Abstrakt
Autyzm wczesnodziecięcy zaliczany jest do grupy poważnych, złożo-nych zaburzeń rozwoju dziecka. Wywołuje liczne kontrowersje nie tylko w kwe-stii etiologii, objawów (w tym między innymi objawów związanych z obszarem komunikacji), możliwości terapii, lecz także edukacji – na poszczególnych eta-pach kształcenia – osób doświadczających jego skutków. Stąd ożywione dyskusje wywołuje również zagadnienie nauczania dzieci z autyzmem języka obcego, np. języka angielskiego. Zdania na ten temat są podzielone, szczególnie w gronie specjalistów pracujących z dziećmi z autyzmem, jak i wśród samych rodziców. W niniejszym artykule zostały przedstawione wyniki zrealizowanych badań na-ukowych w grupie rodziców dzieci z autyzmem wskazujące opinie badanych na temat możliwości oraz celowości nauczania języka angielskiego analizowanej ka-tegorii uczniów i jego wpływ na ich rozwój ogólny.
Bibliografia
Asperger H., „Psychopatia autystyczna” okresu dzieciństwa, [w:] Autyzm i zespół Aspergera, red. U. Frith, przeł. B. Godlewska, Warszawa 2005.
Autyzm i zespół Aspergera, red. U. Frith, przeł. B. Godlewska, Warszawa 2005.
Autyzm wyzwaniem naszych czasów, red. T. Gałkowski, J. Kossewska, Kraków 2004.
Błeszyński J., Uwarunkowania efektywnego oddziaływania terapeutycznego w pracy z oso-bami autystycznymi, [w:] Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem, red. J. Błe-szyński, Kraków 2005.
Błeszyński J., Wykorzystanie metody Ruchu Rozwijającego w terapii dziecka z głębokimi deficytami rozwojowymi – autystycznego, [w:] Wspomaganie rozwoju osób z autyzmem, red. J. Błeszyński, Kraków 2004.
Bobkowicz-Lewartowska L., Autyzm dziecięcy, zagadnienia diagnozy i terapii,Kraków 2005.
Bragdon A., Gamon D., Kiedy mózg pracuje inaczej, przeł. L. Okupniak, Gdańsk 2004.
Bryńska A., Komendera J., Jagielska G., Autyzm i zespół Aspergera, Warszawa 2009.
Crane J.L., Winsler A., Early autism detection: Implications for pediatric practice and public policy, „Journal of Disability Policy Studies” 2008, nr 10.
Czapika A., Model rozwoju w autyzmie i zaburzenia współwystępujące z autyzmem, [w:] Autyzm. Na granicy zrozumienia, red. B. Winczura, Kraków 2009.
Danielewicz D., Pisula E., Terapia i edukacja osób z autyzmem, [w:] Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, red. E. Pisula, D. Danielewicz, Kraków 2005.
Doman G., Jak nauczyć małe dziecko czytać?,przeł. M. Pietrzak Bydgoszcz 1992.
Dźwierzyńska E., Aktywizowanie uczniów warunkiem skuteczności przyswajania obcoję-zycznej leksyki, „Języki Obce w Szkole” 2009, nr 4.
Gillberg C., Wing L., Autism: not an extremely rare disorder, „Acta Psychiatr Scand” 1999, nr 6.
Gillberg C., Wing L., Severe impairments of social interaction and associated abnormali-ties in children: epidemiology and classification, „The Journal of Autism and Deyelop-mental Disordes” March 1979, vol. 9 (1).
Gruna-Ożarowska A., Umysł niewspółodczuwającyh. Neurobiologia autyzmu, [w:] Au-tyzm. Na granicy zrozumienia, red. B. Winczura, Kraków 2009.
Harmer J., The Practice of English Language Teaching,London 2001.
Hrdlicka M., Structural neuroimaging in autism, „Neuro-Endocrinology Letters” 2008, vol. 29 (4).
Jagielska G., One są wśród nas. Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i w przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów,Warszawa 2010.
Jaklewicz H., Autyzm wczesnodziecięcy. Diagnoza – przebieg – leczenie, Gdańsk 1993.
Johnson Ch.P., Myers S.M., Identification and evaluation of children with autism spec-trum disorders, Clinical Report, „Pediatrics” 2007, nr 120.
Kacperski T., Nauczanie języka obcego osób ze sprężoną niepełnosprawnością, „Szkoła Specjalna” 2005, nr 4.
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych,Warszawa 2002.
Koperwas A., Lipiec I., Metodologia działalności szkolnego ośrodka kariery wobec uczniów z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi, Projekt Szkoły Andersena Szkołami Rów-nych Szans, Lublin 2011.
Kozłowski J., Zastosowanie teorii uczenia się w terapii małych dzieci z autyzmem na przykładzie projektu wczesnej interwencji O. I. Lovaasa, [w:] Terapia i edukacja osób z autyzmem. Wybrane zagadnienia, red. D. Danielewicz, E. Pisula, Warszawa 2003.
Kruk-Lasocka J., Autyzm czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej ma-łych dzieci, Wrocław 1999. Kucharski K., Metoda Stymulowanych Seryjnych Powtórzeń Ćwiczeń (SSP), [w:] Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem,red. J. Błeszyński, Kraków 2005.
Pawlus M., Encyklopedia. Rodzice i dzieci, Bielsko-Biała 2002.
Pisula E., Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia, Warszawa 2000.
Pisula E., Małe dziecko z autyzmem,Gdańsk 2005.
Pisula E., Autyzm – przyczyny, symptomy, terapia,Gdańsk 2010.
Rodier P., Początki autyzmu, „Świat Nauki” 2000, nr 179 (5).
Schenk A., Strategia postępowania z dziećmi autystycznymi. Poradnik dla rodziców, przeł. E. Wiekiera, Kraków 1995.
Sullivan J.A., Lewis M.J., Nikko E. et al., Multiple interactions drive adaptor-mediated recruitment of the ubiquitin ligase Rsp5 to membrane proteins in vivo and in vitro, MOL BIOL CELL 2007, vol. 18 (7).
Waclaw W., Aldenrud U., Ilstedt S., Dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera. Praktyczne doświadczenia z codziennej pracy, przeł. M. Aleksandrowicz, Katowice 2000.
Warren F., Społeczeństwo, które zabija wasze dzieci, [w:] Dziecko autystyczne i jego rodzi-ce, red. T. Gałkowski, Warszawa 1984.
Winczura B., Autyzm. Na granicy zrozumienia, Kraków 2009.
Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, red. E. Pisula, D. Danielewicz, Kraków 2005.
Netografia
Majewska M., Nauczanie języka angielskiego dzieci z obniżoną normą intelektualną,http://docs7.chomikuj.pl/118596679,PL,0,0,nauczanie_refleksje1.doc [dostęp: 21.05.2013].
Mason T., First Language Acquisition. Argument,http://www.timothyjpmason.com/WebPages/LangTeach/Licence/CM/OldLectures/L1_Introduction.htm [dostęp: 7.06.2013].
http://przedszkoleautyzm.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=72&I-temid=35 [dostęp: 1.05.2013].
Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:
Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).
Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA