Edukacja integracyjna – przestrzenna organizacja zajęć
Konteksty Pedagogiczne nr 2(15)/2020
pdf (English)

Słowa kluczowe

edukacja wczesno-szkolna
przestrzeń
uczeń
klasa
niepełnosprawność
układ

Jak cytować

WOJTAS-RDUCH, A. Edukacja integracyjna – przestrzenna organizacja zajęć. Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 2, n. 15, p. 299–314, 2020. DOI: 10.19265/kp.2020.2.15.283. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/283. Acesso em: 19 kwi. 2024.

Abstrakt

Uczniowie często borykają się z różnymi trudnościami szkolnymi. Czy ich powodem może być źle zorganizowana przestrzeń? Poszukiwanie odpowiedzi na to pytanie stanowi jedną z ważniejszych kwestii prezentowanych w tekście.
Opisana w artykule przestrzeń na etapie edukacji wczesno-szkolnej pełni funkcję miejsca, które sprzyja procesom takim jak: komunikacja między uczniami, kształcenie i wychowanie, kształtowanie ich wzajemnych relacji, przekazywanie wiadomości, kształtowanie umiejętności, kreowanie postaw i tożsamości.
Celem tekstu jest ukazanie układów przestrzennych, na które zdecydowali się nauczyciele klas integracyjnych, oraz wskazanie ich motywacji do dokonania określonego wyboru.
Pierwsza część artykułu zawiera wprowadzenie obejmujące przegląd literatury w wybranym temacie. W kolejnej zostały ukazane wyniki badań własnych. Całość zamykają konkluzje.

https://doi.org/10.19265/kp.2020.2.15.283
pdf (English)

Bibliografia

Bałachowicz, J. (2017). Edukacja wczesnoszkolna w procesie zmiany. Dyskurs standardów czy dyskurs wartości? [Early Childhood Education in the Process of Change. The Discourse of Standards or the Discourse of Values?]. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 36(1), 11–27. DOI: 10.17951/lrp.2017.36.1.11.

Gajdzica, Z. (2008a). Modele przestrzennej organizacji kształcenia integracyjnego [Models of Spatial Organization of Integrated Education]. In: T. Lewowicki, B. Grabowska & A. Gajdzica (eds.), Socjalizacja i kształtowanie się tożsamości – aktualne doświadczenia na pograniczu polsko-czeskim [Socialization and Shaping of Identity – Current Experiences on the Polish-Czech Border] (pp. 225–228). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Gajdzica, Z. (2008b). Przestrzeń klasy jako miejsce integracji [Classroom Space as a Place for Integration). In: T. Żółkowska & M. Wlazło (eds.), Pedagogika specjalna – koncepcje i rzeczywistość. Socjopedagogiczne aspekty rehabilitacji osób niepełnosprawnych [Special Education – Concepts and Reality. Socio-Pedagogical Aspects of Rehabilitation of Disabled People], Vol. 3 (pp. 268–271). Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.

MEN (2010). Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? [Effective, Friendly and Modern Education. How to Organize the Education of Students with Special Educational Needs?]. Warszawa: Przewodnik Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Modrzewski, J. (2008). Socjologia przestrzeni edukacyjnych [Sociology of Educational Spaces]. In: J. Modrzewski, M.J. Śmiałek & K. Wojnowski (eds.), Relacje podmiotów (w) lokalnej przestrzeni edukacyjnej (inspiracje…) [Relationships of the Subjects of (in) the Local Educational Space (Inspirations...)] (pp. 93–113). Kalisz–Poznań: UAM Wydział Pedagogiczno-Artystyczny.

Nalaskowski, A. (2002). Przestrzenie i miejsca szkoły [School Spaces and Places]. Kraków: Impuls.

Popławska, J. & Sierpińska, B. (2001). Zacznijmy razem. Dzieci specjalnej troski w szkole podstawowej [Let’s Start Together. Special Needs Children in Primary School]. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

si.kuratorium.katowice.pl [accessed: 15.03.2020].

Wołoszyn, S. (ed.) (1959). Nauczanie początkowe oraz metodyka w rozwoju historycznym dawniej i dzisiaj [Early Childhood Education and Methodology in Terms of Historical Development and Today]. In: A. Maćkowiak & S. Wołoszyn (eds.), Metodyka pierwszych lat nauczania [Methodology of the First Years of Teaching] (pp. 5–6). Warszawa: „Wspólna Sprawa”.

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.