Abstrakt
Komunikacja jest zjawiskiem o charakterze uniwersalnym, a jej wszechobecność jest przyczynkiem do kształtowania się rozmaitych form i zjawisk życia społecznego. Niniejszy tekst jest próbą przyjrzenia się specyfice szkolnych doświadczeń komunikacyjnych uczniów z nauczycielami z perspektywy szkolnych doświadczeń komunikacyjnych badanych osób – studentów kierunków pedagogicznych.
Bibliografia
Adler R.B., Rodman G., Understanding Human Communication, New York 1985.
Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Warszawa 2009.
CzerepaniakWalczak M., Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka, Gdańsk 2006.
Golka M., Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne,Warszawa 2008.
KiezikKordzińska E., Szkoła dialogu: jak skutecznie porozumiewać się,Warszawa 2004.
Kowalska G., Kompetencje nauczyciela warunkujące efektywną komunikację interpersonalną w procesie edukacyjnym, „Edukacja” 2000, nr 3.
Kwaśnica R., O pomaganiu nauczycielowi – alternatywa komunikacyjna, Wrocław 1994.
Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, przeł. P. Izdebski, A. Jaworska, Warszawa 2007.
Niemiec B., Uwagi o stylach komunikowania się w nauczaniu początkowym,[w:] Komunikowanie się w kształceniu dzieci w młodszym wieku szkolnym, red. D. Skulicz, B. Żukowski, Kraków 1987.
Nowicka M., Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Praktyki – przestrzenie – konceptualizacje,Toruń 2010.
Panjan B., Socjologiczne aspekty komunikacji w instytucji totalnej. Sytuacja badacza jako sytuacja komunikacyjna, [w:] Aspekty kompetencji komunikacyjnej, red. B. Sierocka, Wrocław 2005.
Ropski J., Integracyjna funkcja umiejętności komunikacyjnych nauczyciela, [w:] Komunikacja społeczna a wartości w edukacji. Nowe znaczenie i sytuacje,red. W.J. Maliszewski, Toruń 2007.
Stewart J., Komunikacja interpersonalna: kontakt między osobami,[w:] Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, ed. J. Stewart, przeł. J. Doktór et al., Warszawa 2002.
Stewart J., Logan C., Komunikowanie się werbalne, [w:] Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej,ed. J. Stewart, przeł. J. Suchecki et al., Warszawa 2007.
Świętochowski W., Psychologiczne uwarunkowania stylu komunikowania się, „Psychologia Wychowawcza” 1994, nr 3.
Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:
Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).
Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA