Abstract
Achieving high standards in the field of professional preparation of students-future teachers of a younger child is possible only thanks to the synergy of theory and practice. Participation in internship programs creates, alongside pedagogical on-the-job training, perfect conditions for acquiring and developing professional competences of future teachers through personal experience. Dur-ing the internship, the student may undertake a number of initiatives requiring knowledge – action and reflection. In this way, academic theory and practice integrate and accentuate, filling the space of professional competences, in which the inquisitiveness, creativity and openness of the student, its active and sys-tematic search for knowledge, criticism of research, reflexivity and analytical ap-proach to educational problems are of great importance. Scientific confrontation and practical viewing of reality, a fusion of scientific thinking with action in solving real problems also favors the construction of own educational theories. In addition, it combines two learning strategies: before and during the action, constituting a kind of bridge between academic knowledge and educational real-ity. It is a circumstance for the emergence of the category of “becoming a teacher” through getting to know oneself, one’s possibilities and limitations, as well as a conscious development of a working technique.
References
Gnitecki, J. (2006). Tworzenie teorii pedagogicznej opartej na ambiwalencji i asymetrii uspójnienia. In: J. Gnitecki (ed.), Teorie pedagogiczne wobec zmiany w humanisty-ce i w otaczającym świecie. Olsztyn–Poznań:Wydawnictwo Naukowe PTP Oddział w Poznaniu.
Goźlińska, E. (1997). Słowniczek nowych terminów w praktyce szkolnej. Warszawa: Wy-dawnictwa Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.
Jezierska-Wiejak, E. (2018). Praktyki pedagogiczne przygotowaniem do odgrywania roli nauczyciela czy wprowadzeniem do zawodu? In:E. Musiał & J. Malinowska (eds.),Praktyki pedagogiczne przestrzenią i miejscem ewaluacji kompetencji przyszłych na-uczycieli dziecka młodszego. Koncepcje – przemiany – rozwiązania (pp. 101–113). Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.
Kwiatkowska, H. i Lewowicki, T. (1997). Źródła inspiracji współczesnej edukacji nauczy-cielskiej. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP.
Musiał, E. (2018). Praktyki pedagogiczne w akademickim kształceniu (przyszłych) na-uczycieli dziecka młodszego – założenia teoretyczne. In: E. Musiał & J. Malinowska (eds.), Praktyki pedagogiczne przestrzenią i miejscem ewaluacji kompetencji przyszłych nauczycieli dziecka młodszego. Koncepcje – przemiany – rozwiązania (pp. 52–62). Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.
Palikowski, P. Staże i praktyki finansowane ze środków UE (Eng. Internships and Traineeships Finaced by EU Funds), http://www.ncbr.gov.pl/fundusze-europejskie/power/konkursy----aktualne-nabory/konkurs-nr-powr030100-ip08-00-sp217/ [accessed: 29.01.2018].
POWER – Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014–2020, przyjęty de-cyzją Komisji Europejskiej z dnia 17 grudnia 2014 r., https://www.efs.2007-2013.gov.pl/2014_2020/Documents/POWER%20_zatwierdzony_przez_KE_122014.pdf [accessed: 30.01.2018].
Ratajek, Z. (2001). Profesjonalizm współczesnego nauczyciela a możliwości zmian jego kształcenia w systemie akademickim. Radom: Politechnika Radomska.
Regulamin konkursu nr POWR.03.01.00-IP.08-00-SP2/17 na projekty w programie „Studiujesz? Praktykuj! dotyczące realizacji wysokiej jakości programów stażowych. Działanie 3.1. Kompetencje w szkolnictwie wyższym”, http://www.ncbr.gov.pl/fun-dusze-europejskie/power/aktualnosci/art,4890,konkurs-nr-powr-03-01-00-ip-08-00--sp217-na-realizacje-wysokiej-jakosci-programy-stazowe.html [accessed: 29.01.2018].
Regulamin krajowego stażu studenckiego w ramach projektu „DOBRE STAŻE – podniesienie kompetencji zawodowych studentów i studentek UWr poprzez udział w wysokiej jakości programach stażowych” dla Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych www.hist.uni.wroc.pl/pdf/techmanska/zalacznik2.pdf [accessed: 27.02.2018].
Regulamin Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej Załącznik do zarządzenia Nr 3 /2018 z dnia 30 stycznia 2018 r.
Szempruch, J. (2018). Teoria i praktyka pedagogiczna w rozwoju zawodowym nauczyciela. In: E. Musiał i J. Malinowska (eds.), Praktyki pedagogiczne przestrzenią i miejscem ewaluacji kompetencji przyszłych nauczycieli dziecka młodszego. Koncepcje – przemia-ny – rozwiązania (pp. 15–25). Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wro-cławskiego.
Szymczak, M. (1978). Słownik języka polskiego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Włoch, S. (2018). „Uczymy inaczej”- teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli wczesnej edukacji. In: Praktyki pedagogiczne przestrzenią i miejscem ewaluacji kompetencji przy-szłych nauczycieli dziecka młodszego. Koncepcje – przemiany – rozwiązania. Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.
Zalecenie Rady UE z dnia 10 marca 2014 r. w sprawie ram jakości staży (2014/C 88/01), https://gdm.praca.gov.pl/documents/1152786/1155303/Zalecenie%20Rady%20w%20sprawie%20ram%20jakości%20dla%20staży.pdf/a14806ef-de94-4c53-acea--3968d42b7bbc?t=1421758053000 [accessed: 31.01.2018].
Zarządzenie Nr 3/2018 Dziekana Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego z dnia 30 stycznia 2018 r. wprowadzające Regula-min Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej krajowego stażu studenckiego w ramach projektu „DOBRE STAŻE – podniesienie kompetencji zawodowych studentów i studentek UWr poprzez udział w wysokiej jakości programach stażowych” dla Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych, http://wnhip.uni.wroc.pl/Pracow-nicy/Zarzadzenia-Dziekana/Zarzadzenia-Dziekana-Wydzialu-Nauk-Historycznych-i-Pedagogicznych [accessed: 31.01.2018].
In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.
Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.