Multimedia in pre-school education
PDF

Keywords

multimedia
nteractive board
children
educational aids
programs
pre-school

How to Cite

CHEPIL, M.; MARZEC, B.; BORDA, M. Multimedia in pre-school education. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 2, n. 11, p. 11–24, 2018. DOI: 10.19265/KP.2018.21111. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/14. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The authors of the article undertake an academic reflection on using the multimedia in pre-school education. On the bases of the example of the 26th Prima-ry School with Pre-school Units in Dąbrowa Górnicza, the advantages of using the interactive board during classes have been presented. The results of the Authors’ own research carried out among pre-school teachers, have been presented. The inevitabi-lity of using the multimedia in the pedagogic-didactic process has been pointed out.

https://doi.org/10.19265/KP.2018.21111
PDF

References

Basaj, H., Borowiecka, A., Borowiecki, M., Boryczka, B., Gregorczyk, G., Janczak, D., Jochemczyk, W., Olędzka, K., Pawlik, M., Rudnicka, I., Samulska, A., Wierzbic-ki, J.A. & Wierzbicki, J. (2009). Wykorzystanie nowoczesnych technologii na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Podręcznik dla nauczyciela. Warszawa: Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.

Bednarek, J. (2006). Multimedia w kształceniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bougsiaa, H. & Kopciewicz, L. (2016). Dzieci w kulturze mobilnej. Partycypacja, ucze-nie się i emancypacja pokolenia “cyfrowych tubylców”. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 19, 1(73), 139–154.

Cimcioch, K. (2016). Tablica interaktywna – nowoczesny środek dydaktyczny – wsparciem w edukacji wczesnoszkolnej (i nie tylko). Konteksty Pedagogiczne, 1(6), 197–210.

Gajda, J. (2010). Media w edukacji. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Gołaszewska, M. (1999). Multimedia – krytyka i obrona. Esej o estetycznym statusie nowych mediów. In: K. Wilkoszewska (ed.), Piękno w sieci. Estetyka a nowe media(p. 24–95). Kraków: Universitas.

Jan Paweł II. (1990). Misja Kościoła w erze komputerów, Orędzie na 24. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pa-wel_ii/przemowienia/oredzie_ssp_1990.html [accessed: 29.04.2018].

Juszczyk-Rygałło, J. (2013). Multimedia w procesie kształcenia wczesnoszkolnego. In: J. Kancir (ed.), Aktuálne otázky prírodovedno-technických predmetov a prierezových tém v primárnej edukácii (p. 80–90). Prešov: Pedagogická fakulta PU v Prešove.

Kvale, S. (2011). Prowadzenie wywiadów, trans. A. Dziuban. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Łacina, M. (2015). Multimedia w wychowaniu przedszkolnym, www.powiatostrzeszowski.pl/asp/.../publikacja_na_strone_p._magdaleny_laciny.pdf. [accessed: 29.04.2018].

Milinkiewicz, D. (b.d.w.). Programy multimedialne dla dzieci w wieku przedszkolnym, http://www.przedszkola.edu.pl/programy-multimedialne-dla-dzieci-w-wieku-przedszkolnym.html. [accessed: 22.02.2018].

Monet, D. (1999). Multimedia, trans. P. Latko. Katowice: Wydawnictwo Książnica.

Morbitzer, J. (2002/2003). O niektórych mitach komputerowej edukacji. Konspekt, 13, 30–35.

Morbitzer, J. (2012). O istocie medialności młodego pokolenia. Neodidagmata, 33/34, 131–153.

Portal Squla, https://www.squla.pl/ [accessed: 29.04.2018].

Portal Yummy, http://www.yummy.pl/ [accessed: 29.04.2018].

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzy-skiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2013 r., poz. 393), www.sejm.gov.pl [accessed: 22.02.2018].

Skibska, J. (2014). Nowoczesne technologie multimedialne w edukacji dziecka w młodszym wieku szkolnym. In: K. Wójcik & D. Morańska (eds.), Multimedialny wymiar edukacji (p. 379–390). Dąbrowa Górnicza: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej.

Strykowski, W. (2003). Rola mediów i edukacji medialnej we współczesnym społeczeń-stwie. Chowanna, 1(20), 111–122.

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.