I function better when you communicate with me! On the speech therapy in children with speech impairment
PDF (Język Polski)

Keywords

communication
disability
methods AAC
speech therapy
diagnosis of communicating skills

How to Cite

PIETROWSKA , B. I function better when you communicate with me! On the speech therapy in children with speech impairment. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 2, 2014. DOI: 10.19265/kp.2014.1.2.56. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/56. Acesso em: 27 nov. 2024.

Abstract

The disabled children who are unable to speak need motivation to communicate. Speech therapy should be an extraordinary meeting for a child, which will be important for him/her, and to which he/she wants to come back. Boguslawa Beata Kaczmarek rightly states that „creating opportunities for communication to people who, because of various disorders, are unable to operate verbal communication, is a huge challenge, requiring application not of the only one, the traditional approach to speech therapy, but courageous searching for new forms that will give effective improvement in communication of speech impaired people”.The purposes of the following article are :• presentation of the arguments for the implementation and practical applica­tion of AAC systems in working with children with speech impairment,• presentation of techniques of introducing methods of AAC in daily speech therapy of children with speech impairment,• presentation of the literature on AAC along with the names of web pages as well as of the ways of specific help that can be applied in everyday work.

https://doi.org/10.19265/kp.2014.1.2.56
PDF (Język Polski)

References

Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, red. J.J. Błeszyński, Kraków 2008.

Bluestone J., Materia autyzmu. Łączenie wątków w spójną teorię, przeł. M. Dąbrowska­­Jędral, Warszawa 2010.

Frost L., Bondy A., The Picture Exchange Communication System. Podręcznik, przeł. M. Kaźmierczak, Polska 2013.

Grycman M., Program wspomagania kompetencji komunikacyjnej dzieci z ciężkimi zabu­rzeniami porozumiewania się. Ciągi czynności, gry i zabawy, Kwidzyn 2011.

Grycman M., Sprawdź, jak się porozumiewam. Ocena efektywności porozumiewania się dzieci niemówiących wraz z propozycjami strategii terapeutycznych, Kraków 2009.

Kaczmarek B.B., Teoretyczne i praktyczne podstawy metody Makaton, [w:] Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, red. J.J. Błeszyński, Kraków 2008.

Kielin J., Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, Gdańsk 2009.

Kielin J., Klimek­Markowicz K., Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarko­waną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, Sopot 2013.

Knill Ch., Dotyk i komunikacja, przeł. M. Piszczek, Warszawa 2009.

Loebl W., Szkic rozwoju wspomagającej i alternatywnej komunikacji w Polsce, [w:] Al­ternatywne i wspomagające metody komunikacji, red. J.J. Błeszyński, Kraków 2008.

Loebl W., Uwagi o wczesnej interwencji komunikacyjnej wobec dzieci z zaburzeniami rozwoju, [w:] Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, red. J.J. Błeszyński, Kraków 2008.

Pieprzyca M., Chce się żyć, Warszawa 2013.

Smyczek A., Szwiec J., Wspomagające sposoby porozumiewania się – nauka i rozwijanie umiejętności, [w:] Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stop­niu znacznym i umiarkowanym. Część I, red. M. Piszczek, Warszawa 2001.

Smyczek A., Szwiec J., Poszukiwanie sposobów porozumiewania się, [w:] Edukacja uczniów. Przewodnik dla nauczycieli, red. M. Piszczek,Warszawa 2000.

Warrick A., Porozumiewanie się bez słów. Komunikacja wspomagająca i alternatywna na świecie, przeł. M. Dońska­Olszko, Warszawa 1999.

Czasopisma

Ciepłowska G., Wspomagające sposoby porozumiewania się. Nauka i rozwój umiejętności, „Rewalidacja” 2007, nr 2(22).

Herzyk E., Zastosowanie komunikacji alternatywnej w edukacji niemówiących uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, „Rewalidacja” 2007, nr 1(21).

LaVigna G.W., Willis T.J., Sprzeczne z intuicją, nieawersyjne strategie zarządzania kry­zysem, „Autica. Materiały na temat autyzmu”, red. M. Wroniszewska, M. Wroni­szewski, O. Frączak, 2004, nr 1.

Masierak­Baran A., Rola komunikacji w życiu dziecka, „Rewalidacja” 2010, nr 2(28).

Piszczek M., Co mu jest? (dylematy związane z diagnozowaniem dzieci, u których wystę­pują zaburzenia komunikacji), „Rewalidacja” 2010, nr 2(28).

Piszczek M., Metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej w edukacji dzieci głębiej upośledzonych umysłowo i autystycznych. Część I, „Rewalidacja” 2000, nr 2(8).

Piszczek M., Metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej w edukacji dzieci głębiej upośledzonych umysłowo i autystycznych. Część II, „Rewalidacja” 2001, nr 1(9).

Piszczek M., Nauka porozumiewania się gestami, „Rewalidacja” 1998, nr 1(3).

A., Szwiec J., Metodyka nauczania alternatywnych sposobów porozumiewania się i techniki posługiwania się symbolami, „Rewalidacja” 2000, nr 1(7).

Stobnicka­Stolarska P., Warunki efektywnej pracy logopedy z dzieckiem z niepełnospraw­nością sprzężoną, „Rewalidacja” 2002, nr 2(12).

Podeszewska M., Rozumienie sytuacji punktem wyjścia do procesów kształtowania mowy, „Rewalidacja” 1998, nr 2(4).

Tyrakowska J., Wspomagające sposoby porozumiewania się, „Rewalidacja” 2012, nr 1(31).

Materiały szkoleniowe

Czernek D., Kaczmarek B.B., Szkolenie dodatkowe – Zabawy z Makatonem, Poznań 2012.

Davies G., Stymulowanie uwagi i umiejętności komunikowania się u dzieci z zaburze­niami ze spektrum autyzmu. Materiały konferencji szkoleniowej Fundacji Synapsis: Autyzm. Interakcje – porozumienie – dialog, Warszawa 15–16 listopada 2013.

Hewett D., Intensive interaction. Intensywna interakcja: rozwój metody, zasady jej stoso­wania i praktyka. Materiały konferencji szkoleniowej Fundacji Synapsis: Autyzm. Inter­akcje – porozumienie – dialog, Warszawa 15– 16 listopada 2013.

Kaczmarek B.B., Szkolenie podstawowe w zakresie posługiwania się znakami manualnymi i graficznymi Programu Makaton. Podręcznik uczestnika 1 i 2, Poznań 2008.

Kaczmarek B.B., Szkolenie zaawansowane w zakresie doskonalenia umiejętności posłu­giwania się znakami manualnymi i graficznymi Programu Makaton, Poznań 2012.

Szwiec­Kolanko J., Kaczmarek B.B., Szkolenie dodatkowe – Metodyka w Makatonie, Poznań 2012.

Netografia

www.do2learn.com.

http://www.makaton.pl/

http://www.mowik.pl/

http://www.aac.netidea.pl/index.php

http://www.aac.org.pl/

http://www.makaton.org/

http://www.singinghands.co.uk/

http://www.widgit.com/resources/bsl/charts­worksheets/

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.