consistency and Variability of the Teacher’s Skills and Tools [Stałość i zmienność warsztatu pracy nauczyciela]. Rocznik Lubuski, 43(1), 115–127.

Kozłowski, J. (1966). Nauczyciel a zawód [Teacher and their Profession]. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Krajewski, M. (2006). Badania pedagogiczne w zarysie. Wybór bibliograficzny druków zwartych, czasopism pedagogiczno-przedmiotowych i witryn internetowych z wprowadzeniem [Outline of Pedagogical Research. Bibliographic Selection of Monographs, Pedagogical Journals and Websites, with an Introduction]. Płock: Novum.

Lorenc, J. (2018). Kompetencje wychowawcze nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w opiniach studentów [Educational Competences of Early Childhood Education Teachers in the Opinions of Students]. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 16, 181–189.

Łobocki, M. (1985). Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania [Teacher–parent Cooperation in the Process of Education]. Warszawa: Nasza Księgarnia.

NIK [Supreme Chamber of Control] (2018). Informacja o wynikach kontroli. Współpraca szkół z rodzicami w realizacji zadań wychowawczych [Information on the Inspection Results. Cooperation of Schools with Parents in the Implementation of Educational Tasks]. Warszawa: NIK.

Nowosad, I. (2001). Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów [Teacher-Educator of the Time of Polish Breakthroughs]. Kraków: Impuls.

Okoń, W. (2001). Nowy słownik pedagogiczny [New Pedagogical Dictionary]. Warszawa: Żak.

Piotrowska-Gromniak, E. (2012). Nadszedł czas rodziców [It’s Parents Time]. Psychologia w Szkole, 1, 99–102.

Plan współpracy z rodzicami na rok szkolny 2019/2020 w Przedszkolu Publicznym w Błażowej [Plan of Cooperation with Parents for the 2019/2020 School Year at the Public Kindergarten in Błażowa], www.przedszkole.blazowa.net›plan_wspolpracy_z_ rodzicami [accessed: 28.07.2020].

Plan współpracy z rodzicami 2019/2020 w Przedszkolu Miejskim nr 27 w Jaworznie [Plan of Cooperation with Parents for the 2019/2020 School Year at the Public Kindergarten No 27 in Jaworzno], http://pm27.jaworzno.edu.pl/p,105,plan-wspolpracy-z-rodzicami-2019-2020 [accessed: 28.07.2020].

Plan współpracy z rodzicami w Publicznym Przedszkolu nr 17 w Raciborzu na rok szkolny 2019/2020 [Plan of Cooperation with Parents for the 2019/2020 School Year at the Public Kindergarten No 17 in Racibórz], http://www.p17raciborz.pl/kacik-dla-rodzicow/1650-plan-wspolpracy-z-rodzicami-2019-20 [accessed: 28.07.2020].

Raporty ewaluacji zewnętrznej [External Evaluation Reports]. Platforma internetowa nadzoru pedagogicznego [Internet Platform of Pedagogical Supervision], http:// www.seo2.npseo.pl [accessed: 10.10.2019].

Reczek-Zymróz, Ł. (2018). Wychowanie jako platforma współpracy nauczycieli szkoły podstawowej i rodziców na podstawie badań porównawczych przeprowadzonych w Polsce i na Węgrzech [Upbringing as a Platform for Cooperation between Primary School Teachers and Parents on the Basis of Comparative Studies Conducted in Poland and Hungary]. Konteksty Pedagogiczne, 1(10), 109–125. DOI: 10.19265/ KP.2018.110109.

Regulation of the Minister of National Education of 11 August 2017 on Requirements for Schools and Institutions (Journal of Laws of 2017, item 1611 as amended).

Regulation of the Minister of National Education of 25 August 2017 on Pedagogical Supervision (Journal of Laws of 2017, item 1658, as amended).

Stańczak, M. (2015). Współpraca środowiska szkolnego i rodzinnego w opinii nauczycieli z małych szkół wiejskich [Cooperation of School and Family Environment in the Opinion of Teachers from Small Rural Schools]. Forum Oświatowe, 27(2), 131–151.

Strutyńska, E. & Karwowski, M. (2019). Kwestionariusz Roli Zawodowej Nauczyciela – założenia teoretyczne i właściwości psychometryczne wstępnej wersji narzędzia [Teacher’s Professional Role Questionnaire – Theoretical Assumptions and Psychometric Properties of the Initial Version of the Tool]. Przegląd Badań Edukacyjnych, 29(2), 177–208.

Surma, B. (2017). Uczestnicy (podmioty) procesu edukacyjnego w przedszkolu [Participants (Subjects) of the Educational Process in Kindergarten]. In: J. Karbowniczek, M. Kwaśniewska & B. Surma (eds.), Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką (pp. 147–187). Kraków: Akademia Ignatianum–Wydawnictwo WAM.

Szempruch, J. (2013). Pedeutologia [Pedeutology]. Kraków: Impuls.

Śliwerski, B. (2004). Możliwości rozpoznawania sensu współdziałania szkoły, rodziców i uczniów w społeczeństwie wolnorynkowym [Possibilities of Recognizing the Sense of Cooperation between Schools, Parents and Students in a Free Market Society]. In: I. Nowosad & M.J. Szymański (eds.), Nauczyciele i rodzice. W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy [Teachers and Parents. In Search of New Meanings and Interpretations of Cooperation] (pp. 39‒46). Zielona Góra–Kraków: Oficyna Wydawnicza UZ–AP.

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.