The Outline of communicative interactions between teachers and learners – from the 1st year pedagogy students’ point of view on teaching-learning experiences
PDF (Język Polski)

Keywords

teacher
authoritarianism
communication
style of communication
school

How to Cite

ZALEWSKA-BUJAK, M. The Outline of communicative interactions between teachers and learners – from the 1st year pedagogy students’ point of view on teaching-learning experiences. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 2, 2014. DOI: 10.19265/kp.2014.1.2.57. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/57. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

Communication is a phenomenon of the universal nature. Its omni­presence contributes to the development of various form and phenomena of so­cial life. The following article attempts to discuss the unique character of educa­tional communicative experiences between learners and teachers in schools from the perspective of the surveyed people, i.e. the 1st year students of pedagogy.

https://doi.org/10.19265/kp.2014.1.2.57
PDF (Język Polski)

References

Adler R.B., Rodman G., Understanding Human Communication, New York 1985.

Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzed­miotowieniem a podmiotowością, Warszawa 2009.

Czerepaniak­Walczak M., Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka, Gdańsk 2006.

Golka M., Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne,Warszawa 2008.

Kiezik­Kordzińska E., Szkoła dialogu: jak skutecznie porozumiewać się,Warszawa 2004.

Kowalska G., Kompetencje nauczyciela warunkujące efektywną komunikację interperso­nalną w procesie edukacyjnym, „Edukacja” 2000, nr 3.

Kwaśnica R., O pomaganiu nauczycielowi – alternatywa komunikacyjna, Wrocław 1994.

Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, przeł. P. Izdebski, A. Jaworska, Warszawa 2007.

Niemiec B., Uwagi o stylach komunikowania się w nauczaniu początkowym,[w:] Ko­munikowanie się w kształceniu dzieci w młodszym wieku szkolnym, red. D. Skulicz, B. Żukowski, Kraków 1987.

Nowicka M., Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Praktyki – przestrzenie – konceptualizacje,Toruń 2010.

Panjan B., Socjologiczne aspekty komunikacji w instytucji totalnej. Sytuacja badacza jako sytuacja komunikacyjna, [w:] Aspekty kompetencji komunikacyjnej, red. B. Sierocka, Wrocław 2005.

Ropski J., Integracyjna funkcja umiejętności komunikacyjnych nauczyciela, [w:] Komuni­kacja społeczna a wartości w edukacji. Nowe znaczenie i sytuacje,red. W.J. Maliszew­ski, Toruń 2007.

Stewart J., Komunikacja interpersonalna: kontakt między osobami,[w:] Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, ed. J. Stewart, przeł. J. Doktór et al., Warszawa 2002.

Stewart J., Logan C., Komunikowanie się werbalne, [w:] Mosty zamiast murów. Podręcz­nik komunikacji interpersonalnej,ed. J. Stewart, przeł. J. Suchecki et al., Warszawa 2007.

Świętochowski W., Psychologiczne uwarunkowania stylu komunikowania się, „Psycholo­gia Wychowawcza” 1994, nr 3.

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.