Does teaching english to children with autism make sense(based on the opinions of autistic children’s parents)?
PDF (Język Polski)

Keywords

autism
Kanner’s autism
autistic spectrum
parents of an autistic child
English language
teaching English

How to Cite

ZAORSKA, M. .; TRAJDOWSKA, J. Does teaching english to children with autism make sense(based on the opinions of autistic children’s parents)?. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 1, 2013. DOI: 10.19265/kp.2013.1.1.45. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/45. Acesso em: 16 dec. 2024.

Abstract

Kanner’s autism is considered a complex and severe disorder of child development. Controversy surrounds not only its etiology, symptoms (including symptoms observed in the area of interpersonal communication) or treatment possibilities, but also education – at its various levels – of people influenced by its effects. Accordingly, the idea of teaching autistic children a foreign language, e.g. English, is the subject of a heated debate – opinions are divided both among spe-cialists working with autistic children and among autistic children’s parents. The article presents the results of studies conducted among parents of autistic children, focusing on their opinions concerning the viability and usefulness of teaching English to autistic children and its influence on their general development.

https://doi.org/10.19265/kp.2013.1.1.45
PDF (Język Polski)

References

Asperger H., „Psychopatia autystyczna” okresu dzieciństwa, [w:] Autyzm i zespół Aspergera, red. U. Frith, przeł. B. Godlewska, Warszawa 2005.

Autyzm i zespół Aspergera, red. U. Frith, przeł. B. Godlewska, Warszawa 2005.

Autyzm wyzwaniem naszych czasów, red. T. Gałkowski, J. Kossewska, Kraków 2004.

Błeszyński J., Uwarunkowania efektywnego oddziaływania terapeutycznego w pracy z oso-bami autystycznymi, [w:] Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem, red. J. Błe-szyński, Kraków 2005.

Błeszyński J., Wykorzystanie metody Ruchu Rozwijającego w terapii dziecka z głębokimi deficytami rozwojowymi – autystycznego, [w:] Wspomaganie rozwoju osób z autyzmem, red. J. Błeszyński, Kraków 2004.

Bobkowicz-Lewartowska L., Autyzm dziecięcy, zagadnienia diagnozy i terapii,Kraków 2005.

Bragdon A., Gamon D., Kiedy mózg pracuje inaczej, przeł. L. Okupniak, Gdańsk 2004.

Bryńska A., Komendera J., Jagielska G., Autyzm i zespół Aspergera, Warszawa 2009.

Crane J.L., Winsler A., Early autism detection: Implications for pediatric practice and public policy, „Journal of Disability Policy Studies” 2008, nr 10.

Czapika A., Model rozwoju w autyzmie i zaburzenia współwystępujące z autyzmem, [w:] Autyzm. Na granicy zrozumienia, red. B. Winczura, Kraków 2009.

Danielewicz D., Pisula E., Terapia i edukacja osób z autyzmem, [w:] Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, red. E. Pisula, D. Danielewicz, Kraków 2005.

Doman G., Jak nauczyć małe dziecko czytać?,przeł. M. Pietrzak Bydgoszcz 1992.

Dźwierzyńska E., Aktywizowanie uczniów warunkiem skuteczności przyswajania obcoję-zycznej leksyki, „Języki Obce w Szkole” 2009, nr 4.

Gillberg C., Wing L., Autism: not an extremely rare disorder, „Acta Psychiatr Scand” 1999, nr 6.

Gillberg C., Wing L., Severe impairments of social interaction and associated abnormali-ties in children: epidemiology and classification, „The Journal of Autism and Deyelop-mental Disordes” March 1979, vol. 9 (1).

Gruna-Ożarowska A., Umysł niewspółodczuwającyh. Neurobiologia autyzmu, [w:] Au-tyzm. Na granicy zrozumienia, red. B. Winczura, Kraków 2009.

Harmer J., The Practice of English Language Teaching,London 2001.

Hrdlicka M., Structural neuroimaging in autism, „Neuro-Endocrinology Letters” 2008, vol. 29 (4).

Jagielska G., One są wśród nas. Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i w przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów,Warszawa 2010.

Jaklewicz H., Autyzm wczesnodziecięcy. Diagnoza – przebieg – leczenie, Gdańsk 1993.

Johnson Ch.P., Myers S.M., Identification and evaluation of children with autism spec-trum disorders, Clinical Report, „Pediatrics” 2007, nr 120.

Kacperski T., Nauczanie języka obcego osób ze sprężoną niepełnosprawnością, „Szkoła Specjalna” 2005, nr 4.

Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych,Warszawa 2002.

Koperwas A., Lipiec I., Metodologia działalności szkolnego ośrodka kariery wobec uczniów z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi, Projekt Szkoły Andersena Szkołami Rów-nych Szans, Lublin 2011.

Kozłowski J., Zastosowanie teorii uczenia się w terapii małych dzieci z autyzmem na przykładzie projektu wczesnej interwencji O. I. Lovaasa, [w:] Terapia i edukacja osób z autyzmem. Wybrane zagadnienia, red. D. Danielewicz, E. Pisula, Warszawa 2003.

Kruk-Lasocka J., Autyzm czy nie autyzm? Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej ma-łych dzieci, Wrocław 1999. Kucharski K., Metoda Stymulowanych Seryjnych Powtórzeń Ćwiczeń (SSP), [w:] Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem,red. J. Błeszyński, Kraków 2005.

Pawlus M., Encyklopedia. Rodzice i dzieci, Bielsko-Biała 2002.

Pisula E., Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia, Warszawa 2000.

Pisula E., Małe dziecko z autyzmem,Gdańsk 2005.

Pisula E., Autyzm – przyczyny, symptomy, terapia,Gdańsk 2010.

Rodier P., Początki autyzmu, „Świat Nauki” 2000, nr 179 (5).

Schenk A., Strategia postępowania z dziećmi autystycznymi. Poradnik dla rodziców, przeł. E. Wiekiera, Kraków 1995.

Sullivan J.A., Lewis M.J., Nikko E. et al., Multiple interactions drive adaptor-mediated recruitment of the ubiquitin ligase Rsp5 to membrane proteins in vivo and in vitro, MOL BIOL CELL 2007, vol. 18 (7).

Waclaw W., Aldenrud U., Ilstedt S., Dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera. Praktyczne doświadczenia z codziennej pracy, przeł. M. Aleksandrowicz, Katowice 2000.

Warren F., Społeczeństwo, które zabija wasze dzieci, [w:] Dziecko autystyczne i jego rodzi-ce, red. T. Gałkowski, Warszawa 1984.

Winczura B., Autyzm. Na granicy zrozumienia, Kraków 2009.

Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, red. E. Pisula, D. Danielewicz, Kraków 2005.

Netografia

Majewska M., Nauczanie języka angielskiego dzieci z obniżoną normą intelektualną,http://docs7.chomikuj.pl/118596679,PL,0,0,nauczanie_refleksje1.doc [dostęp: 21.05.2013].

Mason T., First Language Acquisition. Argument,http://www.timothyjpmason.com/WebPages/LangTeach/Licence/CM/OldLectures/L1_Introduction.htm [dostęp: 7.06.2013].

http://przedszkoleautyzm.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=72&I-temid=35 [dostęp: 1.05.2013].

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.