Pedagogizacja rodziców dzieci w wieku przedszkolnym jako przestrzeń profesjonalnej działalności nauczycieli
PDF

Słowa kluczowe

rodzic
kultura pedagogiczna
nauczyciel
pedagogizacja rodziców
profesjonalizm zawodowy

Jak cytować

MUSIAŁ, E. Pedagogizacja rodziców dzieci w wieku przedszkolnym jako przestrzeń profesjonalnej działalności nauczycieli. Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 2, n. 7, 2016. DOI: 10.19265/kp.2016.2.7.126. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/126. Acesso em: 22 grudz. 2024.

Abstrakt

Pedagogizacja rodziców, jako specyficzna forma współpracy przed-szkola z domem rodzinnym dziecka, jest procesem ukierunkowanym na rozwija-nie kultury pedagogicznej polegającym na nieustannym kształtowaniu postawy wychowawczej matek i ojców poprzez podnoszenie poziomu ich wiedzy peda-gogicznej, psychologicznej, socjologicznej, formowanie sfery emocjonalnej oraz inspirowanie rodziców do właściwego postępowania. Działania te można inaczej określić pojęciem „wychowanie do wychowania”, oznaczającym, że matki i oj-cowie podnoszą jakość własnej aktywności w zakresie odgrywanych w rodzinie ról. Jako pierwsi ową „edukację” mają szansę zainicjować nauczyciele przedszko-la. Wszelkie propozycje dotyczące współpracy z rodzicami przedszkole ujmuje w swoim statucie. Pedagogizacja rodziców powinna być prowadzona z dużym taktem. Aby postawy rodzicielskie wspierać, wzbogacać, modyfikować, należy skutecznie przekonać rodziców, że warto skorzystać z tego rodzaju oferty eduka-cyjnej. Nie mogą oni czuć się do niej przymuszeni.

https://doi.org/10.19265/kp.2016.2.7.126
PDF

Bibliografia

Ciekawostki i polecane strony, http://www.przedszkole190.com.pl/index.php?optio-n=com_content&view=article&id=120&Itemid=33/ [dostęp: 07.02.2016].

Dziecko przed telewizorem, http://www.przedszkole34gdansk.pl/index.php?catego-ry=29 [dostęp: 07.02.2016].

Edukacja prorodzinna. Księga dedykowana profesorowi Marianowi Śnieżyńskiemu, red. M. Chymuk, D. Topa, Kraków 2000.

Grochociński M., Kultura pedagogiczna rodziców, [w:] Rodzina i dziecko, red. M. Ziem-ska, Warszawa 1985.

Janiszewska M., Jak zminimalizować negatywne skutki adaptacji dziecka w przedszkolu, http://przedszkole.malkiniagorna.pl/index.php?option=com_content&view=artic-le&id=590&Itemid=23 / [dostęp: 07.02.2016].

Jundziłł I., Rola zawodowa pedagoga szkolnego, Warszawa 1980.

Kargulowa A.,O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2010.

Kawula S., Kultura pedagogiczna rodziców jako czynnik stymulacji rozwoju i wychowa-nia młodego pokolenia, [w:] Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, red. S. Kawula, J. Brągiel, A. Janke, Toruń 2005.

Kawula S., Mozaikowość rodziny. Szkic do portretu współczesnych form rodzinno-małżeń-skich, Olsztyn 2003.

Maciaszkowa J., Podnoszenie kultury pedagogicznej rodziny, Warszawa 1978.

Mendel M., Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy, Gdańsk 2007.

Misiorny-Fitz M., Kultura pedagogiczna rodziny, [w:] Metodologiczne problemy badań nad rodziną, red. Z. Tyszka, Poznań 1980.

Paszkiewicz W., Wiechcińska A., Mity i stereotypy, http://www.niebieskalinia.info/index.php/ofiary-przemocy/dziecko/rozpoznanie/42-mity-i-stereotypy [dostęp: 07.02.2016].

Potręć A., Pomagajmy sobie nawzajem, „Wychowanie Przedszkolne” 2000, nr 3.

Ratyńska B., Sierota M., Rozwój dziecka czteroletniego, http://przedszkole.malkinia-gorna.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=590&Itemid=23 / [dostęp: 07.02.2016].

Tokarska U., Poziom wiedzy pedagogicznej współczesnych rodziców, http://www.pedkat.pl/images/czasopisma/pk2/art15.pdf [dostęp: 07.02.2016].

Wróbel D., Malec W., Znaczenie i miejsce telewizji w życiu dziecka, http://przedszkole.malkiniagorna.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=590&Ite-mid=23 / [dostęp: 07.02.2016].

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.