The Consequences of the Teacher’s Succumbing to Symbolic Violence as Suffered by the Student
Konteksty Pedagogiczne nr 2(15)/2020
pdf

Keywords

student
teacher
teacher domination
school hierarchy
symbolic violence at school
subordination of teachers

How to Cite

ZALEWSKA-BUJAK, M. The Consequences of the Teacher’s Succumbing to Symbolic Violence as Suffered by the Student. Pedagogical Contexts, [S. l.], v. 2, n. 15, p. 41–63, 2020. DOI: 10.19265/kp.2020.2.15.268. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/268. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

The main aim of this study is to show – on the basis of teachers’ narratives – the consequences that a teacher’s succumbing to symbolic violence in the educational field has on the student. This goal is accompanied by the need to highlight how the surveyed teachers describe the logic of the operation of this field, how they see their own position in it and what they perceive as their obligations related to it, all of which influences the way the students function within it.

https://doi.org/10.19265/kp.2020.2.15.268
pdf

References

Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych [The Basics of Social Research], transl. W. Betkiewicz et al. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bourdieu, P. & Wacquant, L. (2001). Zaproszenie do socjologii refleksyjnej [An Invitation to Reflexive Sociology], transl. A. Sawisz. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Bourdieu, P. (2006). Medytacje pascaliańskie [Pascalian Meditations], transl. K. Wakar. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Bourdieu, P. (2008). Zmysł praktyczny [The Logic of Practice], transl. M. Falski. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bourdieu, P. (2009). Rozum praktyczny. O teorii działania [Practical Reason. On The Theory of Action], transl. J. Stryjczyk. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bruner, J. (2006). Kultura edukacji [Culture of Education], transl. T. Brzostowska- Tereszkiewicz. Kraków: Universitas.

De Certeau, M. (2008). Wynaleźć codzienność. Sztuki działania [The Practice of Everyday Life], transl. K. Thiel-Jańczuk. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Dudzikowa, M. (2010). Ku sprawstwu, współpracy i refleksyjności poprzez ich doświadczanie w edukacji szkolnej. Brunerowskie przesłanie w praktyce [Towards Agency, Cooperation and Reflection through their Experience in School Education. Bruner’s Message in Practice]. In: M. Dudzikowa & R. Wawrzyniak-Beszterda (eds.), Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne [School Experiences of the First Year of Education Reform. A Theoretical and Empirical Study] (pp. 337–413). Kraków: Impuls.

Gallagher, S. & Zahavi, D. (2015). Fenomenologiczny umysł [The Phenomenological Mind], transl. M. Prokopski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gibbs, G. (2011). Analiza danych jakościowych [Analyzing Qualitative Data], transl. M. Brzozowska-Brywczyńska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hammersley, M. & Atkinson, P. (2000). Metody badań terenowych [Etnography. Principles in Practice], transl. S. Dymczyk. Poznań: Zysk i S-ka.

Jacyno, M. (1997). Iluzje codzienności. O teorii socjologicznej Pierre’a Bourdieu [The Illusions of Everyday Life. Pierre Bourdieu’s Sociological Theory]. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.

Klus-Stańska, D. (2008). Dokąd zmierza polska szkoła? – pytania o ślepe uliczki, kierunki, konteksty [Where is the Polish School Headed? – Questions about Dead-ends, Directions, and Contexts]. In: D. Klus-Stańska (ed.), Dokąd zmierza polska szkoła? [Where is the Polish School Headed?] (pp. 7–35). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie “Żak”.

Klus-Stańska, D. (2014). Dezintegracja tożsamości i wiedzy jako proces i efekt edukacji wczesnoszkolnej [Disintegration of Identity and Knowledge as a Process and Effect of Early Childhood Education.]. In: D. Klus-Stańska (ed.), (Anty)edukacja wczesnoszkolna [Early Childhood (Anti)education] (pp. 24–60). Kraków: Impuls.

Kołodziejska, E. (2007). Jacy jesteśmy? Gimnazjaliści o sobie, rodzicach i nauczycielach [What Are We Like? Junior High School Students Talk about Themselves, Their Parents and Their Teachers]. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie “Żak”.

Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana [Studies in the Methodology of Qualitative Research. Grounded Theory]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kwiatkowska, H. (2007). Tożsamość wychowawcy [The Educator’s Identity]. In: M. Czerepaniak-Walczak & M. Dudzikowa (eds.), Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie [Education. Concepts. Processes. Contexts. Interdisciplinary Approach], Vol. 3 (pp. 17–42). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kvale, S. (2004). InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego [InterViews. Introduction to Qualitative Research Interviewing], transl. S. Zabielski. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie “Trans Humana”.

Lofland, J., Snow, D.A., Anderson, L. & Lofland, L.H. (2006). Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych [Analyzing Social Settings: A Guide to Qualitative Observation and Analysis], transl. S. Urbańska, M. Żychlińska & A. Kordasiewicz. Warszawa: Scholar.

Nowak-Łojewska, A. (2011). Od szkolnego przekazu do konstruowania znaczeń. Wiedza społeczna młodszych uczniów z perspektywy nauczyciela [From School Message to Constructing Meanings. Social Knowledge of Young Learners from the Teacher’s Perspective]. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Rutkowiak, J. (2007). Jednostka w projekcie ponowoczesnej formuły duchowości a neoliberalne upolitycznienie edukacji [An Individual in the Project of the Postmodern Formula of Spirituality and the Neoliberal Politicization of Education]. In: J. Rutkowiak, D. Kubinowski & M. Nowak (eds.), Edukacja. Moralność. Sfera publiczna [Education. Morality. The Public Sphere] (pp. 101–117). Lublin: Verba.

Rutkowiak, J. (2009). O oporze i odporze edukacyjnym: kreatywność oporu realizuje się w odporze [On Educational Resistance and Repulse: The Creativity of Resistance is Realized in Repulse]. In: E. Bilińska-Suchanek (ed.), Kreatywność oporu w edukacji [Creativity of Resistance in Education] (pp. 14–38). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Standing, G. (2015). Karta prekariatu [A Precariat Charter. From Denizens to Citizens], transl. P. Juskowiak. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Stemplewska-Żakowicz, K. (2005). Metoda wywiadu w psychologii [Interview Method in Psychology]. In: K. Stemplewska-Żakowicz & K. Krejtz (eds.), Wywiad psychologiczny [Psychological Interview], Vol. 1: Wywiad jako postępowanie badawcze [Interview as a Research Procedure] (pp. 31–89). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Strzyczkowski, K. (2011). Tożsamość habitusu, tożsamość przyzwyczajeń. Zagadnienie tożsamości w teorii Pierre’a Bourdieu [The Identity of the Habitus, the Identity of Habits. The problem of Identity in Pierre Bourdieu’s Theory]. In: E. Litak, R. Furman & H. Bożek (eds.), Pejzaż tożsamości. Teoria i empiria w perspektywie interdyscyplinarnej [Landscape of Identity. Theory and Empiria in an Interdisciplinary Perspective] (pp. 87–96). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Sztandar-Sztanderska, K. (2010). Teoria praktyki i praktyka teorii. Wstęp do socjologii Pierre’a Bourdieu [Practice of Theory and Theory of Practice. Introduction to Pierre Bourdieu’s Sociology]. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Śliwerski, B. (2015). Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej [Education (in) Politics. Politics (in) Education. Inspirations for Educational Policy Research]. Kraków: Impuls.

Zalewska-Bujak, M. (2017). Nauczyciel w polu szkolnym – w świetle teorii Pierre’a Bourdieu i nauczycielskich narracji [The Teacher in the School Field – in the Light of Pierre Bourdieu’s Theory and Teacher’s Narratives]. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

In accordance with the recommendation of the Ministry of Science and Higher Education, which aims to counteract the practice of “ghostwriting” and “guest authorship,” all authors submitting their text for publication should attach an author’s statement which declares the contribution of each of the authors to the article. The printed and signed statement should be delivered by mail or other means to editor-in-chief Joanna Skibska or sent in the form of a scan to the following e-mail address: redakcja@kontekstypedagogczne.pl. The authors will not receive remuneration for publishing their papers. The editors reserve the right to make minor editorial changes to the articles which will not affect the substance of the article. We encourage all authors to prepare their articles in accordance with the guidelines for manuscript preparation. Download pdf file.

Authors transfer all copyrights and grant the journal the right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. All authors agree to the publishing of their email addresses, affiliations and short bio statements with their articles during the submission process.

Downloads

Download data is not yet available.