From Korczak to Kulmowa. Child and language. Prolegomena
pdf (Język Polski)

Keywords

childhood pedagogy
language of early education
Janusz Korczak
Joanna Kulmowa

How to Cite

CHĘCIŃSKA, U. From Korczak to Kulmowa. Child and language. Prolegomena. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 20, p. 11–21, 2023. DOI: 10.19265/kp.2023.1.20.369. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/369. Acesso em: 21 nov. 2024.

Abstract

The article is an introduction to further reflections on common pedagogical thoughts and linguistic connections present in the works of Joanna Kulmowa and Janusz Korczak. According to the author, both Korczak and Kulmowa prove to be leading representatives of childhood pedagogy, which relates to Korczak’s right of children to respect as well as the child’s right to literary escapism manifested by Kulmowa. Joanna Kulmowa, a diligent reader of the Old Doctor’s works, is associated with Janusz Korczak by the linguistic practice of autobiography, which, in its turn, is linked to the language of early childhood education mentioned in the introduction and the conclusion of the article. The subtitle „Prolegomena” is therefore justified. This is a preview of another, more extensive elaboration on this subject.

https://doi.org/10.19265/kp.2023.1.20.369
pdf (Język Polski)

References

Arnheim, R. (2011). Myślenie wzrokowe, tłum. M. Chojnacki. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.

Berger, J. (1999). O patrzeniu, tłum. S. Sikora. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.

Cassier, E. (1998). Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, tłum. A. Staniewska. Warszawa: Czytelnik.

Cavell, S. (2009). Dygresje o Wittgensteinowskiej wizji języka. W: A. Crary i R. Read (red.), Wittegnstein – nowe spojrzenie (red. nauk. wyd. polskiego P. Dehnel). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Charbonnier, G. (2000). Rozmowy z Claude Levi-Straussem, tłum. J. Trznadel. Warszawa: Czytelnik.

Chęcińska, U. (2018). Dziecko i sztuka we wczesnej edukacji. Ars longa, vita brevis (1). W: U. Chęcińska (red.), Dziecko i sztuka w kontekście wczesnej edukacji (s. 9–17). Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Chęcińska, U. (2013). Pedagogika żartobliwa według Janusza Korczaka i Joanny Kulmowej. Prolegomena. W: Janusz Korczak. Pisarz. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.

Dagiel, M. (2019). Janusza Korczaka językowa gra z odbiorcą w racje i emocje – spotkanie dwóch perspektyw. Problemy Wczesnej Edukacji, 3, 11–121.

Floryńska, H. (1997). Pedagogika jako filozofia stosowana. W: H. Kirchner (red.), Janusz Korczak. Pisarz – wychowawca – myśliciel (s. 249–278). Warszawa: Instytut Badań Literackich.

Godlewski, G., Mencwel, A., Sulima, R. (2003). Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Kirchner, H. (1997). Korczak – pisarz. W: H. Kirchner (red.), Janusz Korczak. Pisarz – wychowawca – myśliciel (s. 5–29). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN.

Korczak, J. (2012). Jak kochać dziecko. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka.

Korczak, J. (2012). Prawo dziecka do szacunku. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka.

Korczak, J. (2021). Pisma czasu wojny (1939–1942). Warszawa: Muzeum Warszawy i Instytut Badań Literackich PAN.

Kulmowa, J. (1988). Wiersze wybrane. Warszawa: Czytelnik.

Kulmowa, J. (1991). Czy warto pisać dla dzieci. Guliwer, 2, 3–5.

Kulmowa, J. (1978). Wielki Mały Król, rkps.

Madejski, J. (2017). Praktykowanie autobiografii. Przyczynki do literatury dokumentu osobistego i biografistyki. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Nowicka, M. (2015). Odkrywania dzieciństwa przez Rousseau i Korczaka. Refleksje o ewolucji znaczeń. Studia Pedagogiczne, LXVIII, 207–219.

Prussak, M. (1997). „Nie mentor, tylko świadek”. W: H. Kirchner (red.). Korczak. Pisarz – wychowawca – myśliciel (s. 89–109). Warszawa: Instytut Badań Literackich.

Recepty Starego Doktora. Wypisy z dzieł Janusza Korczaka (2022). (wybór i wstęp A. Zgrzywa). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sacks, O. (2008). Muzykofilia. Opowieści o muzyce i mózgu, tłum. J. Łoziński. Warszawa: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Sapir, E. (1978). Kultura, język, osobowość. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Skibska, J. (2013). Podmiotowość dziecka w procesie edukacji – idea pedagogiki Janusza Korczaka we współczesnej praktyce pedagogicznej. W: K. Denek, A. Kamińska i P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra – uwarunkowania współczesnej edukacji. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas.

Smolińska-Theiss, B. ( 2014). Korczakowskie narracje pedagogiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Szczepska-Pustkowska, M. (2019). Dorośli (i dorosłość) w pismach Janusza Korczaka. Problemy Wczesnej Edukacji, 3, 16–25.

„Urodziłam się chora na słowo”. Z Joanną Kulmową rozmawia Maria Mikołajczyk (1997). Gazeta Poznańska, 44.

Wiśniewska-Kin, M. (2019). „Momenty wychowawcze” w projektowaniu procesu kształcenia kulturowej kompetencji dzieci. Problemy Wczesnej Edukacji, 3, 37–46.

Wittgenstein, L. (2011), Tractatus logico-philosophicus, tłum. B. Wolniewicz. Seria Biblioteka Klasyków Filozofii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Pedagogical Contexts

Downloads

Download data is not yet available.