Zapisy Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych w percepcji osób niesłyszących (kontekst przestrzegania i nieprzestrzegania praw)
pdf

Słowa kluczowe

niepełnosprawność
niepełnosprawność słuchowa
konsekwencje niepełnosprawności słuchowej
bariery wynikające z niepełnosprawności słuchowej
prawa osób z niepełnosprawnościami
Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych

Jak cytować

ZAORSKA, M. Zapisy Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych w percepcji osób niesłyszących (kontekst przestrzegania i nieprzestrzegania praw). Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 1, n. 16, p. 121–145, 2021. DOI: 10.19265/kp.2021.1.16.311. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/311. Acesso em: 16 kwi. 2024.

Abstrakt

Sytuacja osób z niepełnosprawnościami, w tym osób z niepełnosprawnością słuchową, w dziejach ludzkości była niezwykle trudna z powodu patrzenia na ich możliwości przez pryzmat konsekwencji niepełnosprawności oraz ze względu na brak regulacji praw posiadanych przez te osoby. Aktualnie w kwestii praw osób z niepełnosprawnościami mamy do czynienia z ich unormowaniem formalnym. Uchwalona przez ONZ w 2006 roku Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych jest dokumentem, dzięki któremu ludzie z niepełnosprawnościami nie tylko uzyskali prawa zaakceptowane przez społeczność międzynarodową, lecz także mogą oczekiwać ich przestrzegania przez rządy państw, które zdecydowały się podpisać i ratyfikować Konwencję. Rząd Polski podpisał Konwencję w roku 2007, a ratyfikował w 2012. Niestety nie zawsze ujęte w Konwencji prawa osób z niepełnosprawnościami są należycie przestrzegane, stąd w treści niniejszego artykułu przedstawiono opinię środowiska osób z niepełnosprawnością słuchową na ten temat oraz propozycje działań służących urzeczywistnianiu zapisów Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych.

https://doi.org/10.19265/kp.2021.1.16.311
pdf

Bibliografia

Nowacka, D. (2018). Raport środowiskowy – środowisko osób z niepełnosprawnością słuchu. Wdrażanie Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych – wspólna sprawa. Warszawa: Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych.

Podgórska-Jachnik, D. (2008). Historia wychowania i edukacji głuchych z perspektywy surdopedagogiki początku XXI wieku. W: J. Błeszyński, D. Baczała i J. Binnebesel (red.), Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną – w ujęciu pedagogicznym (s. 119–161). Łódź: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Edukacji Zdrowotnej.

Szczepankowski, B. (1999). Niesłyszący, głusi, głuchoniemi. Wyrównywanie szans. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Tomaszewski, P., Kotowska, K. i Krzysztofiak, P. (2017). Paradygmaty tożsamości u g/Głuchych: przegląd wybranych koncepcji. W: E. Woźnicka (red.), Edukacja niesłyszących – wczoraj, dziś i jutro (s. 111–153). Łódź: Wydawnictwo Akadami Humanistyczno-Ekonomicznej.

Zaorska, M. (2002). Edukacja akademicka osób z uszkodzonym słuchem – szansą czy iluzją szansy na normalne życie. W: E. Górniewicz i A. Krause (red.), Dyskursy pedagogiki specjalnej. Od tradycjonalizmu do ponowoczesności (s. 340–347). Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Zaorska, M. (2004). Psychopädagogische Frühdiagnose des hörgeschädigeten Kleinkindes. W: U. Hoesch (red.), Frühe Dialoge. Früherzehung hörgeschädigter Säuglinge und Kleinkinder (s. 99–109). Hamburg: Verlag Hörgeschädigte Kinder.

Zaorska, M. (2020a). Kliniczne problemy dzieci z zaburzeniami zmysłów. W: I. Grzegorzewska, L. Cierpiałowska i A.R. Borkowska (red.), Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży (s. 625–639). Warszawa: PWN.

Zaorska, M. (2020b). Medyczne i psychologiczne aspekty edukacji Głuchych. Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski (maszynopis, tekst w druku).

Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych (2006), Dz.U. 2012, poz. 1169.

Powszechna Deklaracji Praw Człowieka (1948),http://www.unesco.pl/fileadmin/user_ upload/pdf/Powszechna_Deklaracja_Praw_Czlowieka.pdf [dostęp: 7.09.2020].

Rezolucja 48/96 Rady Unii Europejskiej i przedstawicieli rządów państw członkowskich, zebranych w Radzie z dnia 17 marca 2008 roku w sprawie sytuacji osób niepełnosprawnych w Unii Europejskiej (2008), https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/ LexUriServ.do?uri=OJ:C:2008:075:0001:0004:PL:PDF [dostęp: 7.09.2020].

Standardowe Zasady Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych ONZ (1994). Nowy Jork: ONZ.

Wytyczne dla działań w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych (1994). Salamanka: UNESCO.

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.