Abstract
The present article shows the transformations of the modern civiliza-tion that are associated with the development of modern digital technologies. It is hypothesized that the observed transformations have a tremendous impact on the lives and functioning of young people - the digital natives. The author makes their characteristics pointing to the problem of immersion in the virtual world. The aim of this article is to attempt to justify the thesis that the use of modern digital technologies by young people can increase the chance of their intellectual development by stimulating their cognitive activity and thus con-stitute an important educational tool. The condition for achieving this state is the skillful organization and arrangement of a school learning environment with the digital media.
References
Adam, B. (2008).Czas społeczeństwa przemysłowego i władza. W: P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska(red.), Socjologia codzienności. Kraków: Znak.
Bard, A., Söderqvist, J. (2006). Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bauman, Z. (2011). 44 listy ze świata płynnej nowoczesności. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Bąk, A. (2015). Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce. Wyniki badania ilościowego. Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje.
Bolter, D. (1990). Człowiek Turinga. Kultura Zachodu w wieku komputera. Warszawa: PIW.
Borawska-Kalbarczyk, K. (2015). Kompetencje informacyjne uczniów w perspektywie zmian szkolnego środowiska uczenia się. Warszawa: Żak.
Cantelmi, T. (2015). Technopłynność. Człowiek w epoce internetu: technopłynny umysł. Kraków: Bratni Zew.
Dudzikowa, M., Knasiecka-Falbierska,K. (2013) (red.). Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Kraków: Impuls.
Dylak, S. (2013). Architektura wiedzy w szkole. Warszawa: Difin.
Eriksen, T.H. (2003). Tyrania chwili. Szybko i wolno płynący czas w erze informacji. Warszawa: PIW.
Fabjański, M. (2013). Czy tablet i smartfon jest bezpieczny dla dziecka? Focus, 24 lipca.
Gleick, J. (2003). Szybciej. Przyspieszenie niemal wszystkiego. Poznań: Zysk i S-ka.
Gleick, J. (2012). Informacja: bit, wszechświat, rewolucja. Kraków: Znak.
Goban-Klas, T. (2005). Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja. Warszawa: WSiP.Klus-Stańska, D. (2005). Rzecz o ryzyku kulturowej nieadekwatności edukacji szkolnej. Forum Oświatowe, nr 1.
Kostyło, H. (2013). Podwójny pozór w edukacji na przykładzie koncepcji Paula Freire’a. W: M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Kraków: Impuls.
Krzysztofek, K., Szczepański, M. (1990). Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych. Katowice: Wydawnictwo UŚ.
Ledzińska, M. (2009). Człowiek współczesny w obliczu stresu informacyjnego. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
Ledzińska, M. (2012). Młodzi dorośli w dobie globalizacji. Warszawa: Difin.
Melosik, Z. (2013). Facebook i społeczne konstrukcje narcyzmu (o tożsamości za-mkniętej w celi wizerunku). Studia Edukacyjne, nr 26.
Merton, R.K. (1968). The Matthew Effect on Science. Science, 159(3810), http://www.garfield.library.upenn.edu/merton/matthew1.pdf [dostęp: 29.05.2013].
Miąso, J. (2015). Immersja i ambiwalencja mediów – pedagogiczne wołanie o szkołę i społeczeństwo o bardziej ludzkim obliczu. W: K. Denek, A. Kamińska, P. Oleśnie-wicz (red.), Edukacja jutra. Nowe technologie w kształceniu. Sosnowiec: Humanitas.
Morbitzer, J. (2015). Medialny świat a intelektualny potencjał współczesnych uczniów. W: K. Denek, A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.), Edukacja jutra. Nowe technologie w kształceniu. Sosnowiec: Humanitas.
Muszyński, H. (2011–2012). Nauczyciel w świecie medialnym. Neodidagmata, 33/34.Ostrowicki, M. (2007). Człowiek w rzeczywistości elektronicznego realis. Zanurzenie. W: K. Wilkoszewska (red.), Wizje i rewizje.Wielka księga estetyki w Polsce. Kraków: Universitas.
Polak, M. (2014). Dydaktyka i cyfrowy świat, http://www.edunews.pl/badania-i-deba-ty/opinie/2563-dydaktyka-i-cyfrowy-swiat [dostęp: 14.04.2016].
Postrzeganie Internetu i nowoczesnych technologii w Polsce (2015). Raport IBRIS dla Fundacji Orange.
Rosa, H. (2010). Głód czasu w kulturze przyśpieszenia. Rozmowa przeprowadzona przez M. Kaczmarczyka i T. Szlendaka. Studia Socjologiczne, 4.
Small, G., Vorgan, G. (2011). iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Vesper.
Sosińska-Kalata, B., Chuchro, E. (2012) (red.). Społeczeństwo i sieć informacyjna. Problemy i technologie. Warszawa: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich.
Spitzer, M. (2013). Cyfrowa demencja. Słupsk: Dobra Literatura.
Sysło, M.M. (2010). Co pozostaje w edukacji z przemijającej technologii? Edukacja i Dialog, 9/10.
Szlendak, T. (2009). Co się dzieje z czasem wolnym? Od codziennego znoju i od-poczynku do codzienności, w której czas eksplodował. W: M. Bogunia-Borowska (red.), Barwy codzienności. Analiza socjologiczna. Warszawa: Scholar.
Szpunar, M. (2009). Urodzeni z myszką w ręku. Wczesna adaptacja do nowych me-diów. W: J. Morbitzer (red.), Komputer w edukacji. Kraków: UP.
Szpunar, M. (2016). Kultura cyfrowego narcyzmu. Kraków: Wydawnictwo AGH.
Śliwerski, B. (2010). Pozór w szkolnej edukacji, http://sliwerski-pedagog.blogspot.com/2010/09/pozor-w-edukacji-szkolnej.html [dostęp: 31.05.2012].
Tanaś, M. (1997). Edukacyjne zastosowanie komputerów. Warszawa: Żak.
Tanaś, M. (2005). Dydaktyczny kontekst kształcenia na odległość. W: M. Tanaś (red.), Pedagogika @ środki informatyczne. Kraków: Impuls.
Tarkowska, E. (2005). Zygmunt Bauman o czasie i procesach detemporalizacji. Kultura i Społeczeństwo, 3.
Toffler, A. (1998). Szok przyszłości. Poznań: Zysk i S-ka.
Wenta, K. (2013). Ucieczka od wolności i edukacji do sieci informacyjnej. W: J. Mor-bitzer, E. Musiał (red.), Człowiek – media – edukacja. Kraków: UP.
Wrońska, M. (2012). Kultura medialna adolescentów. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwer-sytetu Rzeszowskiego.
In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.
Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.