Abstract
The article presents a portion of therapeutic work with difficult be-haviors in students with autism spectrum disorders. The author’s work in this area was inspired by several publications by authors dealing with the subject of autism, such as G. LaVigna and his Positive Behaviour Support model for chil-dren with developmental disorders, including children with autism; Z. Grun-towski and his six-step problem-solving process for dealing with difficult be-haviors; H. Olechnowicz and her reflective approach to therapeutic work with individuals with autism. An important feature of this paper is that it highlights the importance of under-standing the contexts in which autistic persons exhibit difficult behaviors and the feasibility of applying a positive support plan based on proactive and reac-tive strategies. The author of the article believes that self-reflection, continuous learning and creating functional solutions are prerequisites for anyone willing to undertake effective therapeutic work with people with autism.
References
Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, red. J.J. Błeszyński, Kraków 2008.
Bluestone J., Materia Autyzmu. Łączenie wątków w spójną teorię, przeł. M. Dąbrowska--Jędral, Warszawa 2010. Błeszyński J.J., Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala oceny zachowań autystycznych,Gdańsk 2011.
Błeszyński J.J., Analiza różnicująca wybranych zespołów zaburzeń autystycznych. Zarys rewalidacji, Toruń 2010. Bobkowicz-Lewartowska L., Autyzm dziecięcy – zagadnienia diagnozy i terapii, Kraków 2011.
Bowen M., Plimley L., Włączenie uczniów z autyzmem w środowisko szkolne. Poradnik, przeł. M. Jodkowski, Warszawa 2012.
Delacato C.H., Dziwne i niepojęte. Autystyczne dziecko, przeł. M. Główczak, Warszawa 1995.
Dunfirth F., Przeciw przemocy w terapii. Materiały zebrane przez Zespół do spraw etycz-nych terapii powołany przez Porozumienie AUTYZM POLSKA. Proaktywne kierowa-nie trudnymi zachowaniami. Strategie i wskazówki dla członków personelu, „Autica. Materiały na temat autyzmu”, red. M. Wroniszewska, M. Wroniszewski, O. Frączak, 2004, nr 1.
Dziecko z autyzmem. Wyzwalanie potencjału rozwojowego,red. H. Olechnowicz, R. Wiktorowicz, Warszawa 2012.
Frost L., Bondy A., The Picutre Exchange Communication System. Podręcznik, Polska 2013.
Gruntowski Z., Nieawersyjne i edukacyjne podejście do zachowań nietypowych, [w:] Edu-kacja uczniów. Przewodnik dla nauczycieli, red. M. Orkisz, M. Piszczek, A. Smyczek, J. Szwiec, przeł. M. Kaźmierczak, Warszawa 2000.
Gutstein S.E., Księga RDI. Wytyczanie nowych ścieżek w autyzmie, zespole Aspergera i PDD z Programem Rozwoju Relacji, przeł. M. Dąbrowska-Jędral, Warszawa 2012.
Knill Ch., Dotyk i komunikacja, przeł. M. Piszczek, Warszawa 2009.
Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Sopot 2011.
Kossewska J., Kompleksowe wspomaganie rozwoju uczniów z autyzmem i zaburzeniami pokrewnymi, Kraków 2009. Kwiatkowska M., Dzieci głęboko niezrozumiane. Program pracy edukacyjnej z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim,Warszawa 1997.
Lovaas I.O., Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo. Mój elementarz, przeł. O. Kubińska, M. Bogdanowicz, M. Ciszkiewicz, Warszawa 1993.
Moor J., Śmiech, zabawa i nauka z dziećmi o profilu autystycznym, przeł. R. van de Logt, Łódź–Warszawa 2006. Olechnowicz H., Wgląd w sytuację psychologiczną dziecka i ustalenie progów tolerancji na bodźce zewnętrzne. Wstępna diagnoza sytuacji psychicznej i potrzeb terapeutycznych dziecka, [w:] H. Olechnowicz, R. Wiktorowicz, Dziecko z autyzmem. Wyzwalanie potencjału rozwojowego,Warszawa 2012.
Pisula E., Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej, Sopot 2012.
Pisula E., Małe dziecko z autyzmem, Sopot 2010.
Piszczek M., Autyści. Jak odbierają świat. Kilka uwag o wychowaniu i terapii,Warszawa 2013.
Suchowiejska M., Ostaszewski P., Bąbel P., Terapia behawioralna dzieci z autyzmem. Teoria, badania i praktyka stosowanej analizy zachowania, Sopot 2012.
Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem,red. J.J. Błeszyński, Kraków 2005.
Walczowska-Dutka M., Program nauki komunikacji dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków 2005. Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, red. E. Pisula, D. Danielewicz, Kraków 2010.
In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.
Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.