Uczniowskie konsekwencje ulegania przez nauczycieli przemocy symbolicznej
Konteksty Pedagogiczne nr 2(15)/2020
pdf (English)

Słowa kluczowe

uczeń
nauczyciel
nauczycielska dominacja
szkolna hierarchia
przemoc symboliczna w szkole
podporządkowanie nauczycieli

Jak cytować

ZALEWSKA-BUJAK, M. Uczniowskie konsekwencje ulegania przez nauczycieli przemocy symbolicznej. Konteksty Pedagogiczne, [S. l.], v. 2, n. 15, p. 41–63, 2020. DOI: 10.19265/kp.2020.2.15.268. Disponível em: https://kontekstypedagogiczne.pl/kp/article/view/268. Acesso em: 21 lis. 2024.

Abstrakt

Zasadniczym celem niniejszego opracowania jest pokazanie zrekonstruowanych (na podstawie nauczycielskich narracji) uczniowskich konsekwencji ulegania przez nauczycieli przemocy symbolicznej w edukacyjnym polu. Dążności tej towarzyszy konieczność naświetlenia, jak badane nauczycielki opisują logikę działania tego pola, jak odczytują własne w nim położenie oraz co postrzegają jako swoje powinności z nim związane, które nie pozostają bez konsekwencji dla funkcjonowania w nim uczniów.

https://doi.org/10.19265/kp.2020.2.15.268
pdf (English)

Bibliografia

Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych [The Basics of Social Research], transl. W. Betkiewicz et al. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bourdieu, P. & Wacquant, L. (2001). Zaproszenie do socjologii refleksyjnej [An Invitation to Reflexive Sociology], transl. A. Sawisz. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Bourdieu, P. (2006). Medytacje pascaliańskie [Pascalian Meditations], transl. K. Wakar. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Bourdieu, P. (2008). Zmysł praktyczny [The Logic of Practice], transl. M. Falski. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bourdieu, P. (2009). Rozum praktyczny. O teorii działania [Practical Reason. On The Theory of Action], transl. J. Stryjczyk. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bruner, J. (2006). Kultura edukacji [Culture of Education], transl. T. Brzostowska- Tereszkiewicz. Kraków: Universitas.

De Certeau, M. (2008). Wynaleźć codzienność. Sztuki działania [The Practice of Everyday Life], transl. K. Thiel-Jańczuk. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Dudzikowa, M. (2010). Ku sprawstwu, współpracy i refleksyjności poprzez ich doświadczanie w edukacji szkolnej. Brunerowskie przesłanie w praktyce [Towards Agency, Cooperation and Reflection through their Experience in School Education. Bruner’s Message in Practice]. In: M. Dudzikowa & R. Wawrzyniak-Beszterda (eds.), Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne [School Experiences of the First Year of Education Reform. A Theoretical and Empirical Study] (pp. 337–413). Kraków: Impuls.

Gallagher, S. & Zahavi, D. (2015). Fenomenologiczny umysł [The Phenomenological Mind], transl. M. Prokopski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gibbs, G. (2011). Analiza danych jakościowych [Analyzing Qualitative Data], transl. M. Brzozowska-Brywczyńska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hammersley, M. & Atkinson, P. (2000). Metody badań terenowych [Etnography. Principles in Practice], transl. S. Dymczyk. Poznań: Zysk i S-ka.

Jacyno, M. (1997). Iluzje codzienności. O teorii socjologicznej Pierre’a Bourdieu [The Illusions of Everyday Life. Pierre Bourdieu’s Sociological Theory]. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.

Klus-Stańska, D. (2008). Dokąd zmierza polska szkoła? – pytania o ślepe uliczki, kierunki, konteksty [Where is the Polish School Headed? – Questions about Dead-ends, Directions, and Contexts]. In: D. Klus-Stańska (ed.), Dokąd zmierza polska szkoła? [Where is the Polish School Headed?] (pp. 7–35). Warszawa: Wydawnictwo Akademickie “Żak”.

Klus-Stańska, D. (2014). Dezintegracja tożsamości i wiedzy jako proces i efekt edukacji wczesnoszkolnej [Disintegration of Identity and Knowledge as a Process and Effect of Early Childhood Education.]. In: D. Klus-Stańska (ed.), (Anty)edukacja wczesnoszkolna [Early Childhood (Anti)education] (pp. 24–60). Kraków: Impuls.

Kołodziejska, E. (2007). Jacy jesteśmy? Gimnazjaliści o sobie, rodzicach i nauczycielach [What Are We Like? Junior High School Students Talk about Themselves, Their Parents and Their Teachers]. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie “Żak”.

Konecki, K. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana [Studies in the Methodology of Qualitative Research. Grounded Theory]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kwiatkowska, H. (2007). Tożsamość wychowawcy [The Educator’s Identity]. In: M. Czerepaniak-Walczak & M. Dudzikowa (eds.), Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie [Education. Concepts. Processes. Contexts. Interdisciplinary Approach], Vol. 3 (pp. 17–42). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kvale, S. (2004). InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego [InterViews. Introduction to Qualitative Research Interviewing], transl. S. Zabielski. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie “Trans Humana”.

Lofland, J., Snow, D.A., Anderson, L. & Lofland, L.H. (2006). Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych [Analyzing Social Settings: A Guide to Qualitative Observation and Analysis], transl. S. Urbańska, M. Żychlińska & A. Kordasiewicz. Warszawa: Scholar.

Nowak-Łojewska, A. (2011). Od szkolnego przekazu do konstruowania znaczeń. Wiedza społeczna młodszych uczniów z perspektywy nauczyciela [From School Message to Constructing Meanings. Social Knowledge of Young Learners from the Teacher’s Perspective]. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Rutkowiak, J. (2007). Jednostka w projekcie ponowoczesnej formuły duchowości a neoliberalne upolitycznienie edukacji [An Individual in the Project of the Postmodern Formula of Spirituality and the Neoliberal Politicization of Education]. In: J. Rutkowiak, D. Kubinowski & M. Nowak (eds.), Edukacja. Moralność. Sfera publiczna [Education. Morality. The Public Sphere] (pp. 101–117). Lublin: Verba.

Rutkowiak, J. (2009). O oporze i odporze edukacyjnym: kreatywność oporu realizuje się w odporze [On Educational Resistance and Repulse: The Creativity of Resistance is Realized in Repulse]. In: E. Bilińska-Suchanek (ed.), Kreatywność oporu w edukacji [Creativity of Resistance in Education] (pp. 14–38). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Standing, G. (2015). Karta prekariatu [A Precariat Charter. From Denizens to Citizens], transl. P. Juskowiak. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Stemplewska-Żakowicz, K. (2005). Metoda wywiadu w psychologii [Interview Method in Psychology]. In: K. Stemplewska-Żakowicz & K. Krejtz (eds.), Wywiad psychologiczny [Psychological Interview], Vol. 1: Wywiad jako postępowanie badawcze [Interview as a Research Procedure] (pp. 31–89). Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Strzyczkowski, K. (2011). Tożsamość habitusu, tożsamość przyzwyczajeń. Zagadnienie tożsamości w teorii Pierre’a Bourdieu [The Identity of the Habitus, the Identity of Habits. The problem of Identity in Pierre Bourdieu’s Theory]. In: E. Litak, R. Furman & H. Bożek (eds.), Pejzaż tożsamości. Teoria i empiria w perspektywie interdyscyplinarnej [Landscape of Identity. Theory and Empiria in an Interdisciplinary Perspective] (pp. 87–96). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Sztandar-Sztanderska, K. (2010). Teoria praktyki i praktyka teorii. Wstęp do socjologii Pierre’a Bourdieu [Practice of Theory and Theory of Practice. Introduction to Pierre Bourdieu’s Sociology]. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Śliwerski, B. (2015). Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej [Education (in) Politics. Politics (in) Education. Inspirations for Educational Policy Research]. Kraków: Impuls.

Zalewska-Bujak, M. (2017). Nauczyciel w polu szkolnym – w świetle teorii Pierre’a Bourdieu i nauczycielskich narracji [The Teacher in the School Field – in the Light of Pierre Bourdieu’s Theory and Teacher’s Narratives]. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Autor zgodnie z zaleceniem MNiSW, by przeciwdziałać praktykom „ghostwriting” i „guest authorship” składając tekst dołącza oświadczenie Autora/Autorów, w którym deklaruje wkład każdego z Autorów w powstawanie publikacji. Własnoręcznie podpisane oświadczenie należy przesłać na adres redakcji:

Joanna Skibska | w formie skanu przesłać poprzez system OJS (biblioteka wydawcy).

Autorzy nie ponoszą żadnych kosztów w związku z publikacją artykułu na łamach czasopisma Konteksty Pedagogiczne oraz nie otrzymują gratyfikacji finansowej za opublikowanie tekstu. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania niewielkich zmian w artykułach, które nie mają wpływu na merytoryczną stronę publikacji.

Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Wydawnictwo Libron autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Wydawnictwo Libron posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).

Tekst jest udostępniany w internecie na licencji CC-BY-SA

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.