Abstract
Pedagogical education of parents as a specific form of cooperation between a preschool and the family home is a process aimed at developing a “cul-ture of teaching” by continually shaping the educational attitudes of the moth-ers and fathers by improving their pedagogical, psychological and sociological knowledge. These activities might be otherwise defined as “education for educa-tion”, in which mothers and fathers improve and develop the quality of their family skills and roles. First of all, this type of “education” has a chance to be initiated by a preschool teacher. Second of all,any proposals for cooperation with parents should be presented in the preschool statutes. In order to support, enrich and modify parental attitudes and behaviors such educational offer needs to be well advertised and parents should not feel obliged to take part in it.
References
Ciekawostki i polecane strony, http://www.przedszkole190.com.pl/index.php?optio-n=com_content&view=article&id=120&Itemid=33/ [dostęp: 07.02.2016].
Dziecko przed telewizorem, http://www.przedszkole34gdansk.pl/index.php?catego-ry=29 [dostęp: 07.02.2016].
Edukacja prorodzinna. Księga dedykowana profesorowi Marianowi Śnieżyńskiemu, red. M. Chymuk, D. Topa, Kraków 2000.
Grochociński M., Kultura pedagogiczna rodziców, [w:] Rodzina i dziecko, red. M. Ziem-ska, Warszawa 1985.
Janiszewska M., Jak zminimalizować negatywne skutki adaptacji dziecka w przedszkolu, http://przedszkole.malkiniagorna.pl/index.php?option=com_content&view=artic-le&id=590&Itemid=23 / [dostęp: 07.02.2016].
Jundziłł I., Rola zawodowa pedagoga szkolnego, Warszawa 1980.
Kargulowa A.,O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2010.
Kawula S., Kultura pedagogiczna rodziców jako czynnik stymulacji rozwoju i wychowa-nia młodego pokolenia, [w:] Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, red. S. Kawula, J. Brągiel, A. Janke, Toruń 2005.
Kawula S., Mozaikowość rodziny. Szkic do portretu współczesnych form rodzinno-małżeń-skich, Olsztyn 2003.
Maciaszkowa J., Podnoszenie kultury pedagogicznej rodziny, Warszawa 1978.
Mendel M., Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy, Gdańsk 2007.
Misiorny-Fitz M., Kultura pedagogiczna rodziny, [w:] Metodologiczne problemy badań nad rodziną, red. Z. Tyszka, Poznań 1980.
Paszkiewicz W., Wiechcińska A., Mity i stereotypy, http://www.niebieskalinia.info/index.php/ofiary-przemocy/dziecko/rozpoznanie/42-mity-i-stereotypy [dostęp: 07.02.2016].
Potręć A., Pomagajmy sobie nawzajem, „Wychowanie Przedszkolne” 2000, nr 3.
Ratyńska B., Sierota M., Rozwój dziecka czteroletniego, http://przedszkole.malkinia-gorna.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=590&Itemid=23 / [dostęp: 07.02.2016].
Tokarska U., Poziom wiedzy pedagogicznej współczesnych rodziców, http://www.pedkat.pl/images/czasopisma/pk2/art15.pdf [dostęp: 07.02.2016].
Wróbel D., Malec W., Znaczenie i miejsce telewizji w życiu dziecka, http://przedszkole.malkiniagorna.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=590&Ite-mid=23 / [dostęp: 07.02.2016].
In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.
Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.