Nauczyciele wobec zróżnicowanych oczekiwań rodzicielskich
PDF (Język Polski)

Keywords

teachers
parental expectations

How to Cite

FERENZ, K. Nauczyciele wobec zróżnicowanych oczekiwań rodzicielskich. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 1, n. 8, 2017. DOI: 10.19265/KP.2017.01815. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/194. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The image of reality, deriving from own primary and secondary so- cialization and life career, is different for parents and teachers. Their personal and professional awareness may present various attitudes towards changes. School is seen by them as an institution that should help children in their preparation for future life imagined by parents. Various opinions of parents expressing their expectations towards teachers are presented herein. Multiplicity and diversity of attitudes to the future of one’s child may be described in several groups: ex- pectations higher than school’s programme, individualization of the process of education, multilateralism of development, proper social functioning, accepta- tion of the parental concept of life. Teachers, when taking into account the pos- sibilities of child and school, see their role in the aspect of child’s development and school’s social tasks.

https://doi.org/10.19265/KP.2017.01815
PDF (Język Polski)

References

Bakalarek, A. (2016). Wartości ekologii głębokiej a wybory zabaw i zabawek przez rodzi­ców. Praca magisterska. Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.

Bernstein, B. (1990). Odtwarzanie kultury. Warszawa: PIW.

Błaszczyk, K. (2005). Realizacje podstawowych funkcji szkoły i ich uwarunkowaniaw świadomości dyrektorów szkół podstawowych. W: E. Kozioł, E. Pasterniak-Koby-łecka (red.), Świadomość i samoświadomość nauczyciela a jego zachowania zawodowe.Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Bohn, A. (2010). Poglądy na wychowanie młodych rodziców w małym mieście. Pracamagisterska. Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.

Ferenc, M. (2015). Możliwości rozwijania zainteresowań dzieci w wieku lat 12–13 w śro­dowisku małego miasta. Praca magisterska. Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.

Ferenz, K. (2009). Role nauczyciela we wprowadzaniu młodego pokolenia w życie społeczne i kulturalne. W: K. Ferenz, S. Walasek (red.), Role współczesnego nauczyciela w zmieniającej się rzeczywistości społecznej. Wrocław: Atut.

Ferenz, K. (2014). Marzenia dzieci jako obraz wartości przejmowanych w socjalizacji.

W: M. Magda-Adamowicz, I. Kopaczyńska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna wobec zmieniających się kontekstów społecznych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Frączek, Z. (2013). Kultura pedagogiczna rodziców w perspektywie analiz teoretycznych i w badaniach empirycznych. Pedagogika Rodziny, 3(1).

Gnitecki, J. (2005). Świadomość i samoświadomość człowieka w okresie ponowoczes­nej nowoczesności w cywilizacji informacyjnej. W: E. Kozioł, E. Pasterniak-Koby-łecka (red.), Świadomość i samoświadomość nauczyciela a jego zachowania zawodowe.

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Kobyłecka, E. (2005). Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych. Kraków:Impuls

Koczoń-Żurek, S. (2014). Nadopiekuńczość w rozumieniu rodziców dzieci w wieku wczesnoszkolnym. W: M. Magda-Adamowicz, I. Kopaczyńska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna wobec zmieniających się kontekstów społecznych. T. 1. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kwaśnica, R. (2014). Dyskurs edukacyjny po inwazji rozumu instrumentalnego. O potrzebie refleksyjności. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.

Możdżyńska, M. (2015). Badania niepublikowane z roku 2015 realizowane w ramach rozprawy doktorskiej w Uniwersytecie Wrocławskim.

Nowosad, I. (2002). Współdziałanie nauczycieli i rodziców jako pożądana interakcja współczesnej szkoły. W: I. Nowosad, H. Jerulank (red.), Nauczyciele i rodzice. Inicjo­wanie procesu współpracy i doskonalenia warsztatu. Zielona Góra: ODN.

Nowosad, I. (2003). Perspektywy rozwoju szkoły. Warszawa: IBE.

Nowosad, I., Famuła, A. (2002). Umiejętność rozpoznawania oczekiwań jako warunek współpracy. W: I. Nowosad, H. Jerulank (red.), Nauczyciele i rodzice. Inicjowanie procesu współpracy i doskonalenia warsztatu. Zielona Góra: ODN.

Nowosad, I., Kopaczyńska, I. (2002). Wzajemne relacje nauczycieli i rodziców jako wyznacznik współpracy. W: I. Nowosad, H. Jerulank (red.), Nauczyciele i rodzice. Inicjowanie procesu współpracy i doskonalenia warsztatu. Zielona Góra: ODN.

Nyczaj-Drąg, M. (2005). Obraz dziecka rodziców z klasy średniej jako ucznia i kolegi. W: M. Nyczaj-Drąg, A. Olczak (red.), W poszukiwaniu nowoczesnej szkoły. Kraków: Impuls.

Pasich, K. (2009). Postawy rodziców dzieci z zaburzeniami mowy wobec współpracy z przedszkolem. Praca magisterska. Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.

Rogers, W.S. (2001). Constructing, Childhood, Constructing Child Concern. W: P. Foley, J. Roche, S. Tucker (red.), Children Theory, Policy and Practice. New York: Palgrave with the Open University.

Szlendak, T. (2003). Zaniedbana piaskownica: style wychowania małych dzieci a problem nierówności szans edukacyjnych. Warszawa: ISP.

Waldowska, A. (2013). Funkcje przedszkola w poglądach rodziców w środowisku wiejskim. Praca magisterska. Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.