Inclusive Education as a Contemporary Vision of Child and Youth Education (Why Yes, or “Possibly,” Why Not?)
Konteksty Pedagogiczne nr 2(13)/2019
pdf

Keywords

inclusive education
quality education
system of education
inclusive education system

How to Cite

ZAORSKA, M.; ZAORSKI, A. Inclusive Education as a Contemporary Vision of Child and Youth Education (Why Yes, or “Possibly,” Why Not?). Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 2, n. 13, p. 11–27, 2019. DOI: 10.19265/KP.2019.21311. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/207. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

The text presents inclusive education in the aspect of selected legal and definitional provisions, proposed assumptions and assumed effects. Particular attention is focused on arguments “for,” i.e., supporting the realization and practical implementation of the inclusive education concept to the Polish education system, but there are also counterarguments demonstrating that there are barriers to implementing the analyzed activities. Additionally, the text provides information regarding the possible recipients of inclusive education and selected statistical data concerning some groups of entities included in inclusive education. The general conclusion, however, refers to the perception of inclusive education as corresponding to the requirements of contemporary civilization, the current level of social development and international and domestic legal provisions regarding the rights of people regardless of their level of functioning or the barriers resulting from their biopsychical conditions.

https://doi.org/10.19265/KP.2019.21311
pdf

References

Agenda Zrównoważonego Rozwoju 2030 [The 2030 Agenda for Sustainable Development], http://www.polskapomoc.gov.pl/Agenda,Zrownowazonego,Rozwoju,2030,2370. html [accessed: 21.08.2019].

A model of Accessible Education, National Agency for Special Needs and Schools in Sweden, www.spsm.se [accessed: 21.08.2019].

Council of Europe Commissioner for Human Rights (2017). Fighting school segregation in Europe through inclusive education: A position paper.

Dzieci się liczą – raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce [Children Matter. A Report on Threats to Safety and Development of Children in Poland] (2017). Warszawa: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.

Europejska Karta Społeczna, Dz. U. 1999, nr 8, poz. 67 [European Social Charter signed in Turin on 18 October 1961, Journal of Laws of 1999, No. 8, item 67].

Europejski filar praw socjalnych [European Pillar of Social Rights], European Parliament, Council and Commission 17 November 2017 at the Social Summit for Fair Employ¬ment and Economic Growth in Gothenburg, Sweden.

Fedorowicz, M., Biedrzycki, K., Karpiński, M., Rycielska, L., Sitek, M. and Walczak, D. (2015). Dynamika przemian w edukacji i diagnoza problemów do rozwiązania [Dynamics of Change in Education and Diagnosis of Problems to Solve]. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Inclusive education. Including children with disabilities in quality learning: what needs to be done UNICEF 2017, https://www.unicef.org/eca/sites/unicef.org.eca/files/IE_summary_accessible_220917_brief.pdf [accessed: 20.08.2019].

International Perspectives on Inclusive Education. Implementing Inclusive Education (2016). Issues in Bridging the Policy-Practice Gap, Emerald Group Publishing Limited, Vol. 8.

Konkluzje Rady UE z 25 lutego 2017 r. w sprawie włączenia w kontekście różnorodności z myślą o osiągnięciu ogólnodostępnej edukacji wysokiej jakości [EU Council Conclusions of 25 February 2017 on inclusion in the context of diversity with a view to achieving quality education for all], Official Journal of the European Union, 2018/C 195/04.]

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej of 2 April 1997, Dz. U. 1997, nr 78, poz. 483 [Constitution of the Republic of Poland, Journal of Laws of 1997, No. 78, item 483].

Konwencja o prawach dziecka, Dz. U. z 23 grudnia 1991 [United Nations Convention on the Rights of the Child, Journal of Laws of 23 Dec. 1991].

Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Dz. U. z 25 października 2012 r., poz. 1169 [The United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities, Journal of Laws of 25 October 2012, item 1169].

Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Dz. U. z 25 października 2012 r., poz. 1169 [the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities, Journal of Laws of 25 October 2012, item 1169].

Michell, D. (2016). Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami [What really works in special and inclusive education: using evidence-based teaching strategies], transl. J. Okuniewski. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Międzynarodowy pakt praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych, Dz. U. 1977, nr 38, poz. 169 [International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights, opened for signature in New York on 19 December 1966, Journal of Laws, 1977, No. 38, item 169].

Model edukacji włączającej. Materiał przygotowany w ramach prac Zespołu ds. opracowania modelu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [Model of inclusive education. Material developed by the Team Appointed for Devising a Model of Education for Students with Special Educational Needs] (2019). Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Piwowarski, R. and Krawczyk, M. (2009). TALIS. Nauczanie – wyniki badań 2008. Polska na tle międzynarodowym [Teaching – Results of research 2008. Poland in the International Context]. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Piwowarski, R. (2015). Rozwój zawodowy nauczycieli [Professional Development of Teachers]. In: K. Hernik (ed.), Polscy nauczyciele i dyrektorzy w Międzynarodowym Badaniu Nauczania i Uczenia się TALIS 2013 [Polish Teachers and Principals in the International TALIS Study of Teaching and Learning 2013] (pp. 29–44).Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Powszechna Deklaracja Praw Człowieka [Universal Declaration of Human Rights], adopted at the Third Session of the UN General Assembly, held in Paris on 10 December 1948, http://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Powszechna_Deklaracja_Praw_Czlowieka.pdf [accessed: 20.08.2019].

Program Dostępność Plus [Program “Accessibility Plus”], https://www.funduszeeuropejskie. gov.pl/strony/o-funduszach/fundusze-europejskie-bez-barier/dostepnosc-plus/ [accessed: 21.08.2019].

Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela. Informacja o wynikach kontroli [Preparation for the teaching profession. Information regarding audit results]. Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego, NIK, https://www.nik.gov.pl/ kontrole/P/16/021/, pp. 6–7 [accessed: 20.08.2019].

Raising the Achievement of All Learners: A Resource to Support Self-Review, European Agency for Special Needs and Inclusive Education 2017, https://www.european-agency.org/projects/raising-achievement-all-learners-inclusive-education [accessed: 20.08.2019].

Raport Najwyższej Izby Kontroli z 2016 r. Przeciwdziałanie zaburzeniom psychicznym u dzieci i młodzieży [Report of the Supreme Chamber of Control in 2016. Prevention of mental disorders in children and adolescents], https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-pomocy-psychologiczno-pedagogicznej-dla-uczniow.html [accessed: 20.08.2019].

Sochańska-Kawiecka, M., Makowska-Belta, E., Milczarek, D., Morysińska, A. and Zielińska, D.A. (2015). Raport końcowy. Włączający system edukacji i rynku pracy – rekomendacje dla polityki publicznej [Final Report. Inclusive Education System and Labor Market – Recommendations for Public Policy]. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu Europa 2020 [Europe 2020: A strategy for smart, sustainable and inclusive growth] (2010). Brussels: European Council.

Strategia na rzecz odpowiedzialnego rozwoju [Strategy for Responsible Development], https:// www.gov.pl/web/inwestycje-rozwoj/strategia-na-rzecz-odpowiedzialnego-rozwoju [accessed: 21.08.2019].

System Informacji Oświatowej [Educational Information System], https://sio.men.gov. pl/sio [accessed: 20.08.2019].

Szredzińska, R. (2017). Zdrowie dzieci i młodzieży [Health of Children and Youth]. Dziecko Krzywdzone: Teoria, Badania, Praktyka, 16(1), 94–131.

Ustawa Prawo oświatowe, Dz. U. 2018, poz. 996 [Act on Education Act of 14 December 2016, Journal of Laws of 2018, item 996].

Wspieranie kształcenia specjalnego uczniów z niepełnosprawnościami w ogólnodostępnych szkołach i przedszkolach, Raport NIK [Supporting special education for students with disabilities in public schools and kindergartens, Supreme Chamber of Control (NIK) Report] (2018), https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-ksztalceniu-uczniow-z-niepelnosprawnosciami-2017.html [accessed: 20.08.2019].

Zalecenia Rady z 22 maja 2018 r. w sprawie promowania wspólnych wartości, edukacji włączającej i europejskiego wymiaru nauczania [Council Recommendation of 22 May 2018 on the promotion of common values, inclusive education and the European dimension in education], Official Journal of the European Union, 2018/C 195/01.

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.